Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
gvhoey
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Nieuwrode (Leuven), BE

Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door gvhoey » 27 mei 2015, 12:39

Hoi,

Ik weet dat er 2 verschillende versnellingsbakken zijn 1 met Steekas en 1 met kardan as (dacht ik). Hoe zie je uiterlijk dit verschil? Sorry ben een leek.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door Haiko » 27 mei 2015, 12:46

Kardan as?

Het enige direkt zienbare veschil is of de beide kelken waar de aandrijfassen in steken 3 of 2 sleuven heeft. 3 sleuven is nieuwe type Tripode (tri=3) en 2 sleuven het oude type Bipode (bi=2)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door ruton » 27 mei 2015, 12:56

Er zijn er vier.
Afbeelding
  • De ongesynchroniseerde P50/1-bak met vrijloop in alle versnellingen, te herkennen aan de rubberringen in de de aandrijfas en twee koppelingshendels,
  • de lange bak met homokineet en bipode-assen,
  • de korte bak met homokineet (die heeft iets andere overbrengverhoudingen in de 4, verder zijn ze gelijk) en
  • de moderne tripodebak met 'Gleichlaufgelenkwellen'.
Afbeelding
de kelk van een bipodebak (twee sleuven)

Afbeelding
de tripode-as met links de cilindrische asstomp en rechts de Zapfenstern
In de kelk waar je de aandrijfassen insteekt zitten twee (homokineet) of drie (gleichlaufgelenkwelle) sleuven.

gvhoey
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Nieuwrode (Leuven), BE

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door gvhoey » 27 mei 2015, 14:11

Bedankt voor de info!

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door ruton » 27 mei 2015, 15:25

De simpelste manier om het aan de auto te herkennen is om naar de naven/asmoeren van de voorwielen te kijken.
De tripode-aandrijving heeft als asmoer een 32 mm kraagmoer in een 'kuiltje':
Afbeelding Afbeelding

En bij de bipode-aandrijving heb je net als op de achteras een vrij platte 36 mm moer en een borgplaatje op een nogal uitstekende naaf. De kraag zit hier op de naaf, zodat de trekker daar aan kan grijpen.
Afbeelding

Afbeeldingbipode naven

Gebruikersavatar
2802bartje
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2010, 18:43
Locatie: Venlo

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door 2802bartje » 28 mei 2015, 14:20

+1 voor de goede uitleg!!
Trabant 601 Limousine "Charlotte"

gvhoey
Berichten: 295
Lid geworden op: 07 mei 2013, 13:02
Locatie: Nieuwrode (Leuven), BE

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door gvhoey » 28 mei 2015, 16:49

Bedankt voor de uitleg maar de bakken liggen los momenteel maar ik denk dat het 2 tripodes zijn dus zeker 1 opzijleggen.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4419
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Uiterlijke verschillen Versnellingsbak

Bericht door ruton » 28 mei 2015, 17:37

Als de bakken al los liggen, kun je ze even 'vingeren'.
Maar gooi een goede tripodebak niet weg. Aan bipodebakken is een overschot. Maar aan tripodebakken niet.

Plaats reactie