Versnellingsbakrevisie

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 12 mar 2013, 23:17

Nou, versnellingsbak ligt uit elkaar. Ging verrassend makkelijk. Helaas moet het lager en de 4e versnelling van de as af om bij de vrijloop te kunnen komen en ik kan niet zien of ik een oude of nieuwe type vrijloop heb. Dat is met of zonder spiebaan.

Morgen op mijn werk eens even kijken of ze die eraf kunnen trekken. En dan kan ik een nieuw lager en een nieuwe vrijloop bestellen. De boel ligt nu toch uit elkaar, dus die vervang ik ook gelijk.

Wat nu het allermooiste is, is dat de keerringen zeer makkelijk te vervangen zijn zonder enig geweld.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 13 mar 2013, 22:20

Korte update: beide lagers van de aandrijf laten persen. Vrijloop heeft hele lichte deukjes. Ze zijn net voelbaar. Aangezien de boel nu toch uit elkaar ligt: 2 nieuwe lagers en een nieuwe vrijloop. Die erop persen en dan de boel weer netjes in elkaar zetten met nieuwe keerringen. En nieuwe dichtingspasta om de boel goed lekdicht te maken.
Freilauf.JPG
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Haiko » 13 mar 2013, 23:43

zorg er wel voor dat je de bouten van de bakbehuizing bij montage niet te strak vast zet, dan kan de aandrijving gaan klemmen...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Evan_s » 14 mar 2013, 00:11

Heb je een schatting hoeveel km de bak gelopen heeft?

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ruton » 14 mar 2013, 01:36

Haiko schreef:zorg er wel voor dat je de bouten van de bakbehuizing bij montage niet te strak vast zet, dan kan de aandrijving gaan klemmen...
Staan de aandraaimomenten niet in WHIMS?

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 14 mar 2013, 20:52

@ Ruton, ik heb de aandraaimomenten nog niet gevonden, maar die zou ik zeker willen gebruiken.

@ Evan: ik heb echt geen flauw idee. Deze auto is een allegaartje van allerlei onderdelen.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door ruton » 14 mar 2013, 21:21

Ik heb het even opgezocht. Het staat wel in WHIMS, dat wist ik. Whims laat de bak niet aan de thuissleutelaar over en wat die daarvan wel mag weten, staat achterin het hoofdstuk "Motor (zusammenbauen)".
In de papieren WHIMS: 8. Auflage op blz 65: Tafel 2.4 Anschraubmomente
Digitaal: helemaal onder aan deze bladzijde:

Befestigungsschrauben für Getriebegehäusehälften
Gewinde: M 8 Materiaalkwaliteit: 8,8 Aandraaimoment: 22,5-8 N•m danwel 2,3-0,8 kp•m

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 15 mar 2013, 15:04

Hartelijk dank voor de verwijzing! Die tabel print ik mooi uit op dik a4 en die gaat in de werkplaatsmap.
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door 2802bartje » 11 mei 2013, 19:38

Ben een aantal maanden en ongeveer 500 km verder. De bak loopt en schakelt perfect. De hele motor loopt als een zonnetje en bij koudstart al stationair. En nog steeds geen druppel olie gelekt.

Klein lijstje van verbeteringen:
- nieuwe schokdempers voor
- nieuwe voordemper en middenstuk uitlaat
- gereviseerde versnellingsbak: nieuwe olie, keerringen, lagers en vrijloop
- gereviseerde startmotor
- nieuwe starterkrans
- nieuwe koppeling
- nieuwe kabels van de accu naar de startmotor en versnellingsbak
- betere aarding van de bobines
- gewei en triangels geschilderd
- tussenschot geschilderd
- stuur rechtgezet
- nieuwe blokrubbers

De revisie is beetje uit de hand gelopen => dit jaar maar eens goed kilometers maken!
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: Versnellingsbakrevisie

Bericht door Evan_s » 17 sep 2014, 21:50

Is het nodig om een drupje lijm te gebruiken bij het vervangen van de keerringen?

Plaats reactie