gaffelas vast?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
mhgsys

gaffelas vast?

Bericht door mhgsys » 06 feb 2017, 19:29

Na een kort ritje in de recent aangeschafte trabant brak helaas de koppelingskabel,
Zonder draaiende motor kan de trabant in elke versnelling zonder probleem, ik ben thuisgekomen door te starten en rijden in zn 3.

Koppelingskabel vandaag proberen te vervangen... maar kwam er helaas achter dat de gaffelas niet geheel naar achter beweegt..ontkoppelingsgaffel vast?

Iemand een goed idee ?

(ps , ik ben nieuw in de trabant wereld)

Bij voorbaat dank.

mhgsys

Haiko
moderator

Re: gaffelas vast?

Bericht door Haiko » 07 feb 2017, 13:05

zou kunnen dat de as vast geroest zit, lijkt me eigenlijk uitgesloten, maar het kan. Of er zit inwendig iets klem.
Best kans dat je druklager vast zit of is losgekomen waardoor de zaak blokkeerd. Echt goed zien wat er loos is, kan pas als de motor en bak van elkaar gescheiden zijn.

Leuk klusje voor het weekend.

Uit welke hoek van het land kom je?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mhgsys

Bericht door mhgsys » 07 feb 2017, 13:33

@haiko, bedankt voor het meedenken, vastgeroest lijkt me idd vrijwel uitgesloten aangezien het rijden de afgelopen week geen probleem opleverde.

Zelf hoop ik eigenlijk alsnog dat het een questie is van een goede kabel erop zetten, ik heb het nu geprobeerd met een universele gaskabel, die eigenlijk te dun is vergeleken met de afgebroken kabel. Welke soort kabel hoort er eigenlijk op te zitten? (dan koop ik iig een goede kabel en probeer ik het eerst nog daarmee)

Ik heb geprobeerd de gaffelas met de hand te bewegen, en krijg er op de kleine speling na geen enkele beweging in, wellicht is dit normaal omdat ik simpelweg niet genoeg kracht kan zetten met de hand?