gaffelas vast?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
mhgsys

gaffelas vast?

Bericht door mhgsys » 06 feb 2017, 19:29

Na een kort ritje in de recent aangeschafte trabant brak helaas de koppelingskabel,
Zonder draaiende motor kan de trabant in elke versnelling zonder probleem, ik ben thuisgekomen door te starten en rijden in zn 3.

Koppelingskabel vandaag proberen te vervangen... maar kwam er helaas achter dat de gaffelas niet geheel naar achter beweegt..ontkoppelingsgaffel vast?

Iemand een goed idee ?

(ps , ik ben nieuw in de trabant wereld)

Bij voorbaat dank.

mhgsys

Haiko
moderator

Re: gaffelas vast?

Bericht door Haiko » 07 feb 2017, 13:05

zou kunnen dat de as vast geroest zit, lijkt me eigenlijk uitgesloten, maar het kan. Of er zit inwendig iets klem.
Best kans dat je druklager vast zit of is losgekomen waardoor de zaak blokkeerd. Echt goed zien wat er loos is, kan pas als de motor en bak van elkaar gescheiden zijn.

Leuk klusje voor het weekend.

Uit welke hoek van het land kom je?
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mhgsys

Bericht door mhgsys » 07 feb 2017, 13:33

@haiko, bedankt voor het meedenken, vastgeroest lijkt me idd vrijwel uitgesloten aangezien het rijden de afgelopen week geen probleem opleverde.

Zelf hoop ik eigenlijk alsnog dat het een questie is van een goede kabel erop zetten, ik heb het nu geprobeerd met een universele gaskabel, die eigenlijk te dun is vergeleken met de afgebroken kabel. Welke soort kabel hoort er eigenlijk op te zitten? (dan koop ik iig een goede kabel en probeer ik het eerst nog daarmee)

Ik heb geprobeerd de gaffelas met de hand te bewegen, en krijg er op de kleine speling na geen enkele beweging in, wellicht is dit normaal omdat ik simpelweg niet genoeg kracht kan zetten met de hand?

De 601 reed gewoon normaal zonder problemen en schakelen was geen probleem tot ik ineens door de koppelingskabel heentrapte, ik heb niet gemerkt dat het pedaal eerst anders aanvoelde o.i.d... Ook hoor ik geen vreemde geluiden als hij in zn vrij stationair loopt.

Ik zit in Dordrecht zuid-holland btw, iig enorm bedankt voor de hulp!
Laatst gewijzigd door mhgsys op 07 feb 2017, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 07 feb 2017, 13:39

een gaskabel is niet sterk genoeg op de duur, ik zou voor een originele koppelingskabel gaan.

kan even kijken, wellicht heb ik er nog wel een liggen.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

mhgsys

Bericht door mhgsys » 07 feb 2017, 13:44

Haiko schreef:een gaskabel is niet sterk genoeg op de duur, ik zou voor een originele koppelingskabel gaan.

kan even kijken, wellicht heb ik er nog wel een liggen.
@Haiko, Enorm bedankt voor je meedenken en hulp! In het geval dat ik een nieuwe kabel moet gaan aaschaffen,wat geen probleem is btw, kan je mij dan vertellen welke kabel het is, of moet zijn?

Bedankt!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 07 feb 2017, 14:01

Hoi mhgsys, welkom hier.
Mag ik mhg zeggen? ;)

In Dordt zit rondom Harro en Wilco een hele scene: Dordtse Trabant Service. Een betere hulp kan ik me bij jouw locatie niet voorstellen.

Qua kabel: Op tekening G14 is nummer 9 het Kupplungsseil.
Er zijn legio webwinkels die hem aanbieden en anders ben ik niet de enige die er wel een over heeft.
Let er op dat je wel de kabel voor de 601 neemt, want die voor de 1.1 is een stuk korter.

mhgsys

Bericht door mhgsys » 07 feb 2017, 14:10

@Ruton,

Bedankt voor de informatie! Ik voel me erg welkom :) , uiteraard mag je mhg zeggen.

Enorm bedankt voor de links en de suggesties!

Alvorens ik concludeer dat de gaffel echt vast zit, stel ik graag wederom de vraag of het inderdaad logisch is dat ik met de hand niet genoeg kracht kan uitoefenen om dit zeker te weten.

@Ruton & Haiko, enorm bedankt voor de informatie zoverre. ;)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 07 feb 2017, 14:22

Afbeelding
G14-13 is een stevige veer. Maar als er bij nummer 16 of 17 iets niet goed zit, kan ik me voorstellen dat de gaffelarm 11 niet ver genoeg aangetrokken kan worden.
Kijk eens in de links in mijn signature bij WHIMS naar hoofdstuk 03.3. Arbeiten an der Kupplung. Wie weet word je daar wat wijzer van.
WHIMS is een zelfhulpboek, dat de sleutelende trabantbezitter wijselijk niet alles vertelt over het binnenleven van de bak. Daarvoor moet je in de reparatiehandboeken zijn, die op de monteur (met Sonderwerkzeug) zijn gericht.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 07 feb 2017, 16:12

Ik heb hier eens gekeken bij mijn los liggende motor+versn. bak en constateer een vrije slag van ongeveer 2 cm, mocht er bij jou veel minder speling zijn zal je wel aan het sleutelen komen, denk ik. :cry:
Om de hendel door de veer te drukken heb je nogal wat kracht nodig en is handmatig [voor mij] niet te doen.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 07 feb 2017, 18:41

Met de hand kun je normaal het koppelingsgaffel van de meeste auto's niet bedienen. Lijkt me bij een trabant niet veel anders. ookal zijn die koppelingen een stuk kleiner uitgevoerd.
Er moet namelijk een flinke kracht worden uitgeoefend om de drukgroep in te duwen.
Zelfs als je dit doet via een koppelingskabel (dus met het pedaal) kost dit zelfs nog enige kracht om dit met de hand te doen. Ookal zit er dan een hefboomeffect in, om deze benodigde kracht drastisch te reduceren.
Stel je voor als het zo los zou zitten dat je de gaffel met de hand kan bewegen. Dan kostte het totaal geen moeite om te ontkoppelen met het pedaal. Je hebt immers veel meer kracht in je benen zitten dan in je armen of laat staan je hand.
Als je koppeling zo los aan voelt is je gaffel gebroken of de drukgroep zelf.

Conclusie: nee de koppelingsgaffel kun je normaal gezien niet met de hand bewegen.
Dit kan wel ophet moment dat de bak vrij is van motor en dus koppeling. Als er dan veel kracht gezet moet worden om het gaffel in beweging te zetten, zal deze wel smering nodig hebben of zit vastgeroest.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie