Hoog benzineverbruik 1:9

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Super 5 Devil

Hoog benzineverbruik 1:9

Bericht door Super 5 Devil » 07 apr 2016, 11:56

Het gaat nu opgelost zijn, maar voor de mede Trabantrijders maak ik toch even dit topic aan.

Mijn Trabant liep al tijden wat onzuiniger, namelijk zo'n 1:9, of in moderne omschrijvingen 11,1 l/100km.
Diverse zaken nagekeken, zoals de carburateurinstellingen en gekeken of de choke bleef hangen.
Tijdens het rijden merkte ik verder vrij weinig aan de auto. Op het laatst kreeg de Trabant bij hard optrekken of hogere toerentallen last van inhouden (fuel cut). Daaruit kon ik opmaken, dat er waarschijnlijk te weinig brandstof in de carburateur kwam. Ik rook toen ook voor het eerst een flinke benzinedamp in de cabine. Dat bevestigde wat ik al dacht: brandstoflekkage.
Nadat ik de motorkap heb opengemaakt, zag ik direct wat er loos was. De brandstof gutste uit de Filterglocke/Wassersack (dat plastic grijze bakje) onder de tank.
Kennelijk heeft dat al heel lang niet meer goed op zijn plek gezeten en is hij steeds losser gaan zitten. Dit zou door de nieuwe brandstoffen kunnen komen, welke tegenwoordig ook zijn voorzien van ethanol als ik me niet vergis. Dat maakt het plastic ruimer en daardoor gaat het steeds losser zitten. Na diverse malen dit bakje aangedraaid te hebben, tot de conclusie gekomen, dat hij 'op' is.
Ik ga hem nu vervangen voor een nieuwe. Kennelijk ontbreekt er ook nog een pakking tussen de schroefdraad en het bakje.
Al met al een kleinigheidje om te vervangen, want je hoeft niets los te halen. Kosten: paar euro online. Neem meteen een aluminium versie, dan ben je er meteen vanaf.
Dit had mij veeeeeeel dure liters brandstof kunnen besparen en vieze olievlekken op de rijbaan...

Dus... verbruikt je Trabant wat meer, loop de Wassersack eens na :-)
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

ruton
moderator

Re: Hoog benzineverbruik 1:9

Bericht door ruton » 07 apr 2016, 12:55

Als je twee, driehonderd meter voor het einde van de rit de kraan al dicht draait, kan dat ook al schelen.

Tip: zet een slangenklem om je waterzak (maar niet te strak!)

exionman

Bericht door exionman » 07 apr 2016, 19:15

gewoon een van aluminium bestellen ben je er voor altijd vanaf

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 15 apr 2016, 14:30

ruton schreef:Als je twee, driehonderd meter voor het einde van de rit de kraan al dicht draait, kan dat ook al schelen.

Tip: zet een slangenklem om je waterzak (maar niet te strak!)
Met het rubber dat ik van jou gekregen heb, kon ik zowel de oude als nieuwe Wassersack er niet op krijgen. Deze was gewoon te dik, waardoor de winding niet pakte. Nu maar zonder rubber gemonteerd en een slangenklem geplaatst en enkele tientallen kilometers gereden en het lekt tot nu toe niet. Ik denk, dat ik t.z.t. nog een keer wat benzine- en oliebestendige vloeibare pakking gebruik om het af te dichten.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 15 apr 2016, 15:19

Apart. Bij het kraantje waarop ik heb gepast, leek alles te passen. Je hebt het rubber wel goed in de gleuf geduwd (zo diep at het er niet zonder gevloek weer terug uit te halen is)?

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 15 apr 2016, 20:30

ruton schreef:Apart. Bij het kraantje waarop ik heb gepast, leek alles te passen. Je hebt het rubber wel goed in de gleuf geduwd (zo diep at het er niet zonder gevloek weer terug uit te halen is)?
Ik heb er flink aan lopen peuteren, maar ik kreeg hem toch steeds wel goed eruit eigenlijk. Hij leek echt gewoon te dik. Uiteindelijk had ik zo lang lopen pielen, dat het rubber gescheurd was en daardoor bleef het nog harder lekken dan voorheen. Ik heb het rubbertje daarna compleet verwijderd en de slangenklem erop gezet. Nu lijkt t dicht.

Plaats reactie