Eindelijk een Trabant...

Wie ben je, vanwaar kom je, welke trabi heb je? vertel het hier !
ruton
moderator

Re: Eindelijk een Trabant...

Bericht door ruton » 28 jul 2018, 13:06

Je kunt de plaatjes ook naar imgur slepen, maar zorg dan wel dat je de url van je pic hebt, want je vindt 't anders niet meer terug...

Hoeveel denk je er t.z.t. mee te gaan rijden?
Dat kan van invloed zijn op o.a. de te kopen remcilinders. Als die geregeld in beweging worden gehouden, kun je met goedkopere toe.
Wellicht dat je hier wat wijzer wordt.

trabifan

Bericht door trabifan » 29 jul 2018, 10:29

Imgur? Slepen? url? pic?
Beste mensen, dit is allemaal abacadabra voor mij.
Ik heb een foto naar trabantenaar gestuurd via een mailadres dat hij me doorgaf dus hoop dat ze zo binnenkomen.

Nou Ruton, hoeveel ik er mee ga rijden? Het wordt in ieder geval geen dagelijks vervoer.

Bij mooi weer ritjes over mooie weggetjes, dus geen of in ieder geval zo min mogelijk snelweg.
Dus in de zomer regelmatig en in de winter, bij pekelweer, zeker niet.

En in tegenstelling tot wat ik eerder schreef dat er voorlopig niet mee gereden wordt heb ik gisteren toch een stukje gereden.
Heb het viltje en de asjes van de puntjes gesmeerd, de startsproeier gedemonteerd en gereinigd. Die zat dus verstopt. Vandaar
ws. het slechte starten.
Starte nu goed zonder choke. Ook toen hij warm was hoefde ik de sleutel maar aan te raken en hij sloeg meteen aan en liep mooi rond.
Heb meteen even gemeten wat de laadspanning was en die was bij wat toeren erop ronde de 14 volt dus dat zit ook goed.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jul 2018, 16:25

Helaas geen e-mail ontvangen.
info @ pobresh.com
zonder spaties

postimage werkt ook met slepen. Maar je moet wel de juiste link weten te vinden en gebruiken, en er staan er meerdere.
Zo werken de meeste eenvoudige uploadprogramma's en dan heb je kans dat het ook nog origineel formaat blijft. Wat dus ook nog eens te groot is voor een forum.

Wat betreft rijden: hoe vaker je rijdt, hoe meer je het blok aan gort rijdt. Als een motor lange tijd (jaren) stilgestaan heeft moet die ALTIJD geopend worden. Tenzij die regelmatig aangezet is of hij vol met olie gegoten is en af en toe met de hand verdraaid is geworden.
Dus stop met rijden ermee (je bent sowieso illegaal bezig zonder apk, en al helemaal als de auto inmiddels geschorst is) en maak een start met het demonteren van de motor.

Zou toch zonde zijn als je dalijk een nieuw blok moet zien te vinden omdat je verzuimd het oude uit elkaar te halen om alles goed na te controleren en goed in te vetten?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

trabifan

Bericht door trabifan » 29 jul 2018, 18:41

Heb weer een foto via de mail gestuurd. Gaat waarschijnlijk nu wel doorkomen.

En over het aan gort rijden van het blok, zijn het dan de lagerschalen die bekeken moeten worden of is er nog veel meer.
Is zo'n blokje dan zo kwetsbaar?

Heb altijd geleerd wat niet kapot is hoef je ook niet te maken maar zoals ik het lees ben ik bezig het blokje om zeep te helpen.
Dat is natuurlijk niet wat ik wil.
Is natuurlijk nogal wat werk en ws. speciaal gereedschap nodig.
Zal eens kijken wat er allemaal bij komt kijken.
Het is een beetje tegen mijn natuur in om iets wat mooi loopt open te gooien maar een Trabant is nieuw voor mij dus ga ervan uit
dat jij/jullie wel weten hoe het zit.
Heb al wel eens iets aan de hand gehad, een motorfiets (Goldwing 1100), die 24 jaar stil had gestaan.

Heb toen alles uit elkaar gehad, carburateurs (zaten dicht), remmen (zaten vast), alle contacten gereinigd, nieuwe distributieriemen gemonteerd, enz. enz. en heb dat allemaal zelf gedaan maar het blok is niet open geweest.
Wel gespoeld en nieuwe vloeistoffen, maar, inderdaad heeft daar dus wel altijd olie ingestaan.

Die loopt nu weer als een tierelier, heb er inmiddels zo'n 7000 km mee gereden en ben net terug van een rit.

Maar goed, het gaat hier om Trabant en dat is dan toch andere koek blijkbaar, zoiezo omdat er geen olie in het blok zit.

Zijn er toevallig ergens filmpjes van de de- en montage van een Trabantblokje te vinden?

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 29 jul 2018, 19:14

Een 2takt is in tegenstelling tot een 4takt zeer summier gesmeerd en staat in principe volledig droog als hij meerdere jaren stilgestaan heeft. Daarnaast zullen de lagers al enige (vlieg) roest hebben gekregen omdat ze droog staan.
Dit gebeurt bij een 4takt blok ook, als het jaren stilstaat moet je het eerst even een paar rondes (liefst zonder bougies) laten draaien om de olie goed rond te krijgen in het blok, voor je het daadwerkelijk start. Maar je hebt sowieso vrijwel gelijk smering als er oliedruk is.

Met gewone 2takt olie in de benzine smeer je een 2takt enkel voldoende als het blok altijd gelopen heeft. (en dan is de smering ook al behoorlijk summier)

Voor een blok dat stilgestaan heeft, ben je in principe nu zonder enige vorm van smering aan het draaien. Je moet altijd ergens een start hebben met smering.
Bij al roestende lagers draai je ze nu dus kapot. Die kun je alleen gebruiken als je ze schoonmaakt en heel goed smeert of zelfs vervangt voor je ze terug in gebruik neemt.

Als je dus niet weet hoe het blok er van binnen uit ziet. Maak je meer kapot dan wanneer je alles eerst nagekeken en goed gesmeerd hebt. Zelfs bij een trabant blok die weggezet is met een hoop olie. Kijk je het liefste nog even alles na.

Gelukkig is het uit elkaar halen van een trabant blok niet de meest moeilijke opgave.
Volgens mij staat in elk handboek wat Ruton in zijn signature heeft staan wel ergens een beschrijving. Zelfs in de nederlandse, hoe dat moet.

Foto is inmiddels binnen. Naam wordt wel vaker fout overgenomen.
Heb hem met postimage geupload:
Bij de eerste optiemenu moet je 17" monitor gebruiken anders is het te groot. De andere optie laat je staan zoals het is. (no expiraration)
Bij kies afbeeldingen pak je de betreffende afbeelding die je wilt uploaden.
Je foto wordt dan geupload.
Daarna gebruik je de hotlink voor fora. Die kun je rechtstreeks kopiëren en plakken in je post.

Je kunt het uploaden makkelijk doen door het mapje waar de foto in staat naast postimage te zetten. Dan de foto aanklikken, je muisknop vast blijven houden en de foto naar postimage te slepen met de muis en dan weer los te laten. Als het goed is werkt dat ook.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 jul 2018, 20:57

Nou Sjaak, ik zie dat je gasflessen in de stal hebt staan, maar van de auto zijn we nu alleen een rechter voorwiel wijzer. En het luchtfilter staat nog steeds op de winterstand. Het is nu echt wel boven de 15ºC en een luchtgekoelde motor is veel sneller op temperatuur...

Til die grille er eens uit en kiek dan wat van dichtbij. Als het lukt een zijaanzicht van de vlotterkamer (typenummer staat daar), de HBZ.
Als je de startmotor eruit tilt (inbus 10) kun je in die nis naast de starterkrans het bouwjaar van de motor zien.

trabifan

Bericht door trabifan » 30 jul 2018, 12:21

Zo, weer huiswerk genoeg zou ik zo zeggen.

Die gasfles is van een co2 lasapparaat.

En de foto is één van de eerste die ik maakte toen ik de trabant thuis had, vandaar dat het luchtfilter nog zo staat.
Staat inmiddels op zomerstand maar dat heeft geen nut nu ik er toch niet meer mee mag rijden..... :cry: …..

Grille heb ik eruit gehad om de startsproeier te reinigen maar toen natuurlijk geen foto van gemaakt.

Ga ik regelen.

Heb nu niet veel tijd om aan de trabant te werken. Ben bezig mijn camper in orde te maken voor de vakantie die begint voor
mij over 2 weken.

Gewoon onderhoud trouwens, remvloeistof verversen, div. olieën verversen en heeeeeel veeeeel smeernippels voorzien van een
beetje vet.
Is trouwens ook een luchtgekoelde motor, wel een diesel, 5400 cc!
En van 1952 dus ben wel een beetje gewend met oud spul om te gaan.

trabifan

Bericht door trabifan » 30 jul 2018, 13:05

Nou, zit al weer geruime tijd te klooien, i.v.m. foto plaatsen en ben tot en met "gebruik hotlink voor fora" gekomen.
Ik klik dan op het blauwe tekentje achter de hotlink voor fora en dan komt er meteen staan "gekopieerd!".

En dan houd het op. Overal op gedrukt maar er gebeurt niet wat er moet gebeuren. Er wordt niet gekopieerd en geplakt in mijn post.

Beste mensen, heel dat computergebeuren is niet mijn ding. Ik leer wel bij maar het is toch droevig dat er meer tijd in moet gaan zitten in het uitleggen van hoe een foto op het forum geplaatst dient te worden dan dat het eigenlijk over de trabant gaat. Heb bewondering voor jullie geduld, bedankt daar voor in ieder geval.

Ga in ieder geval nog wat foto's maken voor als het wel eens gaat lukken. En dat gaat vast nog gebeuren.

trabifan

Bericht door trabifan » 30 jul 2018, 14:15

Heb nog ff de startmotor gedemonteerd. Er is weinig te zien. Als je heel goed kijkt lijkt het net of er een 8 staat maar vind het wel onduidelijk, waarom deden ze dit net achter de krans terwijl er zoveel plaats naast is. Maar goed, als het een 8 is wat betekent dat dan. is hij van 1968, 1978 of 1988?
Heb er een foto van gemaakt en ook van de vlotterzijde van de carburateur.
Ik zal ze heel brutaal toch nog even naar trabantenaar's mailadres sturen en dan is het aan hem of hij zijn goede hart wil laten spreken en ze op het forum wil plaatsen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 30 jul 2018, 16:55

Dat merkteken is ook niet voor de eindgebruiker bedoeld, maar voor de volgende die in het productieproces wat met zo'n carterhelft moest doen. Op het moment dat er een vliegwiel en een tandkrans voor kwam, was het eigenlijk niet meer relevant.
Totdat er na de val van de muur een stel hobbyisten gedwongen werd om er een kruising tussen experimentele archeologie en backward engineering op los te laten.

O, en een koopidee: Ik vind hem wel wat aan de prijs, maar deze trechtervormige naaftrekker kun je in beginsel op alle assen gebruiken. Al kan het zijn dat je een vulstukje moet maken, omdat die bout in het midden niet lang genoeg is (althans niet voor latere cilindrische asstompen vanaf 1984).

Afbeelding
Die linker trekker (dichte gegoten trechter, bleekgroene lak) was bij mijn weten de eerste die voor de P50 op de markt kwamen totdat er iemand op het idee kwam een kraag op de naaf te zetten en daar met die 'bouwpakket'-trekker die je rechts ziet mee te trekken.
Je kunt voor een (naaf)trekker ook even op ebay kijken.

Plaats reactie