Welke bougies?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
rondjerijder

Welke bougies?

Bericht door rondjerijder » 17 mei 2016, 08:16

Welk merk bougie en welke warmtegraad is het beste.
Ik kom warmtegraden tegen op mijn zoektocht van 225 tot 255.
Nou ligt het er ook een beetje aan hoe de motor word gebruikt maar welke bougie is gemiddeld gangbaar ?

ruton
moderator

Re: Welke bougies?

Bericht door ruton » 17 mei 2016, 13:04

Dit kan nog wel eens een lang draadje worden. Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
De oorspronkelijke 'tweetaktbougies' zijn Isolator M14-225 (oudere motoren schroefdraad M18). Isolator is al in de vorige eeuw door Beru overgenomen, maar storender is dat elke bougiefabrikant sinds de jaren zestig minstens één keer de vergelijkingstabel heeft opgeschoond/veranderd, waarbij bij de een de warmtegraad bij oplopende nummering mee oploopt en bij de ander juist afneemt.
Relevant is ook of je met elektronische ontsteking (EBZA) rijdt of niet.

Een bekende lijst uit ± 2000/2001 is de volgende:
Für den Trabant ist nach Angaben von Isolator eindeutig die Kerzentype Isolator T18 bzw. M14-225 zu verwenden.

Die Kerze M14-225 entspricht folgenden Fabrikaten anderer Hersteller:
Bosch neu: W5AC bzw. W5AP
Bosch alt: W225T1 bzw. W225S1S bzw. W5A bzw. W5AS
Beru neu 14-5A
Beru alt 225/14
Champion L-82, L-82C bzw. L-81 (die sind nach meiner Erfahrung recht gut)
AC Delco 42F, 42-SF
Motorcraft AE 2
NGK B 7 HS (nicht BP 7 HS, denn diese entspricht tatsächlich dem Typ PM 14-225, der jedoch nicht zum zweitaktenden Trabant gehört!!!!!)
Nippon Denso W 22 FS
KLG Iskra Bosna Bakony F 80 bzw. bei Bakony auch BN 5
Magneti Marelli CW 7 N
Eyquem 755
Lodge 2 HN
Marchal 35 S
PAL N 8 (die sind nach meiner Erfahrung ausgezeichnet!!!)
UdSSR bzw. Rußland und Co. A 23

Noch eine Ergänzung: Der Unterschied zwischen PM und M liegt in der Ausbildung des eigentlichen Isolators - bei M liegt die Mittelelektrode wesentlich freier im Brennraum, wohingegen die PM-Kerzen eine weitgehend isolierte Mittelelektrode besitzen. PM ist für Viertakter konzipiert (z.B. auch Skoda S 120 LS und GLS, aber ich will jetzt nicht noch mehr Autos erwähnen).

Die Kerze T 18 bzw. M 18-225 entspricht (wieder nach Angaben von Isolator) folgenden Fabrikaten anderer Hersteller:
Bosch neu M5A, M5AS
Bosch alt M 225 T1
Beru neu 18-5 A bzw. 14-5 AS
Beru alt 2225/18 bzw. 225/18 S
AC Delco S 83 F, C 82 sowie M 84
Motorcraft B4
NGK A-7
Nippon Denso M 22
KLG Iskra Bosna M 75
Eyquem K 600 M
Lodge HV
Marchal 19 CN bzw. 19 L
UdSSR bzw... M 23
Zie ook deze twee Duitse draadjes: http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/003122.html
en http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/002707.html

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 mei 2016, 13:20

En dan nu mijn eigen ervaring: ik heb met een EBZA-ontsteking tot ver in deze eeuw op een voorraad originele isolators M14-225 kunnen teren en op het moment rij ik naar volle tevredenheid met Champion L82C.
De NGK zouden te heet zijn en doorbranden.
Dit op aanraden van whoopy, die zijn 601K met EBZA echt als dagelijkse auto gebruikt (totdat de B-Kadett klaar is).

De isolator M14-175 is heter en bedoeld voor de watergekoelde Wartburg. (Al schijnt menige winterrijder er bij zware vorst ook in een Trabant zijn voordeel mee hebben gedaan).

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 17 mei 2016, 14:23

Ik rij nu sinds ik met originele Isolator M14-225 rij zonder enig probleem. Ervoor heb ik ook NGK gehad en die gingen steeds maar heel even mee, om wat voor reden ook. De specificaties leken wel te kloppen met de opgegeven waarden voor de Trabant.
Met Champions heb ik ook een tijd zonder problemen gereden, maar toen die op waren, heb ik ze vervangen door de originele Isolators. Gelukkig heb ik nog een doos vol van die dingen liggen nu.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 17 mei 2016, 15:34

Ach zo'n heel lang draadje hoeft het helemaal niet te worden.
Als ik de reacties lees, zitten we allemaal op één lijn.
Wat me positief opvalt is dat de Isolator 225 toch wel favoriet is en de ervaringen met NGK ook dezelfde zijn als ik heb.
In mijn klassieke IFA 125 racertje met vooroorlogse gietijzeren cilinder knapten de NGK's na elkaar kapot.
Als deze krengen één keer vet geslagen zijn krijg je ze met geen mogelijkheid weer goed aan het vonken en vet worden ze allemaal wel eens een keer, niet alleen in een raceblokje dat constant tegen het verzuipen aanloopt.
Op een gegeven moment heeft de dealer een paar van mijn vetgeslagen kaarsen opgestuurd naar NGK, wel met mijn verhaal erbij.
Ik kreeg ze na een paar weken schoon gemaakt weer terug en het antwoord was dat aan de kaarsen niets mankeerde maar ze konden zien dat mijn motor niet goed afgesteld was.
Ja, dat kan wel kloppen, in een goed afgestelde [4 takt] houden ze het een hele poos vol maar in die oude rengteng koffiemolens zijn ze zo naar de mallemoeren.
Een jaar of 15 terug heb ik eens goedkope Brisk bougie's gekocht in Tjechie, loerende langs de isolator neus schatte ik in dat ze wel eens goed konden functioneren in mijn IFA racer. Op de achterkant van de verpakking stond een hele reeks van oostblok twee takten waar ze goed voor waren.
Nou voor mij waren ze perfect, ik heb nog nooit zulke goede bougie's gehad en wou dat ik er nog aan kon komen.
Zo zie je maar dat de moderne geavanceerde kaarsen perfect passen in idem blokken maar we in blokjes als de onze toch echt knollen moeten hebben die een stootje kunnen verdragen.
De Isolator bougie's haalde ik altijd in oost Duitsland maar daar kom ik niet meer, waar zijn ze in Nederland te verkrijgen ?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 mei 2016, 17:10

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 17 mei 2016, 17:48

of de IFa Mobile 2takt vereniging misschien?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 17 mei 2016, 18:43

Haiko schreef:of de IFa Mobile 2takt vereniging misschien?
Goh, helemaal niet aan gedacht, zouden die ze hebben ? :o
Bij het bekijken van de Isolators op Ebay ben ik even verder wezen neuzen naar Brisk.
Jawel hoor, ook te koop.
Nou weet ik niet meer welk type ik toen had maar de N14C en/of N15C zouden goed kunnen voldoen.
http://www.ebay.nl/sch/i.html?_odkw=Bri ... C&_sacat=0

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 mei 2016, 19:47

Volgens een verkoper zijn zijn Brisk N15C de vroegere PAL-bougies. Als die daarmee de bovengenoemde PAL N8 bedoelt, zou je goed moeten zitten.
Controleer niettemin even of die 15 voor het draad staat, want dan zou je een 14 moeten nemen. maar ook met passend draad kan een bougie te lang zijn. Wat ik zo op de foto zie, lijkt qua verhoudingen wel te kloppen.
Ik ken Brisk verder niet.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 17 mei 2016, 21:03

BRISK ist der Nachfolger der legendären PAL-Zündkerzen

Jaaah, die ken ik.
Jaren geleden nam ik wel eens een oude Jawa of CZ mee uit Tsjechië en daar zat wel eens een Pal in.
Deze gebruikte ik vervolgens bij tweetakten die nog heel wat afstelling nodig hadden, hoe nat ze ook werden ze bleven spetteren.
Anders er even uit, lapje er langs en weer gaan, geweldige bougie's waren dat. :D

Plaats reactie