motor vastgelopen, even wat vraagjes

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
oldschool

Re: motor vastgelopen, even wat vraagjes

Bericht door oldschool » 01 feb 2017, 22:40

Weer even een update:
Afbeelding
Nu heb ik de mogelijkheid om de krukas weer in elkaat te krijgen zoals hij zat, belangrijk dat de beide wangen 180 graden van elkaar staan en dat de uiteindes van de as in 1 lijn staan, ook een handig hulpmiddel voor de volgende krukas die ik ga maken, met de meetklokken gaat het helemaal goed komen.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 01 feb 2017, 23:18

Doordat je de ontstekingper cilinder kan instellen, is een afwijking van de 180 graden wel mogelijk.

oldschool

Bericht door oldschool » 01 feb 2017, 23:26

eeuwige_student schreef:Doordat je de ontstekingper cilinder kan instellen, is een afwijking van de 180 graden wel mogelijk.
Ik wil gaan voor 100% :lol:

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 01 feb 2017, 23:47

Zou ik toch maar niet doen. :P
Ontsteking kan wel gesteld worden. Maar echt gezond voor de lagers en een soepele motorloop is het niet... :mrgreen:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

jshuiting

Bericht door jshuiting » 01 feb 2017, 23:53

Zet ze op 45 graden, beetje harley idee. :lol:
Viertakt sind zwei zu viel!

oldschool

Bericht door oldschool » 07 feb 2017, 19:47

Morgen komen hopelijk de lagers binnen en kan ik verder met het in elkaar zetten van de krukas. Ik ben een aantal dagen aan het zoeken geweest en het is inderdaad niet te krijgen, enige wat te krijgen is zijn de rolletjes die in de kooi zitten, maar met een defecte kooi heb je daar weinig aan. Ik was ook al op het pappenforum uitgekomen en daar gelezen dat de kooi met de rolletjes vaak de oorzaak is van een vastloper. Daarna ben ik opzoek gegaan naar een alternatief. Het gat in de drijfstang is 38mm en de asstomp tussen de wangen van de krukas zjn 28mm en 20mm breed. Met deze maten het lagerhuis in Maastricht gebeld, maar helaas is 28x38x20 geen bestaande lagermaat, wel konden ze 30x38x20 leveren, maar dan moet ik een bus draaien van 1mm, dan is niet stevig genoeg. Daarna zelf gaan zoeken op internet en bij agrolager in Duitsland gevonden wat ik zocht naaldlager K32x38x20 en een bus IR28x32x20, deze meteen besteld, nu wachten tot deze binnen zijn.

oldschool

Bericht door oldschool » 15 feb 2017, 19:17

Op de eerste 2 foto's is te zien dat de krukas voor een groot deel in elkaar zit:
Afbeelding
Afbeelding
Op de foto hieronder zit de hele krukas in elkaar:
Afbeelding
Het is een flinke klus geweest om alles in nen uit elkaar te persen en ook te zorgen dat alles weer in de juiste graden zit en sommige onderdelen in lijn.
Op een groot duits forum gelezen dat je daar zelf niet aan kunt beginnen, maar ik heb het tegendeel bewezen.
Nu weer kit ertussen en alles weer in elkaar zetten, hopelijk loopt hij aan het einde van de week weer.
Ik moet alleen kijken of de ontsteking (ebza) opnieuw afgesteld moet worden, nooit eerder gedaan en overal staat het anders beschreven.

oldschool

Bericht door oldschool » 17 feb 2017, 20:42

Morgen is het zover, motor in elkaar en zondag inbouwen. Heb gelukkig ook een afstelklok gevonden voor de ontsteking. Ik had wel meer reavtie van jullie verwacht. Ik vind het een hele prestatie dat ik de krukas van nieuwe lagers heb voorzien.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 17 feb 2017, 21:26

Wat had je dan voor reacties gewild? Je betreedt voor ons onontgonnen terrein. Veel meer dan vol spanning volgen wat je doet, kunnen we niet.
Eerlijk gezegd had ik wel een geïnteresseerde poes op de foto's verwacht.

oldschool

Bericht door oldschool » 17 feb 2017, 21:39

ruton schreef:Wat had je dan voor reacties gewild? Je betreedt voor ons onontgonnen terrein. Veel meer dan vol spanning volgen wat je doet, kunnen we niet.
Eerlijk gezegd had ik wel een geïnteresseerde poes op de foto's verwacht.
Je volgt het wel met spanning :lol: , dat had ik niet verwacht. Was voor mij ook onontgonnen gebied maar heb me eraan gewaagd en met veel doorzettings vermogen en geduld is het gelukt :D
Hier de poes:
Afbeelding

Plaats reactie