Neuzen

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
Trabantenaar
Contacteer:

Re: Neuzen

Bericht door Trabantenaar » 07 dec 2016, 23:54

niet teveel verwachten van hongaarse 1.1 De meeste 1.1 zijn daar verkocht.
Maar inmiddels vaak aan elkaar geplakt met krantenpapier, plamuur en karton ipv staal (dan doel ik vooral op de dorpels en gewei) Heel veel zijn er in eigen beheer (lees slecht) overgespoten met druipers nog erger als bij een nieuwe lada uit dezelfde periode.
In duitsland is het ook niet veel beter, behalve als je bij een liefhebber koopt (al blijft inspecteren een must). Velen zijn echter afgedankt, net zoals een hele hoop andere trabanten na de wende.

Wilt niet zeggen dat er geen goeie te vinden zijn! Je moet maar net geluk hebben wat dat betreft en goed zoeken. Zeker niet de eerste de beste kopen. Goed onderzoek is belangrijk.
Heb ook al foto's gezien van 1.1 waar nagenoeg geen roest aan zat en vrijwel geen laswerk nodig hadden (conserveren is dan belangrijk) Het kan dus wel.

De foto's van de laswerken van de mijne heb ik digitaal ontvangen van E_S voor aankoop, in de auto lag nog een map met dezelfde foto's en een schijfje met daarop ook nog een deel van diezelfde foto's (oftewel ik heb een groot deel van de foto's in drievoud)
Als je daarvan wat wilt zien, stuur maar een pb, kan ik je wat horrorfoto's tonen ;). Ben wel van plan er ooit nog eens wat van online te zetten als een soort restauratiepagina en infopagina met uitwisselbare onderdelen en de injectie ombouw die ik heb gedaan en andere modificaties.
Feit dat de belangrijkste delen gelast waren is dan ook voor mij de reden geweest om hem te kopen, ondanks dat die op de slooplijst van E_S stond ;) Basis is immers redelijk goed.

Overigens dorpels en gewei zijn af fabriek ook met puntlassen vastgezet. Dus in principe kun je met enkel puntlassen uit. Maar dan moet je dondersveel geluk hebben dat er niks is aangetast qua wielranden en het staal van de bodem waar de dorpels op zijn gezet.

Bij de achterspatborden kun je de binnenbekleding weghalen en met een spiegeltje al een heel deel van vergaande roest op de gedeeltes achter het duroplast ontdekken. Niet alles is dan te zien. Maar als het erg is zie je het dan wel.
Dorpels zijn meestal vanaf de buitenzijde goed zichtbaar, maar aangezien die graag van binnenuit roesten is een bol hamertje en een goed stel oren een hele goeie uitkomst om er redelijk zeker van te kunnen zijn.

Als je echt een goeie trabant wilt kopen, moet je er ook een aardig bedrag voor willen neertellen. Wil je een rijdend project valt het wel mee. En voor schrootprijzen staan er genoeg te koop (maar daar mag dan ook een hoop geld worden ingepompt) Echter, het bedrag staat niet altijd in verhouding met de staat. Er zijn verkopers die zien het als klassiekers/oldtimers van enorme waarde, ookal zijn ze technisch en optisch in belabberde staat.

Of je moet gewoon geluk hebben en voor weinig geld een interessant project tegen komen wat niet is afgemaakt en al een paar jaar in een schuur staat te verstoffen terwijl er weinig mis mee is :mrgreen: Al raad ik dagelijks gebruik daarmee wel af.

Die van mij moet helaas buiten slapen. pekel ziet die alleen als het moet. Aangezien ik er toch liefst elke 2 weken een rondje mee rij (stilstand is niet goed voor een auto).
Al wacht ik nu ook op een regenbui en daarna droog weer zodat de meeste pekel ook is weggespoeld op die zachte dagen. Scheelt een hoop.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 08 dec 2016, 01:29

Martin-75- schreef:Klopt. De trabant van eeuwige_student is niet wat ik zoek. Maar zeker wel een plaatje van de reden waarom ik deze wagens zo mooi vindt.

Pekel... aaaaaaaah!!! Ik heb ondertussen de gewoonte opgebouwd om alleen bij nood te rijden als er gepekeld is. Wat is dat een bende! Nee hoor. Naar mijn werk fiets ik dan wel.

Speel je nog bas of is dat verleden tijd?
Het is zeer wel mogelijk een Trabant die wel geschikt is voor dagelijks gebruik een wat antieker aanzien te geven. Ik heb dat in de jaren '90 met mijn eersteling gedaan, en die heb ik nog.

Daarvoor had ik -op mijn akoestische Daion na- het hele instrumentenspul verkocht en van het geld een grenen toogkast gekocht. Mijn hele hebben en houden paste erin en ik had nog een plank over. Ik voelde me rijk. Die Daion heeft nu ook al zeker een jaar of vijftien dezelfde snaren erop zitten, dus dat geeft wel een indicatie... Ik bespeel vaker de grammofoon.

Enfin, auto. Die website in mijn signature biedt een schat aan informatie. Daar ben je wel even mee zoet. Bekijk als het even kan wat auto's van mensen die hem niet willen verkopen, die eigenaren kunnen je wel e.e.a. over de zwakke plekken vertellen. Neem als het even kan iemand die ze kent mee als je serieus gaat bezichtigen. Een blik onder de matten voor de voorstoelen geeft vaak al een aardige indicatie. Verder valt de uitwisselbaarheid met polo-onderdelen best wel tegen, zo schijnt het.
Heb je een werkplaats of moet je op straat sleutelen? In mijn Amsterdamse tijd heb ik heel veel gehad aan garage Langedijk in Zaandam.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 08 dec 2016, 01:57

ruton schreef:Verder valt de uitwisselbaarheid met polo-onderdelen best wel tegen, zo schijnt het.
Zoals ik al aangegeven had: motorisch gezien zijn ze vrijwel gelijk die 1.1. Alles qua ophanging lijkt er alleen zeer sterk op, maar het is net even anders als je het naast elkaar legt, waardoor het niet uitwisselbaar is.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Martin-75-
Contacteer:

Bericht door Martin-75- » 09 dec 2016, 18:19

Dank voor alle tips! Ik ga even alles tot mij nemen en websites bekijken. Ik hoop komende tijd wat trabanten te kunnen ervaren, en hou jullie op de hoogte! :)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 dec 2016, 21:42

De wielranden kan je ook voelen c.q. horen kraken indien ja een de wieranden trekt. De bodemplaat is van binnen onder de matten goed te zien. De dorpels kan je zien door eronder te liggen. Als je van te voren op internet kijkt hoe de aansluiting van de wielkast op de dorpel eruit hoort te zien, kan je makkelijk kijken of eraan is geprutst. Het gewei is alleen van onder te zien. De meest roestgevoelige delen zijn de hoeken voor (zeg maar het verlengde van de dorpel) en de aansluiting van de middelste verstevigingsbalk op het gewei. Op deze plaats zie je nog wel eens scheuren. Verder is het plaatwerk om de gril roestgevoelig (de bril genaamd).

Bij een 1.1 moet je nog iets verder kijken. De voorste wielkasten zijn voorzien van dubbel plaatwerk, dat een soort koker vormt. Hier kan het ook roesten.

Plaats reactie