Pagina 1 van 1

onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 06 jan 2014, 20:09
door michiel01
Zou mooi zijn als er ergens een nederlands talige beschrijving was hoe een EBZA ontsteking af te stellen met zo'n klokje....
Heeft iemand dat misschien?!?

Alvast dank.

Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje

Geplaatst: 06 jan 2014, 20:22
door eeuwige_student
In het heel kort: Bougies eruit, klokje erin, contact aan en met de hand de motor ronddraaien. Na de vonk moet de klok mog 3 keer rondgaan. Dan heb je 3mm voorontsteking. Indien dit niet klopt, moet je de grondplaat verdraaien.

Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje

Geplaatst: 06 jan 2014, 21:28
door Haiko
maar eerst het BDP van de zuiger vinden, klokje nullen en dan tegen de draairichting in draaien, 3x rond is 3mm.

Re: afstel klokje voor ontsteking voor leuk prijsje

Geplaatst: 08 jan 2014, 22:46
door michiel01
Haiko schreef:maar eerst het BDP van de zuiger vinden, klokje nullen en dan tegen de draairichting in draaien, 3x rond is 3mm.
Ok,dan moet hij dus vanaf het BDP bij de 3de keer rondgaan (terug draaiende) van het klokje een vonk geven....
3mm geldt voor cilinder 1 en 2 dus....
De grote grondplaat is voor clilinder 1 of 2?!?
En welke stift moet ik in het klokje schroeven....

Re: Afstelklokje voor ontsteking voor leuk prijsje

Geplaatst: 09 jan 2014, 00:32
door ruton
Eerst cilinder één, dan cilinder twee. De achterste plaat is voor cilinder één, als die goed zit doe je pas twee. Anders zou de bovenste meeschuiven als je daarna pas de achterste zou doen. Welk stiftje, dat is een kwestie van proberen.

Re: onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 10 jan 2014, 21:11
door michiel01
Mooi,dank.
Ik ga er mee aan de gang en kijken of het geheel weer mooi kan gaan lopen!
Maar dan heb ik de basis afstelling in ieder geval goed staan.

Re: onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 11 jan 2014, 11:56
door eeuwige_student
De ideale afstelling kan trouwens verschillen afhankelijk van de combinatie tussen het soort ontsteking en het type carburateur. Aangezien de vanuit de bestuurder gezien linker cilinder minder goed woedt gekoeld, wordt die vaak iets vroeger gezet zodat die koeler blijft. Hierbij kan je denken aan 3, 5 tot 4mm voor bovenste dode punt.

Re: onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 12 jan 2014, 12:46
door michiel01
Dank voor de tip!
Heb een EBZA en een 28H-1 sparvergaser erop zitten.
Dus cilinder 2 (bij koelvin) op 3mm zetten en cilinder 1 op 4mm....

Alvast dank,

Re: onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 12 jan 2014, 20:05
door Maurits
Da's trouwens geen wet van Meden en Perzen, gewoon drie maal afstellen op 3mm vs. 3mm; 3mm vs. 4mm en 4mm vs. 4mm. Welke afstelling jij het mooiste resultaat geeft, die hou je aan. Heb zelf bij de ene Trabant 3mm vs. 3mm en de andere 4mm vs. 4mm.

Re: onsteking afstellen met een klokje

Geplaatst: 12 jan 2014, 20:40
door eeuwige_student
Klopt, het is zoalsvik al schreef van meerdere zaken afhankelijk, incl je rijstijl en het gebruik. Als je meestal in de stad rij, is het niet noodzakelijk. Als je graag met 100tomtom km / uur over de snelweg rijdt, is het anders .