Koppeling slipt bij volgas

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Super 5 Devil

Koppeling slipt bij volgas

Bericht door Super 5 Devil » 27 aug 2012, 14:44

Mijn koppeling slipt sinds het inbouwen in het vervangende motorblok. Dit alleen bij het dieper intrappen van het gas. Langzaam optrekken gaat goed. Het lijkt ook beter te worden als de motor warmgelopen is, dus na een kwartier/half uur rijden. Ik ben een rustige rijder en motor is origineel en niet opgevoerd.
De koppeling is vanuit de oude motor overgezet en daarmee heeft hij het goed gedaan.
Nu is het zo dat ik niet heel erg goed heb gekeken hoeveel belag er nog op zat. Of ik ben het in elk geval vergeten. Bij het overbouwen heb ik de roest van de schijf geschuurd met een fijn papiertje en alles is daarna ontvet en schoongeblazen.
De koppeling krijg ik ook niet lekker afgesteld. Als ik hem losser zet, dan geeft hij hem niet goed vrij en moet ik hem in de versnelling rammen. Zet ik hem straffer, dan rijdt hij helemaal slippend weg.

Wat kan ik het beste doen? Is de koppeling gewoon versleten?
Het is een starre koppeling met groeven in het belag. Looptijd van de koppeling ken ik niet, maar er staat 66.000 km op de teller. Waarschijnlijk originele km's, dus heeft de koppeling ook die tijd gelopen... Aanname...
Wat ga ik doen? Blok er weer uit?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Erik

Re: Koppeling slipt bij volgas

Bericht door Erik » 27 aug 2012, 16:34

Controleer eerst eens of de kabel nog wel goed is. Bij een bechadigde kabel kan je hier ook problemen mee hebben.
Stel de kabel eens goed af volgens het boekje. Dus 10-20 mm speling op het pedaal gemeten.

Zit de veer ook nog op het koppelingspedaal vast?
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 sep 2012, 19:36

Inderdaad eerst de koppelingskabel controleren. Daarna kan je voor de zekerheid nog een paar duizend duizend kilometers rijden. Soms gaat het slippen dan over. In de meeste gevallen zal je echter een nieuwe koppeling moeten monteren!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 08 sep 2012, 21:26

Hoe is de staat van de drukgroep, heeft deze nog voldoende veerkracht? Heb je er met je voet opgedrukt en had je voldoende weerstand en veerde hij weer netjes terug? Is het druklager nog goed (dikte)?

maar ik zou de motor uitbouwen, koppeling vervangen door een nieuwe (al dan niet DDR), drukgroep en druklager controleren (evt vervangen indien nodig) en alles weer inbouwen, afstellen en rijden maar!

Zo heel veel werk is het nu ook weer niet om de motor uit en in te bouwen... ;)

Bij een versleten koppeling kun je stellen wat je wilt, hij blijft versleten...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 08 sep 2012, 21:30

DDR heeft wel de voorkeur boven hongaarse imitaties. Het verschil is voor een kenner makkelijk te zien. De hongaarse exemplaren hebben o.a. te zwakke veren in de koppeling.

mel

Bericht door mel » 15 sep 2012, 10:35

"Nu is het zo dat ik niet heel erg goed heb gekeken hoeveel belag er nog op zat."

Nu moet je er in ieder geval een nieuwe plaat, druklager en drukgroep in zetten .....

Plaats reactie