Pagina 1 van 2

Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 10:46
door thijsverhulst
Hallo ik heb een trabi uit 1970. Daar zit een 28HB2-1 op en ik heb nog een 28HB1-1 liggen die ik wil reviseren en erop bouwen. Kan dat zomaar of loopt ie dan niet goed? Of kan het überhaupt niet?

Groetjes thijs :)

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 11:10
door ruton
Het zal in eerste instantie passen en het zal in eerste instantie werken. Maar hoe lang? In elk geval is de H1-1 te zuinig afgesteld voor de originele motor uit 1970.

Whims over de Sparvergaser.
Het is vooral zaak dat je een 1:50 motor hebt, met naaldlagers in de zuigers, en die kwam er pas in april 1974.

De simpelste controle is die van het motornummer op de flens boven de startmotor: Dat moet beginnen met 65, 66 of 5B. Die kans is in de praktijk vrij groot.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 11:33
door thijsverhulst
Aaah ok dus al ik een motor heb die begint met die cijfers, dan kan het wel?

Anders ga ik een reserve carburateur zoeken, dezelfde als die er nu op zit. Ik had deze H1-1 nog liggen van een donortrabant vandaar.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 11:52
door ruton
thijsverhulst schreef:Aaah ok dus als ik een motor heb die begint met die cijfers, dan kan het wel?
Dan zou het in principe moeten kunnen. Het lijkt me vrij onwenselijk dat er later op een nieuw carter een set oude zuigerlagers (de oude bronzen bussen van voor april 1974) zijn gemonteerd, maar hey: ze moesten toen roeien met de riemen die ze hadden.

Als je hier even filtert: Bauteil enthält Motor, dan komen er ook wat nuttige weetjes tevoorschijn.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 11:59
door thijsverhulst
Ok super!! Dank je

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 12:41
door Haiko
de 1-1 is een sparvergaser... te arm en moeilijker af te stellen. Bij onjuist afstellen is de kans aanwezig dat de boel te arm staat en de zaak vastloopt.
Wegdoen dat ding en een HB2-x nemen.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 12:55
door ruton
Het ligt wel wat genuanceerder, Haiko.
Maar een 28H1-1 "effe zelf reviseren" is voor een gewone sterveling inderdaad niet aan te raden. Daar heb ik in de openingspost overheen gelezen.
Voor een goed werkende 28H1-1 blijven al mijn opmerkingen wel gelden (al zeg ik het zelf).

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 16:38
door thijsverhulst
Hij ligt al uit elkaar haha. Het is niet zo dat ik niet weet waar ik aan begin. Maar dan zoek ik een reserve die ik reviseer of laat reviseren zoonzelfde als er al op zit en dan leg ik deze op de plank of schroef hem weer op het blok waar hij af komt.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 16:46
door ruton
Wel je nou die HB2 reviseren of die H1-1?
Van die laatste heb ik nog het nodige liggen.

Re: Ander type carburateur

Geplaatst: 12 sep 2015, 19:49
door thijsverhulst
De H1-1 ligt uit elkaar. Ik regel gewoon een andere HB2 dan Zit ik altijd goed haha. Ik wil geen risico lopen dat de boel kapot draait.