Vrijloop op 3e versnelling

Een raar geluid? Knarsende tandwielen? Vraag hier om hulp !
trammelanto

Re: Vrijloop op 3e versnelling

Bericht door trammelanto » 13 sep 2011, 20:37

Hoi Formmers,

Op vlak landschap is een vrijloop in de 3e versnelling vast leuk, maar in de bergen/heuvels ga je toch wat angsten ontwikkelen bij het afdalen. Je zal toch wat af moeten remmen op de motor, anders zijn je remmen zo verbrand en is de weg naar beneden een helse ervaring. (De orginele trabantremmen laten namelijk al wat te wensen over, vandaar de de ombouw naar wartburgremmen redelijk populair is.)
Het is vandaar dat bij een trabant 601 de vijloop alleen in de 4 versnelling zit. Bij duurdere/luxere tweetakten is de vrijloop in- en uitschakelbaar in alle versnelling (1e uitgezonderd, heeft meestal geen vrijloop!), waardoor een rit in de bergen met afremmen op de motor toch nog een beetje veilig verloopt en het rijden in de stad een stuk aangenamer is.

Op zich is het technisch gezien een leuk project! Indien je trabant flink hort en stoot bij het remmen op de motor, zou je wellicht de ontsteking nog eens even goed na moeten kijken. Dat wil nog wel eens helpen. Ook zijn er technische aanpassingen aan de carburateur mogelijk, daarvoor zal je even op zoek moeten gaan in oude bladen. Volgens mij heeft Frank in het verleden eens zo'n aanpassing aan de carburateur gedaan.

Vooralsnog toch succes met de technische realisatie! Keep us informed!

gr
marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 13 sep 2011, 23:42

sorry ... maar is (langdurig) remmen op de motor niet erg slecht met tweetakt ivm mindere smering .. ? Dat is volgens mij het hele idee achter de vrijloop ook ...
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast » 14 sep 2011, 20:25

trabart schreef:sorry ... maar is (langdurig) remmen op de motor niet erg slecht met tweetakt ivm mindere smering .. ? Dat is volgens mij het hele idee achter de vrijloop ook ...
Af en toe even het gaspedaal intrappen zodat er weer wat benzine en olie in het blok komt welke voor de smering zorgt (daarom ook iets vetter smeren als je de bergen in gaat)
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 14 sep 2011, 20:27

Wie heeft het hier eigenlijk over bergen? Die hebben we in nederland (nog) niet...
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gast

Bericht door Gast » 14 sep 2011, 20:32

Waarom zou je anders in Nederland langdurig op de motor af willen remmen? :shock: :lol:
Beter een gast die actief is op dit forum, dan een gebruiker welke niet actief is op dit forum.

Als je neus loopt en je voeten ruiken, dan ben je verkeerd om gebouwd.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 14 sep 2011, 20:39

:mrgreen: Das dus niet de bedoeling, vandaar de vrijloop op de 3e versnelling.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

trammelanto

Bericht door trammelanto » 15 sep 2011, 18:50

Ach een ritje in de heuvels van het Limburgse land kan al spannend genoeg zijn voor degenen met een niet-uitschakelbare vrijloop in de 3e versnelling. En was er niet een ondernemer in Nederland die een echte berg wil gaan opwerpen ergens in de buurt van Breda?!? Dus pas maar op, want voordat je het weet :shock:

En niet mogen afremmen op de tweetaktmotor.... dan zouden al mijn tweetakten ondertussen overleden moeten zijn :o . Dat beetje motorrem wat een tweetakt geeft is soms net hetgeen je nodig hebt om te remmen of het geheel netjes op de weg te houden. Op een tweewielige tweetakt ga je dat pas echt snappen.

Ik lees graag hoe e.e.a. is verlopen met de ombouw!

gr
marco
1-Takt reicht nicht, 2-Takte sind mehr als genug, und 4-Takte sind 2 zuviel!!
Dabei: Motorräder brauchen nur Ventile an Vorder- und Hintenrad!

mel

Bericht door mel » 16 sep 2011, 14:27

trabart schreef:sorry ... maar is (langdurig) remmen op de motor niet erg slecht met tweetakt ivm mindere smering .. ? Dat is volgens mij het hele idee achter de vrijloop ook ...
N.m.m. is de enige reden voor de vrijloop: als het blok vastslaat (en dus de hele voortrein blokkeert) ontkoppelen van de auto.

Ik heb dat ook gevonden in diverse boekwerken zo beschreven gevonden.

Al die andere ideen lijken dus niet waar ...

trabart
Beheerder
Contacteer:

Bericht door trabart » 16 sep 2011, 14:50

sjah, ik zie overal wel logica in .. maar wat ik aanhaalde was puur wat ik ooit heb gehoord, en de logica erachter begreep ik wel dus jah... dan ben ik goedgelovig :P
Afbeelding

mel

Bericht door mel » 16 sep 2011, 15:05

Er worden ZO veel sprookjes verteld (hier ook hoor) .... ;)

Plaats reactie