Reserve blokje

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
rondjerijder

Reserve blokje

Bericht door rondjerijder » 04 okt 2016, 08:38

Ik heb vorige week een reserve blokje op de kop kunnen tikken, nou was dat niet direct nodig maar heb zo wel een blokje waar ik even wat mee kan sleutelen om te leren en klaar te maken als reserve.
Bij het los halen kwam ik een paar stukjes gebroken zuigerveer tegen in het carter, de veren om de zuigers waren goed, deze stukjes waren dus van een vorige schade.
Ook trof ik geen pakking tussen de carterhelften aan, hoort dit zo, zo niet welke dikte moet die pakking dan hebben ?
De gietijzeren ring die aan de vliegwielzijde zit om de keerring op zijn plek te houden lag ook in stukken, er was zelfs een stukje weg, wie heeft er zo'n ring liggen ?
Het viel me op dat alle bouten en paspennen bijzonder gangbaar waren, in eerste instantie was ik hier best blij mee. :D
Nu ik een paar vreemde dingen tegenkom heb ik het vermoeden dat dit blokje al eens los is geweest om het daarna gauw in elkaar te sleutelen om het snel te verkopen.
Ik wil absoluut niet zeggen dat ik belazert ben, het blokje heb ik met bak, goede koppeling en enige uitlaat delen voor een goed prijsje kunnen kopen, maar vind het wel een beetje jammer. :(

ruton
moderator

Re: Reserve blokje

Bericht door ruton » 04 okt 2016, 09:59

Er zijn verschillende generaties Trabantmotor, en dan is het van belang dat we het motornummer kennen, zodat we weten van wanneer het blok is. Niet dat de opbouw wezenlijk is veranderd, maar sommige stukken van later datum passen niet op of in het oude carter en andersom. Wellicht dat je dat ook aan de foto's kunt zien als je de oorspronkelijke WHIMS en Reparaturanleitung met die van later datum vergelijkt. Misschien dat in dat Tsjechische boek nog een goede foto staat.
Afbeelding
Uit de explosietekening (en die is van ± 1981, heb ik me ooit door de groothandel laten vertellen) blijkt dat er geen pakking tussen de carterhelften zit. Men gebruikte kit. Welke kit, dat staat in de blauwe boekjes, maar er is vast wel een geschikt westers equivalent te vinden.
Nu ik een paar vreemde dingen tegenkom heb ik het vermoeden dat dit blokje al eens los is geweest om het daarna gauw in elkaar te sleutelen om het snel te verkopen.
Belangrijker: Zijn er sporen dat dit blokje zoals je het kreeg daadwerkelijk gelopen heeft? Geen idee waar en hoe die stukjes zuigerveer in het carter lagen, maar ik kan me voorstellen dat die flink in de weg kunnen liggen.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 04 okt 2016, 15:17

Dit blokje heeft vast niet gelopen zoals ik hem kocht, de zuigerveer stukjes lagen zo in het carter dat de krukas net niet helemaal rond kon.
De wangen stuiten iedere keer weer op een andere plek tegen de veer delen, als de motor zo gelopen heeft zal er toch echt wel iets van te zien moeten zijn in het carter en die is glad.
Wat die ring betreft, deze zou wel na te draaien zijn maar heb toch liever een originele, scheelt een hoop werk. ;)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 okt 2016, 18:10

Aan de achterkant van de zuigers zit een bobbel in de zuigergroef, waar de opening van de zuigerveer moet zitten.
Wat die gietijzeren ring betreft: dat is een kwestie van de webwinkels aflopen. Baller, Trebes, Hermel, Project601 en Otto Schinke willen dat soort vrij obscure dingen nog wel eens hebben als de bekende toko's niets hebben.
Of je schroeft wat van een vastloper van hetzelfde type af.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 04 okt 2016, 20:13

Die ring wilt breken op het moment dat men voor het demonteren niet alle schroeven eruit losmaakt. Tussen de twee helften zit normaal een vloeibare pakking.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 04 okt 2016, 20:24

eeuwige_student schreef:Die ring wilt breken op het moment dat men voor het demonteren niet alle schroeven eruit losmaakt. Tussen de twee helften zit normaal een vloeibare pakking.
Ik durf er op te wedden dat dit ook hier gebeurd is, alle bouten waren goed los te krijgen en sommige niet eens vast gedraaid terwijl het vliegwiel knetter vast zat. :shock:

michiel01

Bericht door michiel01 » 09 okt 2016, 11:42

Heb je een motornummer?
Kan ik nazoeken in mijn boek Fahrzeuglexikon Trabant daar staat werkelijk alles in!
Kan dan productie tijd etc. vinden.
Rookworst zonder R is ookworst.

Plaats reactie