gaffelas vast?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
mhgsys

Re: gaffelas vast?

Bericht door mhgsys » 08 feb 2017, 13:15

rondjesrijder , Trabantenaar, ruton en Haiko

Allemaal enorm bedankt voor de informatie en het meedenken :) Zo klinkt het allemaal vrij logisch.

Ik zal de juiste kabel aanschaffen en monteren en ben bij voorbaat blij dat het er vooralsnog erop lijkt dat dat het enige euvel is.

Allemaal enorm bedankt!

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 08 feb 2017, 13:23

mhgsys schreef:rondjesrijder , Trabantenaar, ruton en Haiko

Allemaal enorm bedankt voor de informatie en het meedenken :) Zo klinkt het allemaal vrij logisch.

Ik zal de juiste kabel aanschaffen en monteren en ben bij voorbaat blij dat het er vooralsnog erop lijkt dat dat het enige euvel is.

Allemaal enorm bedankt!
Graag gedaan hoor. ;)
We lezen wel graag of het alleen de kabel was.

mhgsys

Bericht door mhgsys » 10 feb 2017, 16:53

Allemaal enorm bedankt voor het meedenken! Nieuwe kabel aangeschaft via Dordtse Trabant Service. en zojuist gemonteerd. De 601 koppelt weer gewoon zoals het zou moeten! het lag dus aan de kabel.

Ik heb hem nu zo gemonteerd dat de vrije slag net aangespannen blijft, (maar zonder kracht) dus geen vrije slag terug meer heeft.. is dit correct?

In ieder geval allemaal enorm bedankt voor de linkjes, de informatie en de ;) terugkoppeling.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 10 feb 2017, 17:08

In WHIMS staat hoeveel speling toelaatbaar cq vereist is. Het is eigenlijk de kunst om hem zo ver aan te draaien, dat de koppeling net niet sleept als je van het pedaal afblijft. Ikzelf zou dan even kijken hoe het gaat als je hem vervolgens een halve slag losser zet, maar jij moet er mee rijden.

Bij een dikte van 4mm is de koppelingsplaat zover afgesleten dat de nietjes aan de drukgroep beginnen. (been there, done that, dirty T-shirt)...

mhgsys

Bericht door mhgsys » 10 feb 2017, 17:32

@ruton, enorm bedankt alweer! Ik heb het koppelingspedaal nu zo ingesteld dat hij de koppeling pakt bij ongeveer half opkomend. Iig kan ik weer vrolijk rondrijden, eveneens heb ik de kabel ingesmeerd met kopervet zodat hij de komende jaren er weer mee door kan. Enigzins verbaasd dat de kabel die ik eruit haalde vele malen langer was en alsnog brak, ben ik blij dat ik een originele kabel ervoor terug heb.

nogmaals iedereen bedankt!!!
:)

ruton
moderator

Bericht door ruton » 10 feb 2017, 18:04

Ach hoe zou jij je voelen als er jarenlang aan je getrokken wordt? Je rekt langzaam uit en als de rek eruit is, breek je.

Niet dat een hangmat een beter leven heeft, maar die wordt tenminste nog wel eens geprezen.

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 10 feb 2017, 18:14

Wel een klein beetje vrije slag houden anders loop je kans dat het koppelingslager [of dat grafiet-ding] constant onder druk staat, dat heeft weer extra slijtage als gevolg.
Dit is in elk geval zo bij elke hand [voet] bediende koppeling die ik ken, mocht Trabant hier een uitzondering op zijn zou me dat verbazen.
In elk geval hoor of lees ik dat dan graag.

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 10 feb 2017, 20:53

vrije slag moet toch rond de 1,5 a 2,5 cm zijn gemiddeld?
Ik stel hem zelf op de vrije slag van de gaffel in. Dus dat de gaffel ontspannen staat en dan de kabel net iets losser of iets vaster. meestal iets losser omdat je op het pedaal vrije slag moet hebben en je meestal wel een bepaalde plek gewend bent. Zo heb ik hem gelijk gezet met die van mijn andere auto. Wisselt wat makkelijker.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie