Auto loopt slecht en slaat niet aan met warme motor.

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
BartBeijer

Auto loopt slecht en slaat niet aan met warme motor.

Bericht door BartBeijer » 21 mei 2016, 23:55

Hallo, sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een Trabant 601 uit 1966. Het wagentje heeft 65.000 km gedraaid en ziet er voor een auto van 50 jaar oud nog leuk uit.

Ik heb het volgende probleem. Starten doet hij prima met koude motor. Vermogen genoeg, en lekker pruttelen. Alleen wanneer de motor warm is krijg ik hem niet gestart, en als de auto 2 tot 3 uur staat met de benzinekraan dicht lekt hij olie uit de vlotteroverloop.
Ik heb besloten om alles maar eens uit elkaar te halen en te reinigen.

Waar moet ik op letten bij demontage en afstelling van de carburateur?
En wat kan de oorzaak zijn dat het wagentje niet aan te branden iset warme motor?

ruton
moderator

Re: Auto loopt slecht en slaat niet aan met warme motor.

Bericht door ruton » 22 mei 2016, 01:22

Warmstart ist schlecht.

Kort: Hij verzuipt. Controleer het kurkje in de kraan en/of de vlotter(naald).
en vertel eens wat meer over het autootje.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 mei 2016, 09:06

Voordat je de carburateur uit elkaar haalt, is een foto wel handig, want dan weten wij welk type erop zit en kunnen we beter adviseren.

Ik denk inderdaad ook dat je eens naar de benzinekraan, de vlotter en de vlotterhoogte moet kijken. Ik heb soortgelijke problemen ook gehad. Bij mij heeft een setje nieuwe bougies, bougiedoppen en luchtfilter ook geholpen. Krijg je hem wel gestart met warme motor als hij slechts bv 30 seconden heeft uitgestaan?

BartBeijer

Bericht door BartBeijer » 22 mei 2016, 10:05

Als hij kort heeft uitgestaan start hij wel. Benzinekraan is zwz niet goed,als ik de benzineleiding leeg heb gereden, lekt hij na een nacht staan een kwart liter benzine. Wil dus ook zeggen dat de carburateur niet goed is. En voor zover im snel had gezien, moet je de dynamo eraf halen voor de carburateur te demonteren.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 mei 2016, 10:50

Helemaal eraf zou niet hoeven, maar de LiMa (Lichtmachine) los naar beneden laten hangen (uit de V-snaar) geeft al een boel meer bewegingsruimte.
Je hebt voor de carburateur sowieso een erg korte 13 nodig.
Op de zijkant van de vlotterkamer staat het type van de carburateur. We zijn erg benieuwd welk type dat is.

Steek ook hier je licht even op: F51 Benzinetank & kraantje schoonmaken.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 22 mei 2016, 12:30

0,25 liter? Dat is niet mis. Ik zou zeker eerst de onderdelen voor de benznekraan nieuw halen. Minimaal is het kurkje (ook wel eens van rubber) slecht. Verder denk ik aa de vlotternaald. Aangezien de auto volgens omschrijving verder wel goed rijdt, zal de vlotter zelf niet lek zijn.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 22 mei 2016, 13:23

Hoewel je uiteindelijk toch wel alles eens onder handen zult nemen, is het voor het moment leerzaam te weten of het lek bij de kraan zit (en waar in of aan de kraan?) of bij de carburateur. Dus wrijf eerst alles even schoon en droog, leg een schone plaat karton onder de auto en kijk waar het het eerste naar beneden drupt. En dan stroomopwaarts naar de bronnen van de Nijl...

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 23 mei 2016, 08:50

Dat de kraan, leiding en vlotternaald cq vlotter aandacht nodig heeft staat buiten kijf maar dit lijkt me niet het grootste probleem.
Ik denk aan vapour lock, dit is het "koken" van de benzine in de vlotterkamer.
Bij een warme motor zal de carb. ook warm worden, onder het lopen word de benzine in de vlotterkamer enigszins gekoeld door de aanvoer van verse benzine en enigszins de rijwind.
Zet je de motor uit vervallen deze twee koel factoren en de benzine zal zich kortstondig verwarmen zodat er lucht belletjes ontstaan in de benzine.
Bij direct starten zuigt ze dus ook deze lucht belletjes aan en zal vaak niet aanslaan, even wachten tot het weer enigszins is afgekoeld en je heb geen probleem meer.
Even tikken op de vlotterkamer wil ook wel helpen alleen kom je er bij een Trabant zo slecht bij.
Een remedie voor dit probleem kan zijn het monteren van een dikke pertinax pakking die slecht de warmte van het blok naar de carburateur geleid en deze zodoende net koel genoeg blijft.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 23 mei 2016, 13:14

Intussen mag ook het luchtfilter weer op de zomerstand...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 23 mei 2016, 20:48

Hebbje de isolatieschijf niet tussen de carburateur en de motor? (Een rode schijf van circa 5 mm dik)? Als die ertussen zit, geeft ik jouw gedachte weinig kans.

Plaats reactie