Trabant wil niet starten

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Frank

Trabant wil niet starten

Bericht door Frank » 09 mei 2016, 15:19

De laatste tijd lukte het steeds moeilijker om mijn Trabant te starten, maar nu lukt het helemaal niet meer.

Ik vraag me af wat er aan de hand kan zijn. Mijn bougies heb ik pas vervangen, dus daar kan het niet aan liggen. Ook kan het volgens mij niet aan de accu liggen, aangezien ik dan helemaal niets uit de motorkap had moeten horen en ik hoor wel een startgeluid. Weet iemand wat er aan de hand kan zijn?

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: Trabant wil niet starten

Bericht door Trabantenaar » 09 mei 2016, 15:33

Geen benzine? Of geen vonk?
Lucht is meestal het probleem niet, hooguit teveel lucht.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Frank

Bericht door Frank » 09 mei 2016, 16:16

Er is wel een vonk. De benzine staat nu op reserve, dus ik zal even bij de pomp wat benzine in een jerrycan doen en erbij gooien. Misschien dat dat helpt, maar ik betwijfel het. Ik ben immers ook op de reservestand naar huis gereden.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 mei 2016, 17:11

De benzineslang bij de carburateur loshalen en kijken hoe het doorstroomt. Als er bij open kraan niets of te weinig uitstroomt, zul je doorgaans het kraantje en de filters, mogelijk zelfs de tank even schoon moeten maken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 mei 2016, 21:51

Helaas ben je zeker niet de eerste die een onderdeel uitsluit dat net is vervangen en wat uiteindelijk de boosdoener blijkt te zijn. Dus ook de bougies kan je niet uitsluiten.

Maar als ze vonken, vonken ze ook op het juiste moment? De test is simpel. Beiden bougies eruit, motor met de hand ronddraaien met net contact aan en met een schroevendraaier inde zuiger kijken of hij vonkt in de buurt van het bovenste punt. Als dat zo is, weet je zeker dat er niks van de ontsteking is omgedraaid.

Om te kijken of je benzine krijgt, kan je natuurlijk ook even de leiding bij de carburateur eraf halen. Je merkt dan snel genoeg of het loopt en hoe snel. ( Wel een opvang bakje erbij).

Heb je een extra filter in de leiding zitten? De papieren filter willen wel eens met olie verzadigd raken waardoor er niks meer doorheen stroomt.

Een keer de hele kraan schoonmaken kan ook helpen. Indien die verstopt zit, zit het vaak bovenin. Als de tank bijna leeg is, kan je de kraan demonteren nadat je de tank hebt uitgebouwd en op zijn zijkant zet. De rest van de benzine kan erin blijven.

Heb je benzine en vonken? Dan is het vermoedelijk de carburateur die verstopt is. Welk type zit erop?

GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT » 10 mei 2016, 07:46

Probeer de auto eens te starten met startgas. Dan weet je in elk geval of de auto wel blijft lopen als hij gestart is. Als dat zo is, is de benzinetoevoer goed en de timing en ontsteking ook.

Frank

Bericht door Frank » 15 mei 2016, 11:11

Ik had nog 4 liter benzine in de tank en de benzinekraan stond op reserve toen hij niet wilde starten.

Ik heb 6 liter benzine bij de pomp gehaald en erbij gegooid, en de benzinekraan op de gewone stand gezet. Toen startte hij wel.
Wat kan dan de oorzaak zijn dat hij niet startte?

GertjanT
Contacteer:

Bericht door GertjanT » 15 mei 2016, 12:38

Dat zit de bovenkant van het filter in de kraan verstopt. Tank leeg laten lopen door de bezineslang van de carburateur te halen en de kraan verwijderen. Kraan poetsen en mooi moment om het kurkje te vervangen.

Plaats reactie