28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
even002
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:04
Locatie: Almelo

28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door even002 » 01 mei 2018, 15:47

Beste allemaal...

Ik ben bijna klaar met de deel restauratie van mijn trabant.
Om de zaak wat onderhoudsvriendelijke te maken, heb ik gekozen voor een elektronische ontsteking.
Het is de simpelste versie met alleen een nieuwe ontsteker plaat, waar alles op zit.
De bobines zijn wel vervangen voor het juiste type.

Het simpele van deze ontsteking houd in dat de afstelling voor cilinder 1 gelijk telt voor cilinder 2 (of andersom).
Nu leek mij dat niet zo'n groot probleem, maar ik heb een 28HB4-1 carburateur. :?

Volgens de voorschriften zou bij gebruik van deze carburateur de voorontsteking op cilinder 1 meer moet zijn dan op de 2e.

Beim Vergaser 28 HB 4-1 beträgt der Zündzeitpunkt für den Zylinder II übrigens nicht mehr 4 ± 0,4 mm, sondern nur noch3 ± 0,4 mm, während er für den Zylinder l nach wie vor auf 4 ± 0,4 mm festgelegt ist.


Wie kan hier wat over zeggen? En dan bedoel ik een goed advies geven?

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4034
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door eeuwige_student » 01 mei 2018, 20:15

Dit heeft met de koeling te maken. De uiteindelijk afstelling is afhankelijk van het type motor en type carburateur. Maar ook deels een persoonlijk gevoel. Maar als je 3,5 pakt, zit je voor beide cilinders net maar buiten de tolerantie.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4053
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door ruton » 01 mei 2018, 21:34

Cilinder 2 zit dichter bij de ventilator en wordt zo 'van nature' al beter gekoeld. Door in elk geval cilinder 1 schoon te houden kan die zijn warmte beter kwijt.

even002
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:04
Locatie: Almelo

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door even002 » 08 mei 2018, 16:18

Na een weekend knutselen, heb ik beide ontsteking momenten op 3,6 kunnen zetten.
Ik moet nu alleen nog de problemen met de carburateur oplossen.

Om ook anderen te helpen wil ik graag nog het volgende vermelden:

De elektronische ontsteking wordt geleverd met een mooi in Duits gemaakte handleiding.
Hierin staat dat de ontsteking zo moet worden afgesteld dat deze op het hoogste punt van de cilinder ontsteekt.

Na het afstellen met een lampje en de stroboscoop (waarbij het afstellen met de stroboscoop, totaal de verkeerde ontsteking tot het gevolg heeft),
Ben ik tot de conclusie gekomen dat er zeker 0,8 mm verschil zit in beide afstel methodes.

Met verschil bedoel ik het afstellen op het hoogste punt (met lampje), zonder het vastzetten van de voorontsteking en het wel vastzetten van de voorontsteking en afstellen op de aangegeven hoogte(afstand), in mijn geval op 3,6 mm.

Ga me nu even verdiepen in de carburateur….

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1415
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door Trabantenaar » 08 mei 2018, 16:22

Afstellen met een lampje is met een electronische ontsteking zwaar af te raden. je zal niet de eerste zijn die zn ebza op die manier sloopt...
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4034
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door eeuwige_student » 08 mei 2018, 21:28

Een stroboscoop is bij een trabant “not done”. Indien de kentekens op de poelie al zijn te zien, zijn ze niet nauwkeurig, doordat de verschillende asonderdelen op het oog zijn gemonteerd en niet met de precisie van een moderne motor. Het dode punt bepaal je dan ook met een klokje. Dit heeft hetzelfde schroefdraad als een bougie en draai je er dus in.

even002
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:04
Locatie: Almelo

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door even002 » 12 mei 2018, 14:25

:shock: :shock:
Dus, met lampje afstellen is niet aan te raden, maar met de stroboscoop is "not done"??????

:?: Hoe dan wel?

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4034
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door eeuwige_student » 16 mei 2018, 20:25

Het beste werkt met een klokje. Dan kan je precies het tijdstip bepalen. Een willekeurig filmpje:

https://youtu.be/DOkeLwv6hDw

even002
Berichten: 23
Lid geworden op: 16 sep 2017, 12:04
Locatie: Almelo

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door even002 » 22 mei 2018, 16:39

Leuk filmpje, maar volgens mij vergeet deze meneer de voorontsteking(de vervroeger) op max. vast te zetten.

Verder volgens mij het zelfde als met een lampje, alleen gebruikt hij het vonken van de bougiekabels....

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1415
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: 28HB4-1 carburateur en elektronische ontsteking

Bericht door Trabantenaar » 22 mei 2018, 16:59

Probleem van de methode met het lampje is niet de methode, maar het lampje ;)
Je hebt kans de electronische ontsteking op te blazen als je een lampje gebruikt. Die last kan simpelweg funest zijn voor de electronica.

Oftewel, je hebt je BDP nodig om je ontstekingstijdstip te bepalen en het vervolgens af te stellen. En dat doe je met een klokje/micrometer.

Als je het BDP bepaald en gemarkeerd hebt zou je waarschijnlijk wel een tijdstip kunnen bepalen met een stroboscoop. Omdat je dan zeker weet dat de markering klopt.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie