Alternatief Versnellingmechanisme Trabant 1.1 + Wartburg 1.3

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1680
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Alternatief Versnellingmechanisme Trabant 1.1 + Wartburg 1.3

Bericht door Trabantenaar » 02 sep 2016, 22:55

Voor de Trabant 1.1 en Wartburg 1.3 rijders:
Kogelpan van de schakelstang kan door ouderdom inscheuren waardoor de kogel uit de kogelpan kan schieten bij het inschakelen van de achteruit.
In Nederland is dit onderdeel niet te verkrijgen. Hiervoor moet je bij de bekende duitse webshops zijn en ook daar zijn ze beperkt te vinden + je betaalt hoge verzendkosten.

Je kunt de verbinding voorzien van een extra borging (ijzerdraad of ty-wrap) om voorlopig de boel bij elkaar te houden. maar die kan er tijdens het rijden redelijk makkelijk af komen.

Wat ook werkt is een M8 bout met een paar moeren en een ringetje die groter is dan het gat in de schakelstang.
Aanvulling: klein stukje 8mm brandstofslang erbij zorgt voor veel minder speling!

Dit is een tijdelijke maar wel redelijk duurzame oplossing.
Afbeelding

Het zorgt echter wel voor speling op de versnellingspook, dus het schakelen gaat ietwat lastiger dan normaal.
Let wel op dat er genoeg rumte is naast de ring om de draai van de schakelstang op te vangen. Anders is er kans dat bepaalde versnellingen geheel niet te gebruiken zijn.

Ik ben nog op zoek naar een definitieve oplossing. Dus wordt vervolgd.
Het beste is en blijft origineel. maar als je alleen dat onderdeel ergens wilt aanschaffen is de rekening erg hoog verhoudingsgewijs.
Maar dit dus een goed, tijdelijk alternatief.

Aanvulling!
Vul deze oplossing aan met een stukje 8mm brandstofslang van ongeveer een cm of 2 lang. Deze kun je met een beetje moeite om de bout heen schuiven en vervolgens het ringetje + borgmoeren bevestigen. Dit geeft dan bijna hetzelfde schakelgevoel als origineel.
De speling is hiermee ook vrijwel opgeheven en de bout zal hierdoor niet slijten.

Totale oplossing Houdt zich inmiddels al een goeie 500km probleemloos uit zonder dat er iets losgetrilt is of veranderd qua schakelen.

Met een beetje moeite is deze oplossing te monteren vanuit de motorruimte. Zorg wel dat je motor koud is op dat moment.
Laatst gewijzigd door Trabantenaar op 13 sep 2016, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Technisch Beheerder
Berichten: 1680
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Alternatief Versnellingmechanisme Trabant 1.1 + Wartburg

Bericht door Trabantenaar » 13 sep 2016, 21:32

Startpost geupdate met een aanvulling.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie