Pagina 5 van 8

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 05 aug 2018, 13:49
door trabifan
Meen toch zeker dat dit het enige nr. is wat er in het gat stond.
Startmotor zit er weer in maar is er natuurlijk ook weer zo uit.
Zal t.z.t. nog eens goed kijken.

V.w.b. dat typeplaatje, nergens te bekennen.
Het enige plaatje dat tegen het schutbord aan zit is dat met het chassisnr.
Of het moet op een andere plaats zitten.
Op het binnenspatbordscherm zit ook een plaatje met ingestanst nr. maar meen ooit gehoord te hebben dat dat iets met de kleur
te maken zou hebben!?

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 05 aug 2018, 15:54
door trabifan
Afbeelding


Hehe, eindelijk gelukt, weer met behulp van mijn dochter, binnen enkele minuten.
En nu moet ik dat dus goed onthouden hoe dat moet.

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 05 aug 2018, 16:08
door trabifan
Afbeelding

Nou, en deze zonder hulp gedaan.

Nu nog ff een trekkertje regelen, dan kunnen we weer verder...……..

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 05 aug 2018, 17:47
door Trabantenaar
Kwam net je mail tegen, plaatje van de carb:
Afbeelding
Plaatje van internet met betrekking tot de nummers op de motor: De meest linkse is het bouwjaar. In dit voorbeeld dus 88.
Afbeelding

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 06 aug 2018, 10:35
door ruton
28HB2-9. Die is er dus ergens later in gekomen. Dat correspondeert met het modernere koelblik, waar de 'uitgang' aan de schuine kant zit (voorheen zat die recht tegenover de ventilator) en daaronder het blik van de Abgaskrümmerheizung. Alle drie die wijzigingen werden in oktober 1976 doorgevoerd, dus ik schat dat je hele motor van na oktober '76 is.
En omdat in januari 1981 de 28HB3-1 kwam, schat ik in dat die motor ook niet jonger dan de eerste helft van 1981 is.
Dat betekent in elk geval dat je 1:50 kunt smeren.


Dat nummer onder de bobines is een productie-telnummer. Dat is altijd hoger dan het chassisnummer.
En iemand is de Ringschrauben (in de onderdelencatalogus K17-12), waar de grille-atrappe mee vast zit, kwijtgeraakt en heeft ze vervangen door onhandige boutjes....

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 06 aug 2018, 13:00
door trabifan
Kijk en zo worden we toch steeds wijzer.
Ik smeer hem nu 1:30, maar wordt nu niet meer mee gereden maar in de toekomst zou dat dan 1:50 kunnen.
Betekent denk ik ook dat hij dan iets minder rookt of heb ik het mis.

En doordat ik een beetje bibberde bij het maken van de foto zie je het nummer zelfs 2 keer :) .

Dat bouwjaar is inderdaad goed te zien maar daar is volgens mij de versnellingsbak gedemonteerd.
Ik zal als ik de startmotor weer eens verwijder er een spiegeltje bij pakken want ik wil toch wel zeker weten
uit welk jaar het motortje komt, vooral v.w.b. de mengverhouding.

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 06 aug 2018, 14:58
door ruton
De mengverhouding weet je eigenlijk pas helemaal zeker als je de zuigers eens van de drijfstangen af haalt. Koperen bussen moeten met 1:33 worden gesmeerd en de naaldlagers met 1:50.
Die Nadellagerung für Kolbenbolzen (bouwgroep M7-2) werden vanaf april 1974 ingebouwd. De kans dat een latere motor toch koperbussen heeft, is nagenoeg nul.

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 06 aug 2018, 17:24
door Trabantenaar
trabifan schreef:Dat bouwjaar is inderdaad goed te zien maar daar is volgens mij de versnellingsbak gedemonteerd.
Klopt, Maar met een telefoon fototoestel kun je er vast wel recht voor een foto maken met alleen de startmotor uitgebouwd. Desnoods een spiegeltje inderdaad.
Niet alleen voor de mengverhouding is het handig om te weten. Ook voor je onderdelenvoorziening, want her en der zijn er in de loop der jaren wel eens dingen aangepast.

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 06 aug 2018, 20:08
door eeuwige_student
Oud tankje, oud verwarming, voorzien van wat aanpassingen zodat de nieuwe spruitstuk verwarming past. Verder zie ik nog een oude 1_kreis hoofdremcilinder. Bij de achterpoot lijk ik nog de restanten van een vangband te kunnen zien. Deze waren bij de oudere schokdempers nodig. Indien wordt uitgegaan dat die ooit zijn vervangen, is dat niet meer nodig.

Re: Eindelijk een Trabant...

Geplaatst: 30 aug 2018, 09:45
door trabifan
Zo we zijn weer terug.
Dat zijn inderdaad stukjes van een soort riem of zo, vroeg me al af wat het was maar dat is dus van de "vangband".

Nou krijg ik toch rare beelden van achterassen die er onderuit kunnen vallen als men over een ruwe weg rijd... of is hier een
meer voor de hand liggend antwoord voor te vinden?