Eventjes voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
bertje

Eventjes voorstellen

Bericht door bertje » 23 feb 2014, 18:42

Hallo, ik heb Bert en woon in Zoetermeer. In Oost Duitsland heb ik sinds 2jaar een tweede woning. Deze woning ligt in de oberlausitsz nabij Görlitz. In deze omgeving rijden veel "historische" voertuigen, Trabant auto's, jawa motorfietsen, enz. Afgelopen jaar heb ik daar een Trabant, type 601 gekocht. Deze is in 2001 stilgelegd. Ik ga dit jaar bekijken hoe ik de auto op de weg krijg. Ik wil hem in Duitsland gebruiken. Groeten

Haiko
moderator

Re: Eventjes voorstellen

Bericht door Haiko » 23 feb 2014, 18:59

Welkom hier. Met behulp van het forum krijg je hem vanzelf wel rijdend.

enne... we zijn dol op foto's...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 feb 2014, 19:38

Welkom hier. De Oberlausitz ken ik van het Osterreiten en het boek Meester van de Zwarte Molen.
Niet bang dat de Neisse plots buiten zijn oevers treedt?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 24 feb 2014, 19:46

Ga (mits dat kan) je hem op Duits kenteken rijden? Of gewoon op NL en dan 1x in de zoveel tijd mee naar NL nemen voor de APK?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

bertje

Bericht door bertje » 24 feb 2014, 20:07

Hallo,

Het klopt dat er rond de Neisse veel zogenaamd "Hochwassergebiet" is. Bij het kopen van mijn huis heb ik daar rekening mee gehouden. Afgelopen juni 2013 was ik in onze woning daar en hoewel het water in de beekjes heel hoog stond, hebben we geen last van water. Maar dit heeft eigenlijk niets met de Trabant te maken.

Ik probeer de Trabant op een Duits kenteken te zetten. Ik sta daar niet ingeschreven maar een buurman is bereid de auto op zijn naam te zetten. Ik ga wel proberen of ik mij in kan schrijven of aanmelden. Hier APK keuren zou wel goedkoper zijn, maar dan moet de auto steeds heen en weer. Ik zie dat niet zitten die afstand alleen met de Trabant af te leggen, ik weet ook niet wat het vervoer heen en weer kost.

In april ga ik weer naar het voormalig oostduitsland. Ik zal dn fotos maken van de auto.

Groeten,

Bert

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 feb 2014, 21:07

Even schoolmeester spelen: Het voormalige Oost-Duitsland ligt in Polen en Rusland.
De voormalige DDR is het huidige Oost-Duitsland. Het bestaat nog steeds, anders kon je er geen huisje kopen. :geek:

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 24 feb 2014, 21:17

ruton schreef:Welkom hier. De Oberlausitz ken ik van het Osterreiten en het boek Meester van de Zwarte Molen.
Niet bang dat de Neisse plots buiten zijn oevers treedt?
Is dat niet dat boek met drie raven, waarbij de omgetoverde raaf de andere kant op keek?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 feb 2014, 21:56

Drie? Een hele raad van elf!

p60k

Bericht door p60k » 25 feb 2014, 07:35

Prachtige omgeving een paar jaar terug nog doorheen gereden met de trabant 3-lander-punkt Görlitz is een prachtige stad. in die uithoeken van duitsland zitten nog genoeg trabant-rijders die je daar t.p. ook zouden kunnen helpen evt tegen betaling je auto gewoon onderhouden. Werkloosheid is ook daar erg hoog. (even zoeken op een duits forum) Natuurlijk kunnen zij je ook aangeven wat de goedkoopste manier is om de auto te kentekenen. seizoen kenteken of iets dergelijks.
Je zult wslk geen "oud" autootje gekocht hebben maar een laat tachtiger (neem ik gewoon even aan) anders zou je ook iets met een H-kenteken kunnen. met je Buur(t)man t.p.
Gelukkig kun je in de ober-lausitz goed weg komen met dialect-nederlands. Ze zeggen daar geen kartoffel tegen aardappel maar "Eerpel" dat zeggen ze op de veluwe ook. En prachtige klederdracht hebben ze ook.

bertje

Bericht door bertje » 25 feb 2014, 20:36

Hallo,

Mijn Trabant is uit 1974, de auto is in 2000 "stillgelegt" in 1992 is de auto voorzien van en katalysator, dit alles is vermeld op de "Fahrzeugbrief". Een goede tip om op een duits forum een vraag te stellen over het op kentekenzetten.

Groet,

Bert

Plaats reactie