Even voorstellen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
JolandaL

Even voorstellen

Bericht door JolandaL » 03 aug 2014, 10:31

Hallo Allemaal!

Bij deze zal ik mij ook even voorstellen..

Ik ben Jolanda Lausberg, 32 jaar, en heb sinds een aantal weken een Trabant 601 s deluxe.
Na een reis door India moest ik opzoek naar een nieuwe baan. Het pand waar ik werk is aan dusdanig hoge verbouwingskosten onderhevig dat het pand moet sluiten. (Ik werk in de zorg op een gesloten afdeling voor mensen met dementie en gedragsproblemen.) Ik viel een beetje in een gat, want ik kwam tot de conclusie dat ik niet wist waar ik nou gelukkig van werd. Ik begon mij te vervelen, af te zonderen en overmatig veel computerspelletjes (candy crush ed) te spelen. Tot ik besloot dat ik dáár in ieder geval niet gelukkig van werd! Dus delete ik al mijn spelletjes en dacht: 'Ik ga lezen!' Ik naar de boekwinkel, zoveel boeken.. Ik heb er 1 uitgezocht van Herman Brusselmans. In zijn boek verteld hij over een Simca. Ik dacht: 'Wat is dat nou weer?' Dus ik zoek dat op internet op en las op marktplaats dat oldtimers 40 jaar of ouder moeten zijn. De zoekterm "40 jaar of ouder" en "prijs van laag naar hoog" leverde mij de Trabant op. Ik wilde eigenlijk geen auto kopen. Ik woon in Gouda, ik werk (nog) in Gouda, mijn ouders wonen in Gouda en heb veel vrienden en kennissen in Gouda, dus heb ook geen auto nodig. Maar dit was zo'n leukerd! Ik die man een mail gestuurd en binnen twee dagen was ik een trotse bezitter van een Trabant!!! :D
Trabant 601 s deluxe

ruton
moderator

Re: Even voorstellen

Bericht door ruton » 03 aug 2014, 12:47

Welkom hier,

dat is wel een heel bijzondere manier om aan een autootje te geraken. De meeste mensen zien iets op vakantie of hebben jeugdherinneringen.
Je hoeft geen kilometers te vreten: de Trabant op zichzelf is al een reis op zich. Ik hoop dat je een beetje met Duits overweg kunt, want een beetje technische achtergrond is wel zo handig.

Overigens is die grens van veertig jaar een fiscale. Die klootviool* van een staatssecretaris Weekers (inmiddels gewipt) dacht dat hij -terwijl hij miljoenen naar Bulgarije liet weglekken) wel even het begrotingstekort uit onze hobby's kon uitmelken en hij heeft naast de brandstofaccijnzen ook de leeftijd waarop een automobiel fiscaal met pensioen kan flink verhoogd: van 25 naar 40 jaar.

Nou is de 'massa ledig voertuig' bij een Trabi niet zo heel veel, maar vijftien jaar lang €140,- tikt toch wel aan.

*Een rant in een welkomstbericht is verre van elegant, maar in dit geval kan ik niet erg lovend over de politicus zijn.

JolandaL

Bericht door JolandaL » 03 aug 2014, 14:07

Mijn duits is inderdaad niet al te best.. hoewel ik met hardop lezen nog wel wat kan ontcijferen..
Zijn er niet ook Nederlandse technische handleidingen?
Trabant 601 s deluxe

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 aug 2014, 17:34

Het originele werkplaatshandboek uit 1964 is toen ook in het Nederlands verschenen, maar beter dan slechte kopieën heb ik daar nog niet van gezien. De tekst is dan nog wel te lezen, maar voor de foto's moet je dan toch iets Duits ernaast hebben.
Er is ook een Olyslager-boekje dat uitgebreid uitlegt hoe je de motorklep opent en zich er dan in drie zinnen vanaf maakt hoe je de versnellingsbak vervangt... Wel een uitgebreid smeerschema. Er is wel e.e.a. digitaal uit het web te plukken. Zie ook dat WHIMS in mijn signature.

Je doet er goed aan in het subforum Meetings even te kijken welke ritten en treffens er voor jou binnen bereik liggen. Daar zie je andere Trabanten en -belangrijker- andere Trabanteigenaren. Wat sleutelaars in de buurt betreft kun je het slechter treffen dan Gouda.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 03 aug 2014, 19:10

Ik heb hierwel een nederlands boek, maar waar het ook alweer ligt....

Andries
moderator
Contacteer:

Bericht door Andries » 08 aug 2014, 10:21

Welkom hier. Ja een NL-talig boek heb ik hier ook wel liggen op A4 formaat, maar gek genoeg wil ik die toch niet kwijt ondanks dat ik een P60k heb
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 aug 2014, 10:35

Ik heb ff gezocht. Ik heb een originele Olyslager en een reparatiehandboek voor de personenwagen Trabant 601 van VEB Sachsenring automobilwerke Zwickau uit 1966. Deze laatste is volgens mij het beste nederlandstalige wat je kan krijgen. Doordat het een origineel boek is zijn de foto's ook scherp. Eigenlijk zou ik het ooit moeten gaan scannen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 aug 2014, 15:57

eeuwige_student schreef:Ik heb ff gezocht. Ik heb een originele Olyslager en een reparatiehandboek voor de personenwagen Trabant 601 van VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau uit 1966. Deze laatste is volgens mij het beste Nederlandstalige wat je kan krijgen. Doordat het een origineel boek is zijn de foto's ook scherp. Eigenlijk zou ik het ooit moeten gaan scannen.
Die taak zou ik ook nog wel willen waarnemen als je agenda te druk is. Met een goede Nederlandstalige pdf zouden heel wat taalgenoten geholpen zijn, al is menige Trabant technisch een stuk verder.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 aug 2014, 16:23

Ik kom hem wel een keer brengen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 08 aug 2014, 16:26

Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie