Bijna oververhitte motor.....

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Hendricus0251

Bijna oververhitte motor.....

Bericht door Hendricus0251 » 22 jul 2012, 20:46

ha mijn trabant is apk gekeurd, en ik dacht laat ik mijzelf eens verwennen met een tourtje (ahum) zeeland.
Dat komt hier op neer dat ik 600km over meestal binnen wegen naar vlissingen en terug rijd.
om 7 uur in de morgen vertrokken, over de sluizen van ijmuiden, tunnel kan niet is te zweer belast voor een nieuwe motor, dus binnen door over de sluizen, langs schiphol, uithoorn, wilnis, woerdense verlaat, woerden, montfoort, lopik,Schoonhoven, naar dordrecht, en zo via de N57 naar vlissingen.
In vlissingen mijzelf op de boulefard getrakteerd op een pan gekookte zeeuwse mosselen, en toen weer binnen door terug via kleine dijkjes en paadjes die je daar hebt.
Daarna de A29 op richting rotterdam.
met een gangetje van konstand 80 km per uur, na 800km rijden mag dat..,reed ik richting rotterdam denhaag.
Ik werd door werkzaamheden omgelijd via de brienoord brug, en daarna de A15 op richting gouda.
een paar km verder stond alles vast.
twee meter rijden , en stop...twee meter rijden en stop enz enz...
Dat gaat 10 min goed, maar dan komen de problemen...
Ik had dit eigenlijk al aan zien komen.
de koeling van een trabant word verzorgd door een koel ventilator , die de koele lucht aanzuigd, en de warme lucht ergens onder het motorblok uit blaast.
Zolang je maar rijd gaat dat goed, maar als je steeds stilstaat, kan die lucht niet goed weg, en dus word het bloed heet onder die motorkap.
zoverlaat ik het echter niet komen.
mijn alarm lichten aan, en de vluchtstrook op, naar de 500 mtr verder gelegen afslag.
vandaar via berkel roderijs, naar Zoetermeer gereden, en daar weer de A12 en de A 4 op.
Het ging allemaal op zijn reed af goed.
Een bobine kreeg het al honds benouwd, en deed het af en toe wel en dan niet...
en ik denk dat vroeg of laat de cylinderkop pakingen het ook gaan begeven, en dat bij een vonkel nieuwe motor.
Zijn deze problemen bij jullie ook bekend...moet wel....en wat doen jullie daar tegen.....
een koelventilator uit een BMW of mercedes slopen en die inbouwen met een thermostaat er tussen , die boven de 35 graden gaat werken of zo....
Ik denk gewoon binnen weggetjes blijven rijden, daar heb je bijna geen files, en het is nog leuk ook...

Groetjes henk de graaf

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Bijna oververhitte motor.....

Bericht door eeuwige_student » 22 jul 2012, 21:19

Mijn ervaring is dat de koeling dan meer dan toereikend is. Ik zou dan ook niet weten wat voor soort problemen je dan kan krijgen. Bij mijn p70 ken ik dit probleem wel, omdat die alleen maar gekoeld wordt door de rijwind. Geen snelheid = geen koeling!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 jul 2012, 21:54

Als ik weet dat er over de snelweg gereden gaat worden, krijgt hij een scheutje extra olie. Uieraard staat het luchtfilter ook in de zomerstand.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 22 jul 2012, 22:13

Mijn theorie (en ongetwijfeld die van de hoge heren van de voormalige Sachsenring fabriek) is dat hoe sneller de motor draait, hoe meer koeling hij krijgt. Bij stationair draaiende motor krijgt hij nog steeds voldoende koeling, omdat de fan altijd meeloopt. (net als bij een 353 achterkoeler).Een extra koelventilator erop schroeven lijkt me dan ook niet erg zinvol.

Hoe merkte je dit tijdens het filerijden, dat de motor "te warm" werd?

Zorg voor voldoende smering (ik neem aan dat je al iets vetter smeert tijdens de inloopfase van je nieuwe motortje), dat je v-snaar de juiste spanning heeft en dat je ontsteking goed staat (verkeerde onsteking kan ook leiden tot een hetere motor)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ErikvG

Bericht door ErikvG » 22 jul 2012, 23:37

Ik denk dat de koeling nog steeds voldoende is als de temp onder de motorkap opgelopen is tot 50 graden.... De cylinders zijn dan nog steeds veel heter en er blaast altijd lucht langs. Het gaat meer om het volume dan de temperatuur. Bedenk dat een watergekoeld blok een temperatuur van 100 graden heeft wat nog steeds koel genoeg is.

Bovendien... warme lucht stijgt op en verlaat de motorruimte via de opening bij de voorruit.
Valves! Who needs Valves?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 23 jul 2012, 09:44

En met een dichte voorgrille, heeft de rijwind ook niet echt heel veel invloed op de koeling van de motor...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

p60k

Bericht door p60k » 23 jul 2012, 11:30

Leuk verhaal, ik deel je ervaringsdeskundigheid niet. heb wel is in de file gestaan dat ik uit de trabant stapte en dat mijn voetafdrukken in het asfalt stonden zonder enig probleem aan mijn autootje te merken.

Goede montage van je luftleitblech met bijbehorend rubbertjes is essentieel.

mel

Bericht door mel » 23 jul 2012, 14:03

"Het ging allemaal op zijn reed af goed."
Een bobine kreeg het al honds benouwd, en deed het af en toe wel en dan niet...
en ik denk dat vroeg of laat de cylinderkop pakingen het ook gaan begeven, en dat bij een vonkel nieuwe motor.
Zijn deze problemen bij jullie ook bekend.

Hoe moet je hier nu (weer) op reageren .... het zijn echt vragen van een nieuwe rijder denk ik ...

Deze "problemen" zijn ons zeker wel bekend ... Dat jouw onsteking niet goed werkte ?

Heeft natuurlijk helemaal niets met het blok te maken ... hooguit met de inbouw.

Dit type motor heeft het al meer dan 50 jaren zo met de luchtkoeling gedaan, maak je daarover dus geen zorgen.

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 23 jul 2012, 16:47

Ik denk dat mechanisch het motorblok wel het een en ander kan hebben.
Ik smeer mijn trabant 1:33 zoals voorgeschreven door Trabantweld.
toch word het bloed heet onder die kap.
Ik heb nog de orginele trabant electronische ontsteking, en bobines.
Trabant bonines zijn altijd gebruikt en op leefttijd.
Er komen door het steeds maar weer warm worden enn afkoelen haar scheurtjes in de isolatie lak.
Als i dan weer zo heet word gaat de isolatie doorslaan, en vonkt de bobine minder, en dus gaat i op beroerd lopen op anderhalve cylinder.
Dit kan ook door electronische ontsteking komen, dat een paar komponenten oververhit raakt , en dan verdomt i het ook.
Die motor loopt nog steeds als een zonnetje, dus dat zit wel goed.
Ik denk dat ik gewoon het probleem van die electronische ontsteking moet oplossen , door dit te vervangen door een moderner exemplaar.
Trabant welt heeft dat, en die is ook geschikt voor blauwe bosch bobines.
die gebruiken 1.2 ampere meer als Trabant bonines...
de stuur tiristoren zijn hier op aangepast aldus info op hun webside...
Ik heb al een keer een paar solderingen in het printje gerepareerd, en sins dien doet mijn ontsteking het prima, maar ja bij hoge temeperaturen weet je het maar nooit.
Het is en blijft een opgelapt ding...
hartelijk dank iedereen voor alle info..

groetjes henk

Worldbeater

Bericht door Worldbeater » 23 jul 2012, 22:40

Misschien is de geforceerde koeling niet goed afgesloten zodat ook werkelijk alle wind van de fan over de cilinderkoppen blaast. ;)

Plaats reactie