motor vastgelopen, even wat vraagjes

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
oldschool

motor vastgelopen, even wat vraagjes

Bericht door oldschool » 09 jan 2017, 20:42

Ik ben lange tijd niet meer op het forum geweest, druk met de kids, pijp roken, junksculp maken, de vrouw en anders bezigheden. Ik heb tevens nog een dossje remspullen staan die ik moet teruggeven aan ruton, sorry Joost. Ik zal me beteren en toch eens vaker hier een kijkje nemen en niet alleen als ik problemen heb, vroeger zat ik er enkele jaren dagelijks op. Ik hoop dat iemand me wil helpen. Heb met mijn trabi een kolbenklemmer gehad, hij is weer losgekomen en ik kon gelukkig verder. De trabi is nu voor de hobby, ga met de fiets naar het werk, maar wil de trabi wel weer maken. Ik heb de volgende vragen:

- De motor is reeds uit de auto, als je gas gaf en de motor ging omlaag in toeren was er een geratel te horen, iemand een idee wat dat kan zijn?
- Hoe groot is de kans dat de krukas schade heeft opgelopen? Hoe kan ik dat controleren?
- Ik heb nog nieuwe cilinders en zuigers liggen en 2 krukassen waar ik de staat niet van weet, ik heb bijna alles aan de trabi gerepareerd maar nog nooit een blok uit elkaar gehaald, klusje om zelf te doen? Of misschien iemand in limburg die me wilt helpen?
- Iemand nog een lopend blok te koop?
- Waarom zijn de regenerierte blokken op internet zo duur geworden?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2017, 21:18

Welkom terug Jelle, mijn blok is deze week ook overleden :-(. Het geratel kan meerdere zaken zijn. Ik heb ooit bij een klemmer stukken zuigerveer op de zuiger gehad die de kop raakte. Het kan ook te maken hebben met de luchtinlaten.

Is het geluid er wel zonder de zuigers en cilinders?

Ondanks de krukas wel een klap kan hebben gehad, hoeft het geen reden te zijn voor paniek. Kijk of de aandrijfstangen krom zijn. Als die nog recht zijn kan je het proberen.

Als de twee andere krukassen los zijn en je de staat niet weet, is het monteren ervan geen meerwaarde okdat je de kwaliteit niet weet. Ik zou in dat geval eerst kijken wat het effect is van andere zuigers en cilinders op dit blok.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 09 jan 2017, 21:20

Als ik terugkijk aan wat je vroeger aan schijfremmen en verlaging hebt gedaan, moet een motortje demonteren en weer in elkaar zetten ook te doen zijn. Met WHIMS, het Reparaturhandbuch (NL), duits 1974 of Duits WeiterEntwicklung 1987.
Desnoods met wat zelfgemaakt extra gereedschap (bouwtekeningen uit Slehofer). Slehofer zelf.
Met een stethoscoop kun je heel precies luisteren waar een geluid vandaan komt.

oldschool

Bericht door oldschool » 09 jan 2017, 21:32

Hoi Frank,

Ik moet het motortje nog uit elkaar halen. Ik wil eerst morgen alles in de ontvetterbak schoonmaken en daarna zal ik eens de cilinders erafhalen. Lijk het je verstandig de carters ook uit elkaar te halen?

oldschool

Bericht door oldschool » 09 jan 2017, 21:34

Hoi Joost,

Het zal me zeker lukken, Ik ben alleen bang als ik anders cilinders en zuigers plaats op dit blok ik weer een vastloper krijg omdat ik niet zeker weet of de krukas niet meer goed is.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2017, 21:44

De carters kan je losmaken. Haal dan wel eerst het vliegwiel eraf. Daaronder zit een schijf met drie schroeven. Die moeten eerst los voordat je de helften kan losmaken. Kijk daarnaast naar de richting van de inlaatschijven zodat je deze goed monteert. Deze zijn namelijk niet symetrisch. Als je het vliegwiel niet loskrijgt, dan moet je het gewoon vastlaten zitten. Anders gaat de schijf die eronder zit stuk.

oldschool

Bericht door oldschool » 09 jan 2017, 21:47

Stel ik krijg het vliegwiel niet los, hoe wil ik dat de 3 schroeven losmaken die in de schijf eronder zitten?

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2017, 21:47

Op onderstaande link zie je dat de inlaatschijven niet symetrisch zijn.

https://www.trabiteile.de/product_info. ... ucts_id/60

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 09 jan 2017, 21:48

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, moet er er mogelijk bij komen door de twee openingen die in het vliegwiel zitten. Deze zijn bedoeld voor de vliegwieltrekker.

oldschool

Bericht door oldschool » 09 jan 2017, 21:53

Met de grote slaghamer moet ik die moer van het vliegwiel wel loskrijgen. Maakt het wat uit welke carterhelft beneden ligt als ik de carter uit elkaar haal? Er kan me niks om de oren vliegen?

Plaats reactie