Tuc's Trabant '64

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
tuc700

Tuc's Trabant '64

Bericht door tuc700 » 02 mei 2017, 13:32

Hallo forumleden!

Graag stel ik mezelf even voor.
Ik ben Stijn, 23 jaar en woonachtig in Kalken (België).
Sinds vorige week trotse eigenaar van mijn eerste oldtimerprojectje een trabant 601S uit 1964.
Deze is door de vorige eigenaar al onder handen genomen vermoed ik aangezien het een 12V versie is en alle gelijkkenissen heeft met de jongere varianten (ik kan verkeerd zijn).
Plannen:
- Bumpers in het chrome
- motorkap laten nakijken omdat de lak een beetje gebarsten is
- demonteren van de trekhaak
- verlagen

Maar foto's zeggen meer dan woorden natuurlijk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afgelopen weekend gestart met de werken.
Wat is er al gebeurt:
- Benzinetank gereinigd
- eerste uitlaatdemper vervangen (deze was doorgeroest)
- nieuwe benzineleidingen geplaatst
- benzinekraan gereinigd en alle filters en dichtingen vervangen.

En de trabant starte na 1 keer proberen.
Er is wel nog wat afstelling nodig. Als hij op shock draaid dan is het toerental goed, maar als ik de shock afzet dan begint hij hoog in toeren te gaan. Iemand een idee hoe ik dit best oplos?

Verder ben ik aan de gang gegaan met de remmen. Ik heb bij de wagen 4 nieuwe remsetjes gekregen + cilinders + hoofdcilinder.
Wat een gedoe om de trommel open te krijgen! Uiteindelijk toch gelukt. Alles vervangen maar dan merkte ik dat de trommel niet meer paste. Dan maar even wat uitgeschuurd en uiteindelijk toch passend gekregen. Het wiel draaid wel niet helemaal soepel maar ik las dat dit wel kan beteren eenmaal je ermee rijdt. Klopt dit?
Dit weekend verder aan de slag met de andere drie wielen en de hoofdcilinder. Wie weet tegen zondag eens een ritje te kunnen maken om hem daarna te laten keuren.

Tot snel met meer updates!

Groeten
Stijn

ruton
moderator

Re: Tuc's Trabant '64

Bericht door ruton » 02 mei 2017, 14:19

Hoi Stijn,
Welkom hier.

Dat onder handen nemen door de vorige baas is eerder een Ersatzkarosse geworden.

Wellicht staat je stationairluchtstelschroef (Leerlaufluftregulierschraube, M18-14) te ver open.
Die zit bij de latere carburateurs (28HB3, 28HB4 en 29H1-1) schuin boven de vlotterkamer.
Draai die eens helemaal naar binnen (rechtsom) en tel het aantal slagen. Draai hem dan twee à drie slagen terug, meer of minder naar behoefte. Reken uit hoeveel verschil je hebt met de oorspronkelijke toestand en vertel ons of ik gelijk had. :roll:

De originele kleur Gletscherblau of Pastellblau (Himmelblauw en Aquamarinblau zijn wat donkerder) moet met wat zoeken nog wel op te snorren zijn als je bv. zoekt op "Trabant Farbtabelle". Als het merk nog bestaat, maakt Dupli-Color ze misschien nog, maar mogelijk alleen voor de Duitse markt.
Maar na minstens 25 jaar verwering zou ik de kleur laten scannen en zelf laten bijmengen.

Als die remtrommels na lange tijd weer eens gedemonteerd worden, kan dat wel even stroef gaan. Je zou eens bij Olbrechts in St.Kathelijne-Waver langs kunnen gaan en vragen of je daar met een trommeltrekker alle naven even vlot mag trekken. Eenmaal vlot trek je die cilindrische naven zo van de cilindrische as af. Bij de oude conische gaat dat een stuk zwaarder en heb je elke keer een naaftrekker nodig.

De voering op de remschoenen is bij wisselstukken een halve millimeter dikker dan die af fabriek. Dit om het slijten van de trommel een beetje te corrigeren. Bovendien zit er een Automatische Nachstellung (F39-15 t/m 18) op de ankerplaat, die moet je bij montage weer terug op de nulstand zetten.
Zie in mijn signature bij WHIMS de hoofdstukken 06.4.3. Bremsbacken der Hinterräder auswechseln en 06.4.5. Bremsbacken der Vorderräder auswechseln

Om het ergste piepen te vermijden kun je bij nieuwe remschoenen aan de kant van de remcilinder de voering een stukje schuin afvijlen. Dan hapt die niet meer zo agressief.
Wat dat niet zo soepel draaien betreft, moet je wat duidelijker zijn: loopt de schoen per omwenteling een keer aan, dan is de trommel een ei. Als die voortdurend schuurt, zit de schoen niet goed en zal de boel heet lopen. Dat wil je ook niet.
Ik weet niet in hoeverre de Belgen sleuteldagen organiseren, maar dit is nou echt iets dat je daar van elkaar kunt leren.

tuc700

Bericht door tuc700 » 02 mei 2017, 16:06

ruton schreef:Hoi Stijn,
Welkom hier.

Dat onder handen nemen door de vorige baas is eerder een Ersatzkarosse geworden.

Wellicht staat je stationairluchtstelschroef (Leerlaufluftregulierschraube, M18-14) te ver open.
Die zit bij de latere carburateurs (28HB3, 28HB4 en 29H1-1) schuin boven de vlotterkamer.
Draai die eens helemaal naar binnen (rechtsom) en tel het aantal slagen. Draai hem dan twee à drie slagen terug, meer of minder naar behoefte. Reken uit hoeveel verschil je hebt met de oorspronkelijke toestand en vertel ons of ik gelijk had. :roll:

De originele kleur Gletscherblau of Pastellblau (Himmelblauw en Aquamarinblau zijn wat donkerder) moet met wat zoeken nog wel op te snorren zijn als je bv. zoekt op "Trabant Farbtabelle". Als het merk nog bestaat, maakt Dupli-Color ze misschien nog, maar mogelijk alleen voor de Duitse markt.
Maar na minstens 25 jaar verwering zou ik de kleur laten scannen en zelf laten bijmengen.

Als die remtrommels na lange tijd weer eens gedemonteerd worden, kan dat wel even stroef gaan. Je zou eens bij Olbrechts in St.Kathelijne-Waver langs kunnen gaan en vragen of je daar met een trommeltrekker alle naven even vlot mag trekken. Eenmaal vlot trek je die cilindrische naven zo van de cilindrische as af. Bij de oude conische gaat dat een stuk zwaarder en heb je elke keer een naaftrekker nodig.

De voering op de remschoenen is bij wisselstukken een halve millimeter dikker dan die af fabriek. Dit om het slijten van de trommel een beetje te corrigeren. Bovendien zit er een Automatische Nachstellung (F39-15 t/m 18) op de ankerplaat, die moet je bij montage weer terug op de nulstand zetten.
Zie in mijn signature bij WHIMS de hoofdstukken 06.4.3. Bremsbacken der Hinterräder auswechseln en 06.4.5. Bremsbacken der Vorderräder auswechseln

Om het ergste piepen te vermijden kun je bij nieuwe remschoenen aan de kant van de remcilinder de voering een stukje schuin afvijlen. Dan hapt die niet meer zo agressief.
Wat dat niet zo soepel draaien betreft, moet je wat duidelijker zijn: loopt de schoen per omwenteling een keer aan, dan is de trommel een ei. Als die voortdurend schuurt, zit de schoen niet goed en zal de boel heet lopen. Dat wil je ook niet.
Ik weet niet in hoeverre de Belgen sleuteldagen organiseren, maar dit is nou echt iets dat je daar van elkaar kunt leren.
Als de trabant goed rijdt ga ik even bij mijn spuiter langs. Ik dacht eerder aan een vernislaag, vindt het beetje roest wel nog leuk staan. Maar wil dan ook nie dat de motorkap heel fel gaat blinken tegenover de rest van de auto. Dit bekijk ik dus beter even samen met hem.

Bedankt voor de uitleg over de carburator. Dit ga ik dit weekend eens bekijken!

Ik denk dat ik de remmen nog een ga demonteren. Het 'schurend' geluid is continu. De trommel is iets of wat stroef om aan te draaien maar het lukt wel met de hand.
De automatische afstelling heb ik beiden naar het midden gezet. Ik vermoed dat dit de 0 stand is?
Ik heb zelf een trommeltrekker. Heb er hem uiteindelijk zo met losgekregen. Ik heb de wel trommel goed moeten aanduwen tegen dat hij terug paste. Ik ben er niet helemaal gerust is dus daarom weer even men eerste wiel demonteren voor ik met de rest aan de slag ga.
Hoe zit het eigenlijk met de afstelling van de remmen of is dit niet van toepassing?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 02 mei 2017, 17:55

Die roestkleur kan ook de oorspronkelijke kleur van je Duroplast zijn.

De remmen stellen zichzelf bij de eerste keer remmen: dat is die Automatische Nachstellung.
Wel kunnen de schoenen wat te hoog of te laag tegen de ankerplaat gezet worden, zodat de trommel daar tegenaan komt.
Bij de achterwielen is het zaak om voor het monteren van de remschoenen de handremkabel onder de bestuurdersstoel los te maken. Nadat de hydraulische rem een paar keer is ingetrapt, maak je dat weer vast en stel je de handrem opnieuw af. (WHIMS heeft het over de vierde of vijfde Raste).

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 mei 2017, 20:16

De nastellers. Oet je inderdaad geheel naar binnen duwen. Bij de eerste keer remmen stellen die zich gelijk. Het kan ook zijn dat de handrem te strak staat. Normaal moet je het wiel eenvoudig met de hand kunne ronddraaien.

tuc700

Bericht door tuc700 » 03 mei 2017, 08:31

Ik ga de truc met de handremkabel eens proberen.
Ik heb wel gemerkt dat de schoenen heel snel van de Automatische Nachstellung loskwamen. Misschien is er eentje losgekomen of zit er 1 niet goed.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 03 mei 2017, 10:23

tuc700 schreef:Ik heb wel gemerkt dat de schoenen heel snel van de Automatische Nachstellung loskwamen.
Als dat zou klemmen, remt hij niet.
Afbeelding
Voordat je de remschoen erop schuift, moet je blokje 4 en de bovenkant van palletje 2 naar elkaar duwen totdat het blokje tegen 1 aankomt.
En om te zorgen dat de remschoenen bij de montage maximaal naar binnen staan, kun je ook even de ontluchtingsnippel een kwartslag los draaien, evt een slangetje erop, de cups terug duwen en weer vast.

Terzijde:
Nu je toch hier bezig bent, zou je kunnen doorpakken en bij de voorste remschoenen van de achterrem met een 8mm boor doorheen het ronde gat halverwege de schoen een gat in de ankerplaat boren zodat je daar een complete Seitenlage (F39-13,14,20) kunt monteren.
Afbeelding
Dit voorkomt dat de schoen gaat kantelen en tegen je wielbouten bokt. De achterste remschoen wordt door de handremhevel op zijn plaats gehouden.
Je moet dan natuurlijk wel zo'n seitenlage hebben (bolzen, tellerfeder en twee federteller). En om ze apart in Duitsland te bestellen is onnodig duur. Maar het is een overweging waard.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 03 mei 2017, 14:57

ruton schreef:Seitenlage (F39-13,14,20)
Hmm, volgens mij heb ik die er niet op mijn 1.1 zitten... Misschien ook maar eens monteren ivm het getik aan de achterzijde. :roll:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

gvhoey

Bericht door gvhoey » 05 mei 2017, 15:53

Welkom Landgenoot!

Groeten
Gill

www.belgiantrabants.be

tuc700

Bericht door tuc700 » 09 mei 2017, 12:32

Dit weekend de werken nog eens verder gezet.
Achterste remmen vervangen, met dank aan de handige tips van Roton & co.
Door de handremkabel los te zetten ging dit veel beter. De remmen lopen wel nog lichtjes aan maar ik vermoed dat dit na een ritje wel beter gaat zijn. (afwachten dus).
De voorste remmen en hoofdcilinder zijn gedemonteerd, hier heb ik nog enkele onderdelen besteld op trabantwelt.
De trekhaak ook gedemonteerd, deze zal later wel te koop worden gesteld.

Hopelijk aankomend weekend gunstig weer om weer verder te sleutelen.

Plaats reactie