Pagina 1 van 3

wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 18 nov 2010, 21:19
door oldschool
Ik heb problemen met mijn sparvergaser. Ik gebruik mijn trabant elke dag en wil daarom liefst storingsvrij en een beetje zuinig rijden. Een mikuni leek me een goede oplossing omdat het een moderne carburateur is, maar welke moet ik nemen?

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 18 nov 2010, 22:11
door ruton
Albert Westerhuis, van het Trabant Racing Team Westerhuisheeft een 38mm Mikuni, als ik het mij wel herinner. maar er is wel meer aan zijn autootje "gebastelt". ;)
Afbeelding

Staat je luchtfilter al op winterstand (= pijp naar beneden) en wanneer heb je je Sparvergaaser voor het laatst schoongemaakt?
Als je zuinig wilt rijden, dan haal je eerst de onnodige luchtweerstand van het dak. Vervolgens wen je je een ouwelullenrijstijl aan en controleer je geregeld de ontsteking en hou je je Sparvergaser.
Het is wat overdreven om bij een klein ongemak meteen van carburateurtype te wisselen.
Als er een barst in een gewoon bierglas zit, dat vraag je de kastelein een nieuw glas. Het is niet nodig de pils in een Trappistenkelk over te gieten. :roll:

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 18 nov 2010, 22:17
door oldschool
De carburateur is pas nog schoongemaakt. De luchtfilter staat op winterstand. de surfplank vangt niet veel wind, dat merk ik ook aan het verbruik. Ik rij er altijd rond de 80 mee op de snelweg. Met de vorige sparvergaser had ik ook probleempjes daarom wil ik een andere. Ik wil geen grote mikuni van 38mm maar een betrouwbare zuinige.

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 19 nov 2010, 15:17
door Evan_s
Heb zelf een 28HB2-2 carb. Verbruik verschilt volgens mij niet zoveel met een sparvergaser. Gemiddeld zit ik op 1:13 / 1:15.

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 12 dec 2010, 20:31
door mel
oldschool schreef:Ik heb problemen met mijn sparvergaser. Ik gebruik mijn trabant elke dag en wil daarom liefst storingsvrij en een beetje zuinig rijden. Een mikuni leek me een goede oplossing omdat het een moderne carburateur is, maar welke moet ik nemen?
Een Trabantmotor is geen motor die 1: 20 gaat halen... is die niet voor gemaakt.

Spaarvergasers zijn niet bedoeld voor rijden met een Trabant in Nederland... Hier verdwijnen de meesten dan ook direkt in de oud-ijzerbak.

Een oude(re) Vergaser verbruikt "iets meer" maaar daar is die ook voor ontworpen.

Een durdere oplossing is idd een Mikuni, maar O.K. het kan wel... afstellen met de juiste sproeiers is niet zo erg eenvoudig.

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 12 dec 2010, 20:35
door Haiko
@Mel: je schrijft dat Sparvergasers niet ontwikkelt zijn voor de Nederlandse wegen... kun je hier iets meer info aan toevoegen? Ben eigenlijk wel benieuwd wat je hiermee bedoelt. Komt dat omdat er hier geen bergen zijn?

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 12 dec 2010, 20:42
door mel
Wij rijden hier niet als de gemiddelde DDR burger.... die reed in en rond zijn dorp en nauwelijks verder.

Dus hobbelweggetjes en zandwegen en nauwelijks topsnelheden...

De Sparvergaser is extra mager gemaakt en kan dus niet vermogen leveren dat hier wel gewenst is...

Wij rijden hier vaan op A, B en snelwegen.... een heel ander patroon dus...

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 15 dec 2010, 23:35
door oldschool
Ik rijd nu al zeker vier jaar dagelijks met een sparvergaser en 70 kilometer per dag zonder al te veel problemen, hoe kan dat dan?

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 19 dec 2010, 15:45
door ruton
Misschien omdat twintig jaar na de val van de Muur de invloed van de Partij flink is verminderd...
En voor sommige forenzen zijn die 2x35 km ook een rondje om de kerk. ;)

Re: wie heeft ervaring met mikuni carburateur

Geplaatst: 28 dec 2010, 11:28
door whoopy
Zuinig rijden in een trabi is niet alleen een kwestie van de carburateur maar vooral een kwestie van onderhoud. Schone bougies,schone carburateur,schone bezine( altijd de zelfde met de zelfde olie die niet te dik of te dun is). Verder is het een kwestie van goed afstellen(en dit bijhouden) en heel veeeeeeeeeel geluk. De grootste factor is en blijft echter de bestuurder.