Krukassen

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Krukassen

Bericht door jshuiting » 23 apr 2017, 16:21

Heb gisteren een motor aangeschaft waarvan ik het bouwjaar niet goed kan achterhalen.
Deze exacte krukas zat erin, http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 0440429017

Motornummer staat boven de carburateur flens, wat zou duiden op een vrij oude type, waar dus bronzen bussen in zouden moeten zitten?
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4038
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Krukassen

Bericht door eeuwige_student » 23 apr 2017, 16:57

Zou wel moeten, maar was het niet zo dat je er met enige aanpassingen ook een moderne in kreeg? Het middelste lager is volgens mij bij oudere motoren anders.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4056
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukassen

Bericht door ruton » 23 apr 2017, 17:07

Het carter is in elk geval van voor februari 1968.
Kijk eens naast de starterkrans in de nis waar de startmotor in steekt. Misschien staat daar op de bovenste carterhelft een of twee cirkeltjes met een bouwjaar.
Later, in december 1968, werd de P63/64 motor met 26 pk geïntroduceerd. Meteen een nieuwe carburateur erbij: de 28HB2-7. En die kun je ook op een oud blok schroeven.
Grofweg kun je wel stellen dat de blokken met het nummer boven de carburateurflens in beginsel 23 pk-blokken zijn.

Het wordt even puzzelen met de Detailänderungsliste achterin WHIMS en wat ze op Original-Trabant melden. Begint je motornummer met 50, 51 of met 60?

Die bronzen bussen die (1:33 smering vereisen) zitten in de zuiger, niet in de krukas. In april 1974 werden dat naaldlagers, maar die kun je dus ook in een ouder blok zetten. Om op zeker te gaan trek je het beste even een cilinder los.

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: Krukassen

Bericht door jshuiting » 23 apr 2017, 18:36

Motornummer begint met 60 , 60-013975* om exact te zijn.
Binnenin bij de startmotor staat een overdreven gestileerde 12, of een krom geschreven 72, en aan de buitenkant staat ook iets half gebakken ingeslagen, kan er een 83 van maken, maar 63 of 93 zouden ook kunnen.

Krukas is exact als in de link, met de deelbare keerring, cilinderlagers, en naaldlagers in de zuigers.
Een van de drijfstangen heeft voelbare speling, en de chroomlaag van de middelste lagerschalen kan je met je nagel los pellen.
Zoek hier dan ook eigenlijk een ander voor.
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4056
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Krukassen

Bericht door ruton » 23 apr 2017, 20:28

Even een paar data van original-trabant.de geplukt:
juli 1962: Anlauf nulserie P60 motor
23 november 1963 Fliehkraftversteller ab Motornummer 60 60187 (vijf cijfers na de 60)
1. Quartal 1966 motornummer 60 251378 (zes cijfers na de 60)
november 1966 motornummer 60 301372
Dan is mijn inschatting dat (in elk geval het carter van) de motor uit het eerste halfjaar van 1963 stamt.

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: Krukassen

Bericht door jshuiting » 23 apr 2017, 21:31

Bedankt :)

Dus de naaldlagers zijn er achteraf in gezet, kan je deze krukassen nog uberhaupt kijgen?
Op internet staan alleen de nieuwere types, zelfs revisiesetjes zijn er niet voor te vinden als ik dat zo bekijk.
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:51
Locatie: Meppel

Re: Krukassen

Bericht door michiel01 » 24 apr 2017, 15:47

Welke krukassen,met naaldlagers of bronzen bussen?
Rookworst zonder R is ookworst.

Gebruikersavatar
jshuiting
Berichten: 171
Lid geworden op: 06 dec 2015, 17:09
Locatie: Sellingen

Re: Krukassen

Bericht door jshuiting » 24 apr 2017, 18:58

Liefst naaldlagers, maar gaat mij vooral om de krukaslagers zelf.
Zitten bij de oudere types 3 cilinderlagers op, samen met een deelbare keerring, en een kunstof vliegwiel/krukas keerring.
Viertakt sind zwei zu viel!

Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Krukassen

Bericht door oldschool » 25 apr 2017, 17:59

jshuiting schreef:Heb gisteren een motor aangeschaft waarvan ik het bouwjaar niet goed kan achterhalen.
Deze exacte krukas zat erin, http://www.ostmobile-shop.de/epages/614 ... 0440429017

Motornummer staat boven de carburateur flens, wat zou duiden op een vrij oude type, waar dus bronzen bussen in zouden moeten zitten?
Deze krukas moet van een ouder type zijn, de krukas die ik gereviseerd heb was van 88 en duidelijk anders, die had in het midden een aluminium ring.

Gebruikersavatar
oldschool
Berichten: 1137
Lid geworden op: 18 nov 2010, 21:17
Locatie: bocholtz

Re: Krukassen

Bericht door oldschool » 25 apr 2017, 18:01

jshuiting schreef:Liefst naaldlagers, maar gaat mij vooral om de krukaslagers zelf.
Zitten bij de oudere types 3 cilinderlagers op, samen met een deelbare keerring, en een kunstof vliegwiel/krukas keerring.
Heeft niet elke 601 krukas 4 lagers?

Plaats reactie