"Gat" in versnellingsbak ? / Standaard uitsparing?

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Plaats reactie
mhgsys

"Gat" in versnellingsbak ? / Standaard uitsparing?

Bericht door mhgsys » 31 mar 2017, 12:38

Berichtje ter informatie , gewoon om mede te delen.
Bij een inspectie onder trabant 601 er helaas achter gekomen dat er bak olie lekte door een scheur bij een schroef.

Met enige hoop leek het er even op dat het wellicht nog tijdelijk te redden/ op te lappen zou kunnen zijn met kneedbaar metaal (poging waard)

Tot ik helaas ontdekte dat er een gat een stukje verder zat, het lijkt erop dat er een deel van de vrijloop de vrije loop heeft genomen naar elders dan in de bak.

Komt binnen heel kort een andere bak onder dankzij trabantboer/ Trabant service team Dordrecht, en tot die tijd staat deze 601 stil voor de deur.

Lof voor Etienne/ Trabant service team Dordrecht voor de enorm goede en vriendelijke hulp die ik enorm waardeer.
Bijlagen
IMG_20170328_171313.jpg
scheur in vbak
IMG_20170330_151822.jpg
gat in vbak
Laatst gewijzigd door mhgsys op 31 mar 2017, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

mhgsys

Re: Gat in versnellingsbak

Bericht door mhgsys » 31 mar 2017, 15:35

Toch een vraag!! :D , Ik heb net even de mogelijkheid gehad om onder 2 andere trabantjes te kijken en tot mijn verbazing zag ik bij die 2 precies hetzelfde "gat". Op de scheur in mijn vbak na, ben ik nu dus in de veronderstelling dat het 'gat' een uitsparing is die gewoon in elke trabant te vinden is.

Iemand zin om te bekijken>? Het is makkelijk zichtbaar net na de eerste dwarsbalk.
Zie foto (foto is van zelfde 'gat'/ 'uitsparing' bij een andere trabant dus). Ook op internet inmiddels dezelfde 'uitsparing'gevonden > http://forum.trabitechnik.com/viewthrea ... &thid=1890

Lijkt erop dat ik er van uit kan gaan dat dit normaal is?
Bijlagen
IMG_20170331_145735.jpg
standaard uitsparing?

ruton
moderator

Re: "Gat" in versnellingsbak ? / Standaard uitsparing?

Bericht door ruton » 31 mar 2017, 16:02

Als je die opening onder de koppeling bedoelt: die hoort daar.
Het is nu de vraag of het tweetaktolie of transmissieolie is die eruit lekt, maar daar kom je snel genoeg achter eer de motor eruit is.

mhgsys

Bericht door mhgsys » 31 mar 2017, 16:22

@ruton, bedankt! Ik zal de vbak schoonmaken en de scheur proberen te repareren. Heb ik het bij het juiste eind als ik gewoon simpelweg het vloeistofniveau in de Vbak kan controleren volgens de bijlage?
Bijlagen
Screenshot from 2017-03-31 16-20-29.png

Trabantenaar
Technisch Beheerder
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 31 mar 2017, 17:33

die scheur is waarschijnlijk ontstaan doordat de bout die er doorheen zit ooit te los of te vast heeft gezeten.
Met kneedbaar metaal zul je dit enkel kunnen vullen maar krijg je de stevigheid er niet meer terug.

Wat je zou kunnen overwegen is een reparatie dmv een las. Hiermee word de stevigheid weer enigszins teruggebracht. Dit kun je het beste laten doen door iemand die er verstand van heeft, want gietijzer of gietaluminium is erg lastig te lassen.
Vervolgens tap je weer een nieuw schroefdraad, want ik ga er van uit dat die scheur tot daar doorloopt.

Als je er niks aan doet breekt als je pech hebt naderhand die boutoog af.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 mar 2017, 18:54

Het is vooral belangrijk dat de motor en de bak tegen elkaar aangedrukt worden. Die twee zitten met vier bouten en twee inbusbouten (startmotor) aan elkaar vast. Mocht een van die vier bouten niet meer zo goed zitten, kun je er aan het andere einde nog een ring + moer op draaien. Hij kan er oud mee worden.
De oorzaak van al die olie vind ik vooralsnog interessanter.

mhgsys

Bericht door mhgsys » 31 mar 2017, 19:19

@ruton, de eerste 2 foto's zijn van mijn bak, de andere van andere trabants...qua olie was ik in eerste instantie vooral bang dat het uit de uitsparing kwam, ik dacht even dat ik een serieus 'gat'had ontdekt., en heb m daarom stilgezet,

@ trabantenaar; ik ben het met je eens dat de kneedbare metaal 'oplossing' wellicht slechts een tijdelijke 'oplossing' is, en heb mij enigzins verdiept in het lassen van aluminium, zodoende kwam ik tot de conclusie dat de aangeboden bakwissel gewoonweg de beste oplossing zou zijn, qua werk omdat de bak er sowieso onderuit moet, en qua financien en zekerheid scheelt een wissel niet veel van een las op dat punt.. neemt niet weg dat de oorzaak van de scheur interessant is om te bekijken cq te verhelpen zoverre mogelijk.

Mij ging het er vooral nu even om dat de uitsparing normaal is, en geen geslagen gat door het falen van de vrijloop bv.
In dat geval kan ik proberen de lekkage 'tijdelijk'te verhelpen, mijn bakolie bijvullen en iig verder rijden met mijn eigen trabant. een bakwissel is sowieso altijd nog een prima optie, en eigenlijk simpelweg de beste.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 mar 2017, 22:15

Tip van J.P.Kemper zaliger: Leg voor het inbouwen de nieuwe bak een nachtje op zijn koppelingskant zodat de vrijloop meteen weer gesmeerd is.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 31 mar 2017, 22:21

Een bakwissel is ook prima zelf te doen. In je eentje kan je het makkelijk in een dag doen. Een bak kan je voor een paar tientjes zeker vinden. Zit er een trippode of bipode bak onder?

michiel01

Bericht door michiel01 » 05 apr 2017, 17:04

Olie kan ook bij de krukas keerring wegkomen.
Rookworst zonder R is ookworst.

Plaats reactie