'Dunne' koppeling

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
even002

'Dunne' koppeling

Bericht door even002 » 31 jan 2019, 13:05

Hoi,

I.v.m. de montage van een nieuwe (gereviseerde) motor, heb ik gelijk de koppeling vervangen.
Dat wil zeggen de koppelingsplaat, drukgroep en druklager.
Het druklager was eentje met grafietring en is nu gelagerd.
koppelingsplaat was star, is nu geveerd.

Eerst wat informatie ingewonnen op internet, waar eigenlijk staat dat alle combinaties mogelijk zijn, en toen de onderdelen besteld.
Bij de eerste proefrit merkte ik al snel dat de koppeling niet 100% pakt, dus slipt. Dacht misschien aan de afstelling, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Om een lang verhaal kort te maken, heb ik besloten om de motor weer uit te bouwen om de zaak goed te kunnen beoordelen.
Ik heb de nieuwe onderdelen naast de oude gelegd, het volgende valt mij op:

Drukgroep is qua hoogte het zelfde. Alleen de druk waarbij de koppeling werkt is veel lager dan de oude drukgroep.
De koppelingsplaat is qua dikte 3 mm dunner (de oude was 9 mm, de nieuwe 6 mm)

Zelf denk ik dat de combinatie van een dunnere koppelingsplaat en de drukgroep met minder kracht de oorzaak is.....

Heb een paar foto's van de onderdelen bijgevoegd.

Wie weet raad?
Bijlagen
20190131_090130.jpg
20190131_090106.jpg
20190131_090043.jpg
Laatst gewijzigd door ruton op 01 feb 2019, 02:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel iets meer gespecificeerd

ruton
moderator

Re: koppeling

Bericht door ruton » 31 jan 2019, 16:22

Alleereerst zal wel duidelijk zijn dat een starre koppeling een ander pedaalgevoel geeft dan een geveerde.
Eerst wat informatie ingewonnen op internet, waar eigenlijk staat dat alle combinaties mogelijk zijn, en toen de onderdelen besteld.
Op internet zul je vast ook een verslag vinden waarin varkens hebben gevlogen. Dat zegt niet zoveel. ;)
Je kunt inderdaad oude en nieuwe drukgroepen en platen mengen, maar in een van de twee gemengde combinaties zullen ze sneller slijten.
Waar heb je die spullen besteld? (en wie heeft de motor gereviseerd, was het je eigen oude?)

Hoeveel steekt de grafietring nog uit zijn houder? Vergelijk de effectieve hoogte van de oude eens met de nieuwe.
Het grafiet heeft twee wat afgeschuinde kanten. Als je die niet meer ziet, zit die er ofwel verkeerd om in, of is die 'op'. Barstjes of een verbrokkeld randje zijn niet erg. Op de meerwaarde van kogelgelagerde 'Ausrücklager' is denk ik wel wat af te dingen. Ik moet dan altijd even denken aan al die mythes rondom luidsprekerkabel in de hifiwereld...

Heb je dit draadje al eens doorgelezen: Koppeling vervangen, wat is wijsheid? Leg daarom beide drukgroepen even op een weegschaal, ga er op staan en vertel ons eens bij hoeveel kilo op de schaal ze 'ploppen'. En kijk even of je sporen kunt vinden waaruit blijkt dat de drukgroep opnieuw is gevlakt. Hoe dik is de Kupplungsdruckplatte (M24-7) ?

Zolang de koppelingsplaat niet onder de olie zit en droog is, hoef je die helemaal niet te vervangen. Dat is pas bij 4mm dikte nodig, dan gaan de popnagels aan de drukgroep vreten, en dat is bij die ene van maar liefst 9mm nog lang niet het geval. Heb je wel goed gemeten, want zo dik ben ik ze ook nieuw nog nooit tegengekomen!
Daartegen is 6mm voor een nieuwe plaat wel erg dun; ik ben 7mm gewend.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 31 jan 2019, 21:22

Niet iedere combinatie is goed. Maar ik ben vergeten welke werden afgeraden. Heb je op voorhand alles ontvet? Je zou eens kunnen doorrijden. Soms trekt het na wat inlopen nog bij. Een andere optie is dat de koppeling te strak staat. Als derde optie is het de kwaliteit. De veren van de nieuwe platen zijn bij de moderne platen vaak te slap en kunnen breken. Van de drukgroep weet ik het niet.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 31 jan 2019, 23:03

In WHIMS, onderaan hoofdstuk 3.1 Beschreibung der Kupplung staat over het door elkaar gebruiken het volgende:
Kupplungsdruckkörper + Kupplungsscheibe = Bemerkung
T 160 (auch als T 5 bezeichnet) + 160 B (auch als LR 5 B bezeichnet) = Serienausführung bis April 1985

T 160 (mit Bandmitnahme) + 160 DBR (mit Drehschwingungsdämpfer) = Serienausführung ab Mai 1985

T 160 + 160 DBR = Kombination technisch und funktionell möglich, bringt aber keine so hohe Grenznutzungsdauer wie Originalkombination

T 160(mit Bandmitnahme) + 160 B = technisch zwar möglich, aber aus funktionellen Gründen nicht zu empfehlen (Reibschwingungen)
Kort:
-Oude drukgroep met nieuwe geveerde plaat: technisch en functioneel mogelijk, maar gaat minder lang mee.

-Nieuwe drukgroep met oude plaat: technisch mogelijk, functioneel minder: Dat 'Reibschwingungen' zou je als 'ongelijkmatige slijtage' kunnen vertalen.

even002

Re: 'Dunne' koppeling

Bericht door even002 » 02 feb 2019, 16:41

Hoi Ruton,

Ik heb de koppelingsplaat nogmaals nagemeten en deze is inderdaad ongeveer 6,7 mm.
Ik heb de eerste keer waarschijnlijk in een groef gemeten. :roll:

Maar de plaat is volgens mij niet het probleem, het zit hem denk ik in de drukgroep.

Ik heb nu een complete set besteld bij trabantwelt, wel iets duurder, maar verwacht hiervan dat deze goed is.

Jullie horen van mij hoe dit afloopt....

Groet,

Frans

ruton
moderator

Bericht door ruton » 02 feb 2019, 21:45

Ga er eens op staan en zeg ons bij hoeveel kilo de drukgroep 'plopt'.
ruton schreef:
31 jan 2019, 16:22
Waar heb je die spullen besteld? (en wie heeft de motor gereviseerd, was het je eigen oude?)
Als een winkel ondermaatse spullen levert, willen we dat allemaal wel graag weten.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 03 feb 2019, 01:54

ruton schreef:
31 jan 2019, 23:03
-Nieuwe drukgroep met oude plaat: technisch mogelijk, functioneel minder: Dat 'Reibschwingungen' zou je als 'ongelijkmatige slijtage' kunnen vertalen.
Functioneel heeft het 1 effect en dat is een meer direct aangrijpende koppeling.
Hier moet je mee leren omgaan maar het zou (zolang de dikte van de koppeling goed is) in principe geen meerslijtage op leveren, anders dan het feit dat het door het harde aangrijpen (geen veren die de klap opvangen) de boel wat meer zal slijten. Maar dat is dus een kwestie van anders met je koppeling omgaan.
Ik heb wel vernomen dat de plaat graag ongelijk wilt gaan slijten, dus de ene kant meer dan de andere kant. Maar dit lijkt me niet verschrikkelijk problematisch. Je kunt altijd beslissen om slechts 1 kant van de koppelingsplaat te voorzien van nieuw beslag. Al moet je daar wel de juiste middelen voor hebben.

Ik vraag me in dit geval bij de topicstarter af, hoe goed die drukgroep klemt. Vooral omdat je zegt dat er verschil tussen oud en nieuw zit.
Drukgroep zou je met veel moeite met je handen in elkaar moeten kunnen drukken. Hoe moeilijker dat gaat, hoe beter. Als je hem met heel weinig moeite in kan drukken is de drukgroep gewoon niet goed.
Als je de oude dus niet of met veel moeite kan indrukken en de nieuwe makkelijker, dan is die nieuwe drukgroep gewoon niet goed. Dat geeft te weinig druk op de plaat en dus krijg je een slippende koppeling. Zelfs met loshangende koppelingskabel.

Het kan trouwens zijn dat niet de koppeling slipt, maar dat het nieuwe druklager aanloopt. Dit is echter iets wat je alleen hoort als een bijgeluid.
Dit is een bekend probleem met die lagers. Ze lopen vaker aan op de price-as(waas ze omheen zitten) en dit is alleen te verhelpen door terug naar de grafietring te gaan.
Het zijn slechte alternatieven. En door de tamelijk ruime toleranties bij de fabricage van de motoren kan het soms goed gaan en soms niet. De originele grafietringen zijn veel ruimer bemeten en hebben dat probleem daarom dus ook niet.
Een grafietring slijt lang niet zo hard, als je maar niet elke keer je voet op de koppeling houdt als je voor een stoplicht staat, maar hem in z'n vrij zet. Ook dat vraagt slechts wat gewenning.

Is de koppelingsplaat (nieuw) toevallig een hongaars exemplaar? Die hebben de neiging om veren te laten springen. Daarnaast is het frictiemateriaal lang niet zo goed. (een oude plaat met nieuw cosid beslag is altijd beter dan een hongaarse!)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

even002

Bericht door even002 » 06 feb 2019, 10:52

Hallo Allemaal,

Gisteren de zending van Trabant Welt binnen gekregen, een nieuwe voorruit en de koppelings-delen.

Gelijk thuis de DPT uitgevoerd, de Drukgroep Plop Test..... :D

De oude drukgroep plopt bij een kracht van 50 kg.
De nieuwe (Hongaarse) plopt bij 27 kg.
De nieuwe van Trabant Welt plopt bij 45 kg.

De aap is dan ook uit de mouw, de eerste koppelingsdelen zijn dus Hongaars.
Het kost niet veel daar, maar het is ook niet veel (blijkbaar) :?
Moet eerlijk zeggen dat ik meerdere onderdelen heb besteld daar, en dat ik daar 100% tevreden over ben.
Ik zal zelfs willen zweren dat het druklager precies het zelfde is als die van Trabant Welt.

Inmiddels zit alles weer op zijn plek en is de motor weer verenigt met zijn lichaam, vandaag (vanavond) de verder afbouw.

Vr. Gr. Frans

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 06 feb 2019, 18:24

27kg klinkt voor mij als een slecht opgelapt of heel goedkoop geproduceerd exemplaar.
Dat is veel te weinig. tussen de 45 en 55kg is normaal. Waarbij 45 wel redelijk de ondergrens is.
Vind het niet gek dat die koppeling slipte.

TW verkoopt ook hongaars en tjechisch spul. Dus kan best dat het druklager gelijk is. Je had zelfs dezelfde koppeling kunnen krijgen als je de sparsatz besteld hebt.

Oude Drukgroep is nog goed qua druk. Als die niet is ingesleten, lekker op de plank laten liggen en de plaat van nieuwe voering voorzien en je hebt wat op reserve liggen ;)
Persoonlijk zou ik het liefst voor origineel gaan qua drukgroep, tenzij die flink is ingesleten.
Ik denk persoonlijk dat ze aardig goed blijven door het kleine formaat en dat aftermarket altijd mindere kwaliteit heeft.

Ben benieuwd hoe de nieuwe koppeling presteert!
Laatst gewijzigd door Trabantenaar op 06 feb 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 feb 2019, 18:39

Hmm. Mijn tweede keus drukgroepen ploppen ook bij 45kg.
Die Hongaar hoeft niet persé uit Hongarije te komen, maar ook in de Duitse Trabantwereld wordt het algemeen als ondermaatse kwaliteitsaanduiding gehanteerd. "Made in EU" staat er dan eufemistisch bij. En dat hebben de Hongaren echt wel aan zichzelf te wijten, want wat er in de jaren '90 daar vandaan kwam, brengt niet het edelste vocabulaire boven.

Kun je die van 27kg nog terugsturen? Want anders kun je er alleen nog een oud ijzerboer of scrapheapkunstenaar blij mee maken. Zo te lezen was je met de oorspronkelijke delen die erin zaten nog het beste uit.

Ik hoop dat de voorruit past. Monteren met warme rubbers en als dat betekent dat je dat pas op een zonnige voorjaarsdag kunt doen, so be it.
Vet vooraf de onderste hoeken van het blikken kozijn royaal met zuurvrije vaseline in. Net als op die plek de binnenbocht van het rubber waar het glas erin zit. Over een jaar of wat ben je me dankbaar voor die tip.

Plaats reactie