Hee iedereen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Renier

Hee iedereen

Bericht door Renier » 20 sep 2013, 13:58

Hallo iedereen! Mijn naam is Renier, ben 19 jaar oud, kom uit Eindhoven, ben beginnend automonteur en heb Trabantjes eigenlijk altijd al wel leuk gevonden sinds ik ze ken. Nou wil ik graag een hobby/sleutel auto om van te leren en voor de lol er van, een Trabantje lijkt mij hier de ideaale uitkomst en het is ook gewoon een super leuk autotje. Mijn idee zou zijn om stuk bij stuk het Trabantje te verbeteren, beter remsysteem, betere ophanging en etc., uiteindelijk zelfs misschien wel een betere motor en mogelijk achterwielaandrijving. Noem het het moderniseren van het Trabantje, en tegelijkertijd ook een beetje het oppeppen ervan. Ik heb er overigens nog geen, maar dat wil ik gauw gaan veranderen!
Afbeelding
Bedankt voor de mooie auto, DDR.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Hee iedereen

Bericht door eeuwige_student » 20 sep 2013, 14:15

Beter? Trabant is the best there is :-).

Maar met jouw ambities zou ik wel kijken of je een 601 of een 1.1 koopt. Met de laatste heb je motorisch veel meer mogelijkheden. ( bv een vw g40 blok etc)

tijs

Bericht door tijs » 20 sep 2013, 15:36

leuk, weer 1 in de regio!

succes met de keuze en zoektocht!

Renier

Bericht door Renier » 20 sep 2013, 18:14

Eeuwige_Student, zou een 601 zoveel slechter zijn? En als ik er een blok van een motor in wil leggen maakt het weinig verschil, of niet?

En dank je, Tijs!
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 sep 2013, 18:16

Er zijn door liefhebbers verschillende harttransplantaties gedaan, en elk heeft zijn eigen hindernissen.
De tweetaktmotor kun je aardig omhoog kietelen, maar de bak is wel ontworpen op een 26pk tweetakt. Ik denk dat de viertaktbak wat meer aankan. Bovendien heeft de 1.1 een vloerpook, zodat je in principe minder hoeft te dokteren als je een compleet andere aandrijflijn erin zou hangen. Maar hey, begin eens klein en simpel met een standaardmachine en bouw van daaruit verder.

Renier

Bericht door Renier » 20 sep 2013, 18:45

ruton schreef:Er zijn door liefhebbers verschillende harttransplantaties gedaan, en elk heeft zijn eigen hindernissen.
De tweetaktmotor kun je aardig omhoog kietelen, maar de bak is wel ontworpen op een 26pk tweetakt. Ik denk dat de viertaktbak wat meer aankan. Bovendien heeft de 1.1 een vloerpook, zodat je in principe minder hoeft te dokteren als je een compleet andere aandrijflijn erin zou hangen. Maar hey, begin eens klein en simpel met een standaardmachine en bouw van daaruit verder.
Ik heb een heel erg mooi 601 exemplaar te koop zien staan die ik graag wil kopen, wil er liever zo eentje dan een 1.1. Is dat echt heel erg of valt het wel mee?
Afbeelding

ruton
moderator

Bericht door ruton » 20 sep 2013, 19:23

Daarvoor moet je toch echt even wachten op een antwoord van de (optische en technische) tuners hier. Op de verf, de accu en de nummerplaat na is mijn 601 uit oorspronkelijke 601-onderdelen opgebouwd. Wat octaanverhogend spul in de benzine bijmengen is voor mij al heel wat.. :mrgreen:

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 20 sep 2013, 20:30

Het uiterlijk is bijna gelijk en kan met enige aanpassingen geheel gelijk zijn. De 1.1 heeft echter een ander subframe en andere vering voor. Hier passen met beperkte aanpassingen veel vw motoren in. Bij een 601 is dit beperkt. Natuurlijk is alles mogelijk, maar de meeste extreme projecten stranden. Bij een 601 kom je vaak de 3 cilinder wartburg motor tegen. Tevens moet je rekening houden met de ruimte van de dwarsliggende bladveer wat een 1.1 niet heeft.

Renier

Bericht door Renier » 20 sep 2013, 21:49

Hoe zou het zitten met een motorblok van een motor dan, eeuwige_student? Die zou toch zeker wel passen en voor genoeg power kunnen zorgen? Of het motorblok van een mini bijv.? (Zoals deze) Bedankt voor je advies overigens! Vering kan ook altijd nog met VW onderdelen of dergelijke andere onderdelen aangepast kunnen worden lijkt me.
Afbeelding

gvhoey

Bericht door gvhoey » 21 sep 2013, 00:24

Ik zou persoonlijk voor de 1.1 gaan, en een getunede G40 erin. Ophaning van een polo past met beetje aanpassing.

De cardan kopen aan buitenkant zijn hetzelfde als die van 1600+ motors van VW MK1 en MK 2 dus mogelijk is er met aanpassing van de cardan wel de mogelijkheid om een GTI blok te legge met weinig aanpassing. Eenmaal je de voorkant van een trabi 601 uit elkaar haalt zul je zien dat er veel mogelijkheden zijn met de juisten handen.

Op de 1.1 de gril van 601 op en andere set bumpers (oude) en je bent al veel verder.

Als je voor een moto motor wilt gaan zou ik toch vergenoeg nadenken, het is een hele aanpassing en je zit met HOGE koste. Moet dan ook perfect gedaan zijn en zullen vele zaken gedraait en gelast en herlast moeten worden.

Maar rijd eerst zo al maar eens met een 601, het blijven cruizers geen vliegmachines.

Plaats reactie