vervroeger

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
rondjerijder

vervroeger

Bericht door rondjerijder » 12 sep 2016, 09:21

Het lijkt me dat de vervroeger er alleen op zit om het starten bij een koude motor te vergemakkelijken om daarna zo snel mogelijk weer naar zijn juiste voorontsteking te gaan.
Door de centrifugale krachten worden gewichtjes naar buiten geslingerd, bij welk toerental gebeurd dit ?
Zit er nog verschil in werking bij de verschillende vervroegers, hier heb ik namelijk twee verschillende liggen ?
De één met een volledig ronde grondplaat en één met een ronde grondplaat waar twee kanten zijn af gevlakt.
Zijn beide in werking het zelfde of zit er verschil in nok, gewichtjes of sterkte van de veertjes ?
Gaan de gewichtjes in één keer naar buiten om daar op één voorontsteking stand te gaan of gebeurd dit geleidelijk zodat de voorontsteking toeneemt bij verhogen van toerental ?

ruton
moderator

Re: vervroeger

Bericht door ruton » 12 sep 2016, 11:42

Het lijkt me dat de gewichtjes geleidelijk aan verder naar buiten gaan, naarmate ze door het toenemende toerental verder naar buiten worden geslingerd.

Nooit geweten dat er verschillende varianten zijn. Je zou eens in de explosiecatalogus kunnen kijken of er voor de verschillende bouwjaren ook verschillende onderdeelnummers worden gehanteerd, dat is een aanwijzing dat het verschil ook relevant is.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Re: vervroeger

Bericht door Trabantenaar » 12 sep 2016, 15:06

Vervroegers werken continu, hoe hoger het toerental, hoe eerder er ontstoken moet worden. Daarvoor dient de vervroeger.
Het gebeurt dus niet in 1x dat de vervroeger inschakelt, maar geleidelijk. Dus bijvoorbeeld stationair op 5 graden, bij 1400rpm op 6 graden bij 1800rpm op 7 graden. Graden voor BDP uiteraard

Het heeft verder weinig tot niks te maken met de temperatuur van de motor. Het starten met koude motor word vergemakkelijkt met de choke.
Het kan zijn dat de vervroeging iets anders is met een warme motor, maar dat heeft meer met uitzetting van materialen te maken. Dat is trouwens ook de reden waarom je je ontsteking meestal afstelt met warme motor en op een voorgeschreven toerental.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie