Remvloeistof

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Frank

Remvloeistof

Bericht door Frank » 10 mar 2016, 23:50

In mijn Trabant zit remvloeistof Dot 4.
Aangezien ik zelf ook een fles remvloeistof wil hebben ben ik op zoek gegaan, maar ik trof alleen synthetische remvloeistof aan.
Klopt het dat alle remvloeistoffen tegenwoordig synthetisch zijn?

Groet,
Frank.

ruton
moderator

Re: Remvloeistof

Bericht door ruton » 11 mar 2016, 00:16

Dot4 is dot4, zou ik zeggen.

Frank

Bericht door Frank » 11 mar 2016, 10:35

OK, dus het maakt niet uit welk merk DOT 4 je gebruikt?

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 11 mar 2016, 13:03

Dot geeft aan welke eigenschappen de remvloeistof heeft.
Dus dot 4 is dot 4.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 11 mar 2016, 13:09

Dat zou wat zijn, als je de verschillende merken dot4 niet kunt mengen. Dan zou elke garage een hele zwik merken remolie erop na moeten houden. Eerlijk gezegd heb ik er nooit bij stilgestaan dat ook remolie synthetisch zou kunnen zijn.
Je kunt zekerheidshalve nog even afwachten wat de rest ervan vindt, maar met de kennis die ik nu heb zou ik gerust mijn auto met een willekeurig merk DOT4 bijvullen. De ouderdom is een andere vraag.

Doe jezelf wel een lol en schrijf op de verpakking de datum waarop je die open hebt gemaakt. Bewaar de aangebroken olie ook op de droogste plek die voorhanden is; bij mij is dat in de woonkamer naast de geheime fles schnaps. ;)

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 11 mar 2016, 15:05

Lijkt me niet echt een handige plek, je zou maar eens misgrijpen na een lang avondje ;)

Merk maakt geen zak uit. Remolie is sowieso niet gebaseerd op minerale olie, iets wat veel mensen denken omdat het remolie word genoemd.
De officiele naam is remvloeistof.

Let wel, alle remvloeistof tot en met DOT 4 moeten elke 2 jaar verwisseld worden omdat het vocht aantrekt.
Dot 5.1 trekt geen vocht aan, maar kun je niet zomaar in een dot4 systeem gooien. Daarbij heeft die vloeistofsoort weer andere nadelen.

Meer dan een halve liter heb je niet nodig bij de gemiddelde auto (bij een trabant al helemaal niet, met efficient werken doe je daar 2 trabanten mee).
Koop dus niet teveel en gebruik het liefst geen oude flessen. Ookal zijn ze droog opgeslagen. Ze verouderen in principe net zo snel als in gebruik zijnde remvloeistof. Je kunt er wel een tester voor kopen om dit te controleren voor je het gebruikt. Tester is ook goed om je huidige vloeistof te controleren of je er nog even mee voort kan.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 23 mar 2016, 12:13

Ik koop elke 2 jaar een nieuw blik en de rest gaat gewoon weg. Voor die paar euro ga ik het risico niet lopen, dat ik vocht in mijn remsysteem heb en weer een lekkende cilinder. Vervelend werk wat ik me graag bespaar.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Plaats reactie