motor vastgelopen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
jantje146
Berichten: 905
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:57

Re: motor vastgelopen

Bericht door jantje146 » 27 feb 2011, 10:18

euhh die is toch ook op een hoop gelopen??
liever gelast
als geleased

Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: motor vastgelopen

Bericht door oldschool » 27 feb 2011, 10:47

Na vier jaar trouwe dienst en meer dan 100.000 kilometer.

jantje146
Berichten: 905
Lid geworden op: 18 nov 2010, 20:57

Re: motor vastgelopen

Bericht door jantje146 » 27 feb 2011, 11:11

is ook geen comentaar maar mogenlijk heeft het met elkaar te maken dat bedoel ik.
liever gelast
als geleased

Gebruikersavatar
mel
Berichten: 1007
Lid geworden op: 12 dec 2010, 20:22

Re: motor vastgelopen

Bericht door mel » 27 feb 2011, 11:47

We hebben die discussie ook al meerdere malen gevoerd over de smerende werking van mengsmering...

Omdat we allen hier geen wetenschappers zijn komt daar dus nix goeds uit..

Wat ik wel weet is dat goedkope olie's schade veroorzaken aan big-ends en cilinders.

Bij een merk olie zal je die geur van bijmengsels (amoniak) nooi vinden, bij de goedkope olies wel...

Olie die ruikt vrijwel altijd naar amoniak is bij mij derhalve NOOIT in de schuur te vinden...

En heb ik kapot gelopen blokken gehad...?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: motor vastgelopen

Bericht door Haiko » 27 feb 2011, 11:53

Maar om welke goedkope merken gaat het dan? Ik rij zelf met olie van de Action, kost 3,79 per liter. Zal strax es ff ruiken.
Misschien dat we op het forum een lijstje kunnen maken met goede en slechte olie. Zodat we zelf kunnen kiezen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: motor vastgelopen

Bericht door oldschool » 27 feb 2011, 12:23

Ik gebruik altijd de olie van comma en mpm en dat zijn geen goedkope merken.

Deze:
http://www.commaoil.com/productsguide/view/6/269" onclick="window.open(this.href);return false;
en deze:
http://www.mpmoil.nl/index.php?id=produ ... c=2-stroke" onclick="window.open(this.href);return false; oil

Heb geroken en ruik bij beide geen amoniak.

Gebruikersavatar
Gast
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 feb 2011, 19:16

Re: motor vastgelopen

Bericht door Gast » 27 feb 2011, 13:12


Die Comma is ook maar voor 2 wielen geschikt!! Two Wheel 2 Stroke
:lol:
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

Evan_s
Berichten: 1566
Lid geworden op: 18 nov 2010, 19:07
Locatie: Enschede

Re: motor vastgelopen

Bericht door Evan_s » 27 feb 2011, 17:04

Kan de warmloper misschien veroorzaakt zijn door jouw combinatie van MBZA en Sparvergaser?
MBZA
- erhöhte Motorleistung
- weniger Spritverbrauch
- verbesserter Rundlauf
- längere Haltbarkeit des Motors
- besseres Startverhalten
- besserer und ruhigerer Leerlauf
- reduzierte Klingelneigung
- besserer Zündfunke
- Diagnosemöglichkeit (Typ D und V mit Diagnoseinterface DI-2S)
Oftewel, zuinigheid op een mengsel dat al zo arm mogelijk is --> verhoogd risico op een warmloper?

Wellicht is het dan verstandiger om een 28HB4-1 carb te monteren, aangezien je aangeeft toch vrij zuinig te willen blijven rijden. Een 28HB4-1 zit qua verbruik tussen een sparvergaser en een 28HB2 in door het Luftsteuerventil.

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4195
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: motor vastgelopen

Bericht door Haiko » 27 feb 2011, 17:55

Ook een kwestie van de juiste smering natuurlijk. Ookal kan er 1:50 gebruikt worden, blijf aan de veilige kant en neem 1:40. Dat doe ik met mijn 601 en 353 ook. Normaliter in stadsverkeer is 1:50 voldoende, daar de toerentallen niet zo gekke hoog zijn en de motor voldoende smering krijgt door het wisselende gasgeven. Op de snelweg is een iets vetter mengsel weer beter, ookal geeft de fabriek aan dat 1:50 voldoende is. Ik smeer altijd 1:40, dan rookt ie maar wat meer in de stad.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
Andries
moderator
Berichten: 1229
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:50
Locatie: Drachten
Contacteer:

Re: motor vastgelopen

Bericht door Andries » 27 feb 2011, 18:01

Haiko schreef: dan rookt ie maar wat meer in de stad.
Bijkomend voordeel is dat je geen last hebt van bumperklevers
:twisted:
Trabant P60k 1964, Trabant P 601 1984, Citroën Traction Avant 1955, Volvo katterug 1964, 2xHMW 1956

Plaats reactie