Trabantje wil niet meer starten

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
Super 5 Devil

Re: Trabantje wil niet meer starten

Bericht door Super 5 Devil » 28 aug 2011, 18:24

Okay, ik vroeg me al af waar dat ding zijn "data" vandaan zou halen haha. Nou, ik zag tijdens het rijden wel af en toe een groen ledje aangaan op de verbruiksmeter, maar had niet echt het idee dat ik dat ding ook maar enigszins tegen het rood kon krijgen als ik mijn best zou doen. Volgens mij is die ook niet goed dus. Maar dat is voor later...
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 28 aug 2011, 19:52

Wat ik zojuist heb geprobeerd is wat in onderstaande artikel van de site Trabi.net komt geprobeerd:

=============

Prüfung des Gebers

Zündkerzen herausschrauben, damit sich der Motor leicht durchdrehen läßt.
Die Leitungen an den Klemmen 1 der Zündspulen (grün und weiß) abschließen (Bild 5). Damit werden die Zündspulen stromlos und Hochspannungsüberschläge in den Zündkerzensteckern vermieden.
Deckel am Gebergehäuse abnehmen. Die drei Geberleitungen (Bild 3) mit den Farben braun = 31 g, grün = 7 g und schwarz = 15 g bleiben aufgesteckt.
Zündung einschalten, Spannungsmesser (+) an Geberleitung 7 g (grün, Signalausgang), Spannungsmesser (-) an Geberleitung 31 g (braun, Masse) anschließen.
Motor von Hand durchdrehen, wobei die Spannung zwischen etwa 12 V und 0 V sowie umgekehrt schlagartig wechseln muß.

Im Moment des Zündzeitpunktes des Zylinders 1 fällt die Spannung ab (von 12 V auf 0 V). Nach einem Drehwinkel in Motordrehrichtung um weitere 180°, im Zündzeitpunkt des Zylinders 2, steigt die Spannung an (von 0 V auf 12 V). Ist das nicht der Fall, sollte die Versorgungsspannung der Gebereinheit überprüft werden, die etwa 12 V betragen muß. Der Spannungsmesser (+) wird dazu an die Geberleitung 15 g (schwarz) und an die Masseleitung 31 g (braun) angeschlossen. Bei vorhandener Speisespannung, aber fehlendem Signal, ist die Leiterplatte zu wechseln. Die Leiterplatte ESE-2H kann nicht regeneriert werden.

Zur Überprüfung der Gebereinheit eignen sich auch eine LED bzw. zwei antiparallel geschaltete LED anstelle des Spannungsmessers.

=============

De bougies uit de motor gehaald en contact aangezet. De geber-deksel losgehaald en daarna de Voltmeter over de 31G en 7G aansluiting gezet en de motor middels de snaar gedraaid. Ik zie alleen maar dat de meter op 11,32 Volt blijft staan en niet dat hij omspringt van 0 naar 12 Volt en andersom.
Als ik de Voltmeter over de 15G en 31G aansluitingen zet, dan zie ik dat er iets van 11 Volt over staat. (Mogelijk is mijn accu niet helemaal vol door het starten etc).
Doe ik de meting goed, of niet? Moet ik op het printplaatje nameten? Is de zogenaamde Leiterplatte dan stuk verklaard bij deze?

Waar haal ik zo'n ding en wat kost het? Iemand een indicatie?

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 29 aug 2011, 11:12

Misschien is het duidelijker als ik zeg dat het de Unterbrecher is?
En de Leiterplatte die stuk zou zijn, zou het printplaatje daarin moeten zijn als ik me niet vergis?

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 30 aug 2011, 21:58

Vandaag getest of ik de bougies kon laten vonken als ik de Geber zou loskoppelen en zelf zou tikken met de 7G tegen de 31G van de Geber. En dan vonkt inderdaad bij sluiting maken de ene cylinder en bij het loslaten de andere. De Sturingsunit, kondensatoren, bougies, kabels en stekkers zouden dus goed zijn.

Over 15G en 31G op de Geber staat een spanning van +/- 12 Volt.

Het signaal over 7G en 31G wisselt niet van 0V naar 12V en andersom, maar blijft op 12V staan als de motor met de hand aangedraaid wordt.
Moet dit mogelijk met meer vaart om hem van signaal te laten wisselen? Dit kon ik niet uit het voorgaande stukje wat ik gepost heb van TrabiTeile terug vinden.

Is nu met 100% zekerheid te zeggen dat de Geber kapot is? En is dat dan alleen de printplaat of meer?

Graag heb ik nog meer hulp bij het oplossen van mijn probleem! Hartelijk dank!

mel

Bericht door mel » 07 sep 2011, 08:45

Het lijkt er dan wel op ... heb je er nog eentje, zet die er dan maar vast op ...

(Altijd verstandig dus om tenminste 1 zo'n extra Geber in de auto te hebben; de ANWB kent ze echt niet..)

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 07 sep 2011, 19:19

Ik heb de mijne eraf gehaald en heb de onderdeeltjes eraf gehaald en nieuwe aangeschaft in de hoop dat er iets aan kapot was. Deze heb ik zojuist binnen gekregen en zal ik een dezer dagen een keer in elkaar solderen. Deze oplossing was goedkoper dan een nieuwe kopen. Die dingen zijn volgens mij van goud of zo!!

Dan nog blijft mij de vraag resten hoe het kan dat dit ding pas sneuvelde tijdens het rijden en precies op het moment dat de tank leeg raakte. Ik heb te lang op de choke gereden, maar dit alles zou toch niet de reden van sneuvelen kunnen zijn lijkt me?

Iemand die een idee heeft? Eerst maar eens solderen en testen...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 07 sep 2011, 19:53

Het zijn slijtdelen die niet meer worden gemaakt. Dus zijn ze vrij zeldzaam. Gecombineerd met het feit dat veel mensen de puntjes vervangen door een EBZA.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 07 sep 2011, 23:07

Nou!! Straks zitten solderen en de Geberplatte is nu weer in orde!!!! :D YESSSSSS!!!!!!
Doorgemeten en hij doet het nu weer prima zoals het hoort. Het signaal op connector 7 en 31 wisselt nu weer keurig tussen 12V en 0V en omgekeerd!!

De motor proberen te starten en hij neigt nu direct naar aanslaan, de garage is in elk geval helemaal blauw nu en ruikt naar tweetakt. Dat is al iets... Voorheen bleef het akelig stil op de startmotor na, nu pruttelt het blok al een beetje.

Mogelijk heb ik hem niet goed op tijd staan of is er wat met de carburateur aan de hand. Ik heb er een sparvergaser inzitten 28HB-1-1 als ik het goed heb.
Daar is van de vlotterkamer (uhh get it??) waar je de deksel erop schroeft een van de vier schroefgaten dol. Het ligt niet aan het boutje, maar echt aan de carburateur. Heeft iemand nog zo'n ding liggen voor me?
Moet ik dan de hele carb vervangen of kan dat ding ook los?

Thanks voor jullie hulp weer!!

Trabitoon

Bericht door Trabitoon » 07 sep 2011, 23:45

Soms kun je door een langer boutje te gebruiken nog wel bij het goede schroefdraad komen en kun je de deksel wel vast zetten.

Misschien heb je geluk...
Trabant 1.1 (1.3 5bak)

Je hebt cabrio-rijders en je hebt mensen die met een cabrio rijden.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 07 sep 2011, 23:53

Ik zal eens kijken, maar ik ben bang van niet. Ik heb tot nog toe niet veel geluk gehad haha :)

Plaats reactie