Nieuw hier oet Enschede

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
wido-foto
Contacteer:

Re: Nieuw hier oet Enschede

Bericht door wido-foto » 05 jun 2012, 12:57

Wisselend... hangt van mijn bui af... terugschakelen en toeren maken, klopt maar als je eenmaal op toeren bent... toch wel regelmatig mezelf voor de gek houden en door naar de 4...
Oude liefde roest niet!!!

trabart
moderator
Contacteer:

Bericht door trabart » 05 jun 2012, 16:15

Runneroo schreef:Even inhaken op bovenstaande:

Gelezen en ingescanned uit het boek Trabant gekauft - Was nun? van Frank B. Olschewski:

http://img194.imageshack.us/img194/5623/stotteren.jpg

Met andere (NL) woorden:

Uitrollen in een andere dan de 4e versnelling, gas los en gewoon in zijn vrij zetten zonder de koppeling te bedienen en als men verder wil rijden de juiste, bij de op dat moment gereden snelheid, versnelling kiezen met het gebruik van de koppeling.

Op deze manier zou dan de koppeling ontlast worden.

Kom dur maar in.
uh ... ja de koppeling ontlast je dan ... maar elke keer dat je niet het perfecte toerental hebt belast je de tandwielen wel ... ? Wat is dan nou belangrijker ?? ik weet het wel ....
Afbeelding

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 05 jun 2012, 18:29

geweldig jongens al die goede tips
ik hoor het al voor ik een echte trabant rijder ben moet ik eerst nog eens flink oefenen ik gebruik de 4 nu alleen maar als ik snel moet rijden dus daar zal jeroentje eens mee aan de gang gaan het wagentje blijft nu tenminste lopen als hij stationair loopt eerst was ik nog wel bang want hij stopte er dan meteen weer mee en dan sta je weer met traby pech en had je weer het verkeerde bekijks van de voorbij gangers met de nieuwe bobine,s van Evan gaat het goed
ik heb verder ook nog nooit met een andere trabant gereden dus weet niet of het zo hoort of dat er wat mis is met de carburateur

groetjes jeroen

ErikvG

Bericht door ErikvG » 07 jun 2012, 23:46

Ik zou toch denken dat de vrijloop in z'n 4 er niet voor niets zit. De reden is vooral dat je met een 2takt niet lang op de motor kan afremmen omdat zonder gas er ook geen smering is en de motor dus onnodig slijt of vastloopt.

Op de motor afremmen in z'n 3 kan wel maar is niet verstandig.

Verder: de koppeling is makkelijker en goedkoper te vervangen dan de versnellingsbak. (en de remmen weer goedkoper dan de koppeling)

Dan kom ik hierop:
Vrijloop in z'n 4 en lekker laten uitlopen
Komt de snelheid onder pakweg 40 kmh dan koppeling in en terugschakelen naar de 3

Rem je toch af op de motor dan af en toe een toefje op het gaspedaal om de krukas lagers een beetje smering te geven.
Valves! Who needs Valves?

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 13 jun 2012, 22:01

van het weekend een een flinke rit gemaakt met het gele wagendje het motoretje loopt nu goed en valt niet meer uit ;)
en jullie advies opgevolgt dus wat meer met de koppeling spelen bij het uitlopen om het horten en stoten wat te voorkomen :D :ugeek:

groetjes jeroen

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 13 jun 2012, 22:23

je kan ook de hoofdsproeier iets opboren/vergroten.. dan bokt ie ook minder...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Trabant 601S 1987

Bericht door Trabant 601S 1987 » 29 jun 2012, 22:33

Hoi Jeroen,

Tot mijn eigen schrik al een tijdje niet dit forum geraadpleegd. En nu een stadsgenoot met een scheet van een auto. Prachtig. Graag even contact voor een wederzijdse bezichtiging?
Ik woon in Stroinkslanden en bezit ruim een jaar een 601s uit 1987. Ik heb de Trabi gekocht uit nostalgie, omdat ik regelmatig in de DDR ben geweest en daar ook mensen in DDR-tijd heb leren kennen. Ben zelf a-technisch en met de aanwezigheid van een klein autobedrijf in Oldenzaal met enthousiaste mensen blijf ik wat dat betreft ook een beetje lui. Ga dit jaar wel proberen zelf wat roestplekjes weg te gaan werken en mogelijk met tectylering aan de gang te gaan.

9 September is er een toertocht in Twente.

Roald

jeroen76

Bericht door jeroen76 » 30 jun 2012, 07:52

hoi Ronald
leuk is dat nog meer van die traband mannen hier in de stad
zoals de jongens al in een ander onderwerp noemden zwickau van het oosten hier in enschede :D :lol:
we komen elkaar zeker wel een keer tegen als ik straks wat meer ga rijden :mrgreen: er moet hier nog wat gedaan worden aan het wagentje
en ik ben ook niet een supper monteur maar wil het eerst zelf proberen :idea: en de meeste jongens hier op het forum helpen mij <ons >daar leuk mee goede idee,en en tips hoe je het zou kunnen doen

groetjes jeroen

Plaats reactie