Extreme rookpluim op snelweg.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
werschbmj

Extreme rookpluim op snelweg.

Bericht door werschbmj » 06 jun 2013, 08:20

Gisteren een een stukje snelweg gereden (Vmax 90/100) met mijn 601.

Toen de motor goed op temperatuur kwam heb ik voor een extreme mistbank gezorgd.
Nu hoeft mij niemand te vertellen dat een trabi moet roken, maar dit was wel heel erg.

Is het gewoon verzamelde restolie in de uitlaat die door het goed op temperatuur komen van de motor/uitlaat is gaan dampen of moet/kan ik er motortechnisch iets aan doen.

Aangezien ik in september 400 snelweg kilometers voor de boeg heb wil ik dit even aan de trabi collegae navragen.

Bedankt!!!
Bas

Erik

Re: Extreme rookpluim op snelweg.

Bericht door Erik » 06 jun 2013, 09:34

Welkom op het forum. Stel jezelf ook even voor in het "Welkom" topic :-)

Een goed afgestelde Trabant rookt (bijna) niet! Waarschijnlijk is je carburateur en/of ontsteking niet goed afgesteld.

Wat voor ontsteking heb je? contactpuntjes of ebza (zwarte kastje op rechterwielkast).
vr. 6-6-2014 t/m ma. 9-6-2014 --- 21e Trabantweekend 2014

Uit de hand gelopen hobby, 6 Trabanten en een Qek

Ostmobile.nl - de plek voor Trabant en IFA fans (met kennisbank vol pdf documenten)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 jun 2013, 10:40

Welkom hier, Bas

Je hebt mogelijk de uitlaat schoongebrand, maar dan kan er ook een vonkenregen uit de pijp komen.
Of de choke (gedeeltelijk) open laten staan. En de puntjes die Erik noemt, zou ik zeker wat mee doen als je het autootje nog maar kort hebt.
Vertel er eens wat meer over. En in welke hoek van het land zit je? Soms zijn er twee trabantrijders in hetzelfde dorp die dat niet van elkaar weten. Een goede buur is goud waard.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 06 jun 2013, 11:17

Misschien kan je iets meer over de trabant vertellen. Indien die altijd is gebruikt voor korte stukjes zal de uitlaat vol olie zitten en deze op de snelweg een echte mistbank gaan ontwikkelen. Dit kan een paar kilometer duren. Daarna zou het minder moeten worden.

werschbmj

Bericht door werschbmj » 06 jun 2013, 11:47

Ja, ik zal mezelf nog even aanvullen in het welkom topic.

Ik heb een Ebza ontsteking.
De trabi rookt alleen een beetje na het starten en wegrijden (vanwege choke waarschijnlijk).

Tijdens normaal gebruik kan ik geen ontdekken.
Ik heb haar natuurlijk eens goed op temperatuur laten komen met mijn korte rit op de snelweg.
Ik heb veel korte binnendoor stukken gereden, dus het verbranden van restolie in de uitlaat is een plausibele verklaring

Als we het gaan hebben over ontstekingen afstellen heb ik zeer zeker de expertise nodig van de collega liefhebbers.

Alvast bedankt voor de tips!

Groet, Bas

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 jun 2013, 16:07

Het laatste weekend van deze maand is het tractortreffen in Pietersheim, Lanaken. Staan altijd wel een paar trabantrijders met oostvervoer bij.
Verder de Cruise-in op donderdagavond: Schutterspark in Brunssum. Het streven is om daar eens in de maand met een groepje heen te pruttelen.

Plaats reactie