Trabant 501 naar 600cc?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Thepo

Trabant 501 naar 600cc?

Bericht door Thepo » 24 nov 2015, 11:13

Hoi hoi!

Ik ben nieuw op het forum en tevens in de wereld van de Trabantjes!
Een goede vriend van me is een Trabant 501 aan het opknappen, lukt hem heel netjes.

Next up, engine... Die moet ik voor hem reviseren, totaal geen probleem. Nu heb ik natuurlijk wel wat vragen: :roll:

- Is het mogelijk om de cilinders van een 600cc over te zetten op een 500cc onderblok, of zijn dit totaal verschillende onderblokken?
- Bepaalde carburateurs (of andere dingen) waar ik bijvoorbeeld ver van weg moet blijven?
- Wat kan ik doen met een uitlaatje? (zie op Trabantwelt.de bijvoorbeeld veel mooie ''sport uitlaten'' maar heeft dit dan iets meer tegendruk bijvoorbeeld?)

Hij wil het liefst het dingetje zo origineel mogelijk houden, maar ik knijp het liefst net even wat meer dan origineel uit zijn blokje. Overal gaan natuurlijk nieuwe zuigerveertjes, lagers, keerringen en pakkingen tussen.

Heeft iemand antwoorden op deze vragen? :)
Groetjes Theo!

gvhoey

Re: Trabant 501 naar 600cc?

Bericht door gvhoey » 24 nov 2015, 11:26

Ik denk dat de auto 10 keer meer waard is met de 500 cilindertje ipv de 600cc. Sport uitlaat zou ik niet nemen, bij mij was hij trager dan. Carburatie weet ik niet misschien een 28HB2 word veel gebruikt maar kan mogelijk al op de jouwe staan.

Een 500/p50 is zeldzaam en is een van de eerste trabants. Ik ken een verzamelaar die nog een echte originele zoekt dus houden zo zo ik zeggen :)

Groeten
Gill

Belgian Trabants

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 nov 2015, 12:39

Hoi, welkom hier.
In welke hoek van het land mogen we jou en je goede vriend zoeken? Plaats eens wat foto's.

Een 501? Dat zal een eerste generatie 500 oftewel P50/1 zijn. Genoemd naar het motortype.
De opvolger P50/2 uit 1962 werd ook als P50/II geschreven, en dan herontdek ik net dat er tijdens de P50/1 (febr '61 t/m maart '62) een carrosserievariant P50/1 SW II (Sonderwunsch?) ook wel P50 SWII is geweest.
Ja dat kan verwarrend zijn.

Kijk eens op http://www.original-trabant.de/ of daar wijzigingen in het 'Bauteil Motor' staan. Jürgen Lisse heeft ook een boek met alle wijzigingen samengesteld, dat veel dieper graaft dan de lijst achterin WHIMS.

En dan had ik voor de motor nog dit Duitse draadje gemerkt, maar de poster heeft de foto's op imageshack gezet en daar verdwijnt de boel op gegeven moment....

De oorspronkelijke carburateur uit 1959 26HB1 had de vlotterkamer los naast de aanzuigbuis zitten.
Afbeelding
Dat is wel een eyecatcher, want wie op een treffen komt met een bolleke waar alles onder de klep nog origineel is, die scoort punten. Als je een 28mm aanzuigbuis hebt, blijf dan in elk geval ver van de spaarcarburateur 28H1-1, die is alleen voor de laatste 601-motoren met naaldlagers.

De oorspronkelijke uitlaat bestond uit twee delen: een voordemper met een stuk pijp en een achterdemper met twee stukken pijp. Die heb ik welgeteld één keer gezien. Dat was zo'n twintig jaar geleden, een zwaar verroest exemplaar lag tegen een angstaanjagende prijs op een treffen in het gras.
Sportuitlaten (die met die punt)-het is ooit nagemeten!- hebben enkel akoestische en optische waarde.

Er zijn overigens een paar niche webwinkels die voor deze oude jaargangen beter gesorteerd zijn dan T-welt Danzig of Trabiteile.

Thepo

Bericht door Thepo » 24 nov 2015, 14:08

Das nog eens een bal informatie!

Dat ga ik nog eens een keer goed doorlezen als ik het blokje bij me thuis heb. Als het allemaal klopt, is dit het originele blok bij de auto. Dat zou waanzinnig cool zijn, dan gaan we misschien een beetje frezen in uitlaat - en inlaatpoortjes, maar meer niet. Hij zit zelf ook op dit forum, hij moet maar eventjes de foto's plaatsen. Ook van het blokje Tim! Dan kunnen de mannen ons misschien nog beter helpen. (en hun oogjes uitkijken!)

Wij komen uit regio Nijmegen, Gelderland/grens van Noord-Brabant dus.)

Groeten Theo!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 nov 2015, 15:11

Motornummer zit boven de carburateurinlaat.
En voordat je het wiel opnieuw gaat uitvinden: In de DDR -waar aan gebrek geen gebrek was- moesten ze ook nogal eens met maximaal hergebruik van oude onderdelen de boel weer aan het lopen krijgen.
Daar is zelfs een handleiding voor verschenen.

Timted3

Bericht door Timted3 » 24 nov 2015, 19:01

Hallo Allemaal,

Ik ook nieuw hier, iets minder dan een jaar begonnen aan mijn Trabant P50/1. Ondertussen begint mijn autotje langzaam ergens op te lijken en ben ik aan het twijfelen wat ik met de motor wil gaan doen. Vandaar de vraag van Theo.

Ik had vernomen dat jullie graag foto's wouden zien van mijn autotje hierbij een album met verschillende foto's.

Album: http://imgur.com/a/shreR

Groeten
Tim

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 nov 2015, 20:47

Hoi Tim,
Ook welkom

Afgaande op de aandrijfassen op de laatste foto zit er nog de originele bak in. Die moet ook twee hendeltjes aan de voorkant hebben. Een voor de koppeling en een voor de vrijloop.
Zo te zien zitten er wel moderne ankerplaten op, zodat je op de vooras duplexremmen hebt.
Verder zie ik dikke M18 bougies, een 28HB2 of 28HB3 carburateur, een Rundkopf-startmotor, een Einkreis HBZ met modern remoliereservoir, een personeelsadvertentie op een onderhoudsbusje voor koelcontainers; een paar nordic walking stokken en een zwaar mishandeld bekvämkrukje van iKea.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 24 nov 2015, 21:32

Die ankerplaten durf ik niet met zekerheid te zeggen. Aan de vorm zou ik zeggen dat deze voor enkele cilinders met ontluchtingsnippe zijn. De moderne versies hebben geen gat voor het ontluchtingsnippel.

De bak en subframe zijn in ieder geval oud. Het dashboard en stuur kloppen ook. Ik hoop echter wel dat de nieuwe wielkasten achter op maat zijn gemaakt. Het plaatwerk van een 601 heeft namelijk een andere vorm dan de p50 p60.

De ontluchting bij de c-zuil hoort niet.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 24 nov 2015, 22:00

eeuwige_student schreef:Die ankerplaten durf ik niet met zekerheid te zeggen. Aan de vorm zou ik zeggen dat deze voor enkele cilinders met ontluchtingsnippel zijn. De moderne versies hebben geen gat voor het ontluchtingsnippel.
Ik denk dat je gelijk hebt. Hier een foto van een ankerplaat voor duplex, de gaatjes zijn anders.
Bovendien zie je boven het gat (waarvan ik dacht dat het voor de federteller/tellerfeder was) iets van een stelnokje weerspiegelen.

Timted3

Bericht door Timted3 » 25 nov 2015, 00:46

Klopt ja, ik heb voor andere rem cylinders als achter deze zullen allemaal volledig nieuw besteld worden. Momenteel twijvel ik heel erg tussen het orgineel houden van de motor of het upgraden naar 600cc of 700cc.

Ik denk dat het rij comfort en vermogen omhoog zal gaan bij het upgraden van mijn motor, maar ik weet niet wat dit doet met de uiteindelijke waarde en algemene waardering. (Niet dat ik van plan ben hem te verkopen, maar je weet maar nooit) Een auto is uiteindelijk natuurlijk om te rijden en dat ben ik ook zeker van plan om te gaan doen zodra hij dat kan ;) .

Wat denken jullie dat de beste optie is? Ik ben zelf nog niet heelemaal overtuigd..

Plaats reactie