Pagina 2 van 4

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:49
door ruton
ErikvG schreef:Volgens de handleiding mag er ook SAE W80 in. Dat is gewoon te koop (SAEW75/W80) als transmissieolie voor 'koude' toepassing...
Bij gebrek aan HLP68 schakel ik daar al heel lang mee. Drupje HPLS erbij...
En als ik die verdomde afvoerbout ooit nog eens los krijg, ga ik op zoek naar die landbouwolie.

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 22 feb 2013, 22:52
door paul snip
Volgens mij kan het ook geen kwaad om er ATF in te doen. Automaatbakolie dus. Dit wordt bij conventionele bakken ook wel eens gedaan om ze makkelijker te laten schakelen. En er zit een additief in om slip van rembanden te voorkomen=> lijkt mij voor de vrijloop ook prima!

Handbakken gaan met ATF makkelijker schakelen omdat de synchromesh ringen meer "grip" krijgen...

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 23 feb 2013, 16:36
door mel
Het probleem ligt bijna zeker bij de vrijloop ..... heeft in dat geval nix met de olie meer te meken ...

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 07 apr 2013, 10:44
door oldschool
Heb 20 liter staan, daar schakelt ie perfect mee, hoor wel als iemand wat wilt kostenloos

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 07 apr 2013, 17:31
door mel
Is er nou vastgesteld WAT er aan de hand is ... ;)

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 07 apr 2013, 18:26
door ErikvG
Nee Mel, eigenlijk niet. Het is niet echt meer opgetreden sinds ik wat olie erbij gegooid heb maar de olie heb ik nog niet vervangen.

Daarvoor is het zo'n 3 keer gebeurd dat de 4de niet pakte met een koude versnellingsbak.
Terugschakelen gaat met een warme bak ook beter dan met een koude. De moeite waard om heel binnenkort er nieuwe olie in te mikken in plaats van meteen een andere bak erin te zetten.

Met een nieuwe bak weet je ook niet precies wat hij zal doen en als ik deze zou moeten vervangen dan kan ik er net zo goed nog even mee doorrijden.

Ik zal mijn ogen eens openhouden voor een andere bak (eventueel eentje die geschikt is om te reviseren). Wel een leuke uitdaging :)

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 12 apr 2013, 10:01
door trammelanto
Elke bak is te reviseren. Er zijn ook diverse Trabant-specialisten die revisiebakken aanbieden. Ik heb zelfs bedrijven gezien die met een ruilsysteem werken en dan betaal je enkel de revisiekosten bij met wat verzendkosten.

Een vrijloop heeft enige vorm van smering nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Het probleem kan dus een gebrek aan smering zijn of, zoals Mel al aangaf, een nagenoeg versleten vrijloop. Aangezien de vrijloop (meestal) op de as geperst zit (meerdere montage varianten mogelijk, afhankelijk van bouwjaar van de bak), is zelf vervangen zonder speciaal gereedschap lastig.

Ik zou in ieder geval de bak eens voorzien van verse olie, want de smerende werking van de olie zal intussen ook wel drastisch afgenomen zijn.

Tip: flinke rit maken, waardoor de olie in de bak warm wordt, en vervolgens aftappen. Vervolgens netjes bijvullen en het niveau controleren aan de hand van niveau-schroef. Succes

Groet,
Marco

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 12 apr 2013, 10:18
door ruton
Wijlen Jan Piet Kemper of Michel Dekkers heeft ooit eens in de Blauwe Walm de tip gegeven om een bak, die lange tijd in opslag heeft gestaan, voor de montage een dagje op de koppelingskant te leggen. Op die manier loopt de vrijloop weer even vol olie.

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 12 apr 2013, 23:39
door eeuwige_student
Volgens mij nog een tip die al eerder is gemeld. Een aantal mensen spoelen de bak met diesel. Een rondje rijden, aftappen en het vuil is er deels uit. Ze vergeten echter dat de bak van een trabant nooit geheel leeg loopt, maar dat er circa 0,5 liter in blijft zitten. Dus als je dit doet, kan je beter de bak daarna nog een keer spoelen met verse olie alvorens de goede olie erin te doen.

Re: Versnellingsbakolie

Geplaatst: 12 apr 2013, 23:44
door Maurits
Komt er dan zóveel vuil in de bak terecht dat spoelen met diesel nodig is? Ik heb het nog bij geen een andere auto meegemaakt, het verbaast me echt dat dat zó vervuilt.