Pagina 1 van 1

Lek?

Geplaatst: 07 mar 2014, 18:45
door Indra Oostvogels
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een jaar een Trabant, maar ik ben er nog niet zo veel mee bezig omdat ik er nog niet zo veel van ken. De Trabant staat nu al 2 maanden stil in de garage. Ik ben vanmorgen nog eens gaan kijken en zag dat er een plas benzine lag waar mijn rechtervoorwiel stond (niet zo heel veel, minder dan 1 liter denk ik, hoewel ik dat niet zo goed kan inschatten). Is dit normaal voor een Trabant die 2 maanden stilgestaan heeft, of zit ik met een benzinelek? En als ik een benzinelek heb, is het dan nog veilig om met de Trabant 5 minuutjes van mijn garage tot mijn huis en weer terug te rijden? Hij zou dringend gestofzuigd moeten worden :) en mijn garagist is niet bereikbaar tot de 19de.

Alvast bedankt!

Re: Lek?

Geplaatst: 07 mar 2014, 19:31
door eeuwige_student
Had je de kraan soms openstaan?

Re: Lek?

Geplaatst: 07 mar 2014, 20:05
door Haiko
Met een kleine lekkage kun je best nog een stukje rijden hoor. In de fik gaat ie niet zomaar.

Ik denk idd dat de benzinekraan npg open stond en dat de carburateur is overgelopen. Dan komt de benzine aan de onderzijde van de carburateur er weer uit. Heb je een slangetje onder de carburateur hangen?

Re: Lek?

Geplaatst: 07 mar 2014, 20:11
door eeuwige_student
Ik raad pas aan om te rijden als je weet wat lek is. Een gescheurde leiding die over de dynamo lekt is namelijk wel gevaarlijk. Een carburateur zal onder het rijden niet overlopen/lekken en is dan ook veel minder tot niet gevaarlijk.

Re: Lek?

Geplaatst: 08 mar 2014, 14:28
door Indra Oostvogels
eeuwige_student schreef:Had je de kraan soms openstaan?
Het kraantje stond dicht, ik heb het gecontroleerd, dus ik zal er voor de zekerheid maar niet meer mee rijden tot ik iets meer weet

Re: Lek?

Geplaatst: 08 mar 2014, 15:16
door ruton
Je zou de weg die de benzine aflegt even kunnen afvoelen. Alles hoort van buiten droog te zijn.

ALs je daarbij niets vindt, probeer het dan eens met 'reproduceren'.
Haal de viezigheid even van de vloer zodat dat niet meer afgeeft en leg er een plaat karton neer.
Klep open, grilletje even los zodat je optimaal zicht hebt, eventueel benzinestand in de tank controleren en dan de kraan even open.
Als je een KMVA hebt (Dan zit er zo'n ding naast de carburateur op de wielkast), kun je het contact even aanzetten (rode lampje brandt, maar niet starten) en dan kun je aan de ledjes van het metertje op het dashboard zien dat er benzine stroomt.

Misschien dat je nu al ziet dat het ergens uit pist of drupt.
Zo niet: kraan dicht en later nog eens kijken. Verse vlekken op het karton verraden waar het het eerste lekt. Van hier uit kun je verder op zoek.

Klassieke plekken zijn de "waterzak" onder de kraan en verder elke overgang naar iets anders. Als de kraan dicht is en goed sluit, kan de vlotter in de carburateur het restje benzine in de leiding doorlaten en dat moet ergens heen. Dat loopt dan doorgaans over, maar veel is dat niet.

Re: Lek?

Geplaatst: 08 mar 2014, 19:35
door eeuwige_student
Ik denk dat het rubber / kurk in de kraan mogelijk is versleten, waaedoor de kraan niet goed dicht gaat. Dan zal bij lange stilstand de carburateur ook overlopen.

Re: Lek?

Geplaatst: 09 mar 2014, 22:29
door Indra Oostvogels
Bedankt iedereen!