Trabantje wil niet meer starten

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Super 5 Devil

Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil » 27 aug 2011, 17:41

Hallo,

Onlangs een Trabantje gekocht, maar bij de rit van de koper naar huis ging het al helemaal mis. Ik was nog onwennig met hoe het rijden werkt en heb onbewust de choke erop laten zitten. De auto liep dan ook niet meer harder dan 60 en natuurlijk roken als een gek.
Halverwege de rit (na +/- 25 km) erachter wat dat was, dus choke eraf en verder gereden. Nu trok hij wel door tot de 90 km/h zoiets. Harder vond ik niet nodig. Het ging met stotteren en klepperen.
1 km van huis is de auto bij een stoplicht afgeslagen. Te weinig benzine denk ik. Hij startte niet meer. Daarna 5 liter benzine + wat olie erin gegooid en hij startte weer. Na 100 meter stond ik weer stil, nadat hij heel erg begon te stotteren en klepperen.
De auto naar huis geduwd en in de garage gezet. En begonnen met zoeken.

De bougies waren zeiknat, dus die meteen vervangen (denk dat dat aan de choke gelegen heeft...). Afstand aangepast naar 0,6 mm.
De benzineslang van de carburateur afgetrokken en hier stroomt de benzine vlot uit.
Als ik de auto start, loopt uit het slangetje onder aan de carb de benzine uit. Alsof hij die over heeft of zo.
De startmotor gaat goed en het blok lijkt te willen starten, maar doet het niet. Dynamo en fan draaien mee, zuigers ook.
Ik heb de bougiestekkers van hun kabel gedraaid en de kabels bij de koelribben gehouden en die vonken flink. Daarna de stekkers erop gezet en bougies erin en met de schroefdraad bij de koelribben gehouden, maar eigenlijk vonkte dat niet zo geweldig. Mogelijk ook omdat de accu inmiddels wat zwakker wordt van al het starten. Deze hangt nu op de lader.
Het rare is dat de auto op zich redelijk gelopen heeft toen ik de choke eraf gehaald heb, tot het moment dat de benzine op raakte. Daarna geen leven meer in te krijgen.
Luchtfilter is schoon, zit een nieuwe in.
Vlotternaald van de carb heb ik gekeken en die staat op 17,5 mm, dus lijkt mij in orde. De vlotterkamer staat vol benzine en lijkt niet verkeerd.
Carb is denk ik een HB28-1-1 of ziets, als ik de plaatjes vergelijk met WHIMS.
Ik ben totaal geen autotechnicus, maar ik kom er nu niet meer uit.
Ik baal echt wel, want ik had juist een auto gekozen die al reed, zodat ik hem langzaamaan op kon knappen en restaureren.
Oh ja, de benzinekraan staat natuurlijk open, anders loopt de benzine er niet uit.
Iemand een idee?

De auto is 12 volt, heeft EBZA, 2x nieuwe NBK bougies, olie 1:50 gemengd. Bouwjaar is 1972 op kenteken, maar is in 1987 opnieuw opgebouwd met Ersatzkarosse en mogelijk dus een nieuw blok.
De auto heeft het tijdens de proefstarten bij het kopen goed gedaan, koud en warm.

Wie o wie heeft de gouden tip??
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Haiko
moderator

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Haiko » 27 aug 2011, 18:13

welkom hier! Waar kom je vandaan? Als je er zelf niet uitkomt, is er misschien iemand in de buurt...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 27 aug 2011, 18:47

bougies zeiknat ... dat betekent toch gewoon dat je de boel hebt verzopen tijdens het starten ....

dat hij, nadat je hem leeg hebt getrokken en bent gaan tanken, problemen gaat geven, kan zijn door rotzooi in de tank.
filters schoonmaken / vervangen, carburateur schoonmaken, en kijken wat ie doet zou ik zeggen ..
Afbeelding

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 28 aug 2011, 14:42

Haiko schreef:welkom hier! Waar kom je vandaan? Als je er zelf niet uitkomt, is er misschien iemand in de buurt...
Hoi Haiko, ik kom zelf uit Uden. Ik ben trouwens Dusty die je ook al gemaild had pas.
Als het de rotzooi in de tank zou zijn, dan zou hij toch ook geen benzine moeten krijgen in de carburateur of wel?
En dat ik hem verzuip is volgens mij ook logisch als hij niet wil vonken? De startmotor draait namelijk wel de motor rond en dan gaat er benzinemengsel de cilinders in toch?

Kan iemand mij helpen met het testen of het in de ontsteking zit en in welk deel daarvan?
Hoe test ik bijvoorbeelde het kastje (Sturingsmodule), hoe de condensatoren, hoe de bougiekabels, hoe de stekkers die je op de bougies klikt en hoe de bougies?
Op deze manier hoop ik een van deze onderdelen uit te kunnen sluiten.
Ik heb net geprobeerd met de bougies in het blok de kabel op 7 mm afstand te houden, zonder stekkers erop dus, en toen gestart, maar dan zie ik de kabel bij cilinder 1 (chauffeurskant) heeeeeeeeeel af en toe een keer vonken en die van cilinder 2 (bestuurderskant) doet helemaal niets...

Kan iemand mij helpen met troubleshooten? Dit mag via het forum of door mee te kijken. Ik wil je zelfs wel op komen halen!
Alvast dank.

Gast

Bericht door Gast » 28 aug 2011, 16:05

Waarschijnlijk rotzooi in de tank gehad wat nu in de carburateur zit, hierdoor sluit de naald van de benzinetoevoer niet meer en loopt er dus continu benzine in de vlotterkamer.

Ik zou zeggen: eerst de carburateur reinigen, dan nieuwe bougies erin en kijken of hij met een volle accu start.
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

groest

Bericht door groest » 28 aug 2011, 16:10

Even zoeken op het forum. Is al van alles over geschreven over dit probleem.
Het was Trabannekom

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 28 aug 2011, 16:59

Ik heb al op het forum gekeken, maar helaas nog niet de informatie gevonden die ik nodig had.
Bovendien is elke situatie anders en zo hoef ik niet andermans topic te vervuilen met mijn situatie.

De vlotterdeksel heb ik verwijderd van de carburateur en de vlotterstand gecheckt en dat zou in orde moeten zijn. Ik heb de werking van het naaldje dat de benzinetoevoer onderbreekt ook getest door op de benzineaanvoerbuis te blazen en de vlotter te bewegen. Het naaldje lijkt ook niet vast te blijven zitten en in mijn ogen werkt dat deel van de carburateur dus goed.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 aug 2011, 17:25

tip: plaatst een zandloper-benzinefilter tussen de tank en vergaser.
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 28 aug 2011, 17:39

Haiko schreef:tip: plaatst een zandloper-benzinefilter tussen de tank en vergaser.
Heb je daar een foto van of de Duitse benaming zodat ik die op kan zoeken?
Er zit namelijk wel een rond potje bij de koplamp passagierszijde waar de benzineslang in gaat en de slang die van bovenop de tank komt en eruit gaat een slangetje naar de carburateur. Is dat een benzinefilter misschien?

Bedankt voor de tips allemaal!!
Ik heb nog een handleiding gevonden op een Duitse site om wat meer te troubleshooten waar in de ontsteking het mis kan gaan. Die ga ik z.s.m. uitproberen.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 28 aug 2011, 18:00

Nee, das de verbruiksmeter KMVA (als je zo'n LED klokje naast je tacho hebt zitten). Het benzinefilter, daarvan het ik zo ff geen foto bij de hand, maar die moet je dus tussen de tank en verbruiksmeter plaatsen.

Plaats reactie