Remmen vervangen: alles of deels?

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Super 5 Devil

Remmen vervangen: alles of deels?

Bericht door Super 5 Devil » 30 jan 2012, 00:37

Ik ben op het punt aangekomen dat ik eens naar de remmen wil kijken.
Omdat de Trabant enige maanden heeft stilgestaan, is dus de rem rechtsachter vast gaan zitten.
Ik heb tevens de hoofdremcilinder stuk, dus die wordt ook vervangen.
Is het nu handig om alleen de remcilinder (of wat het dan ook mag zijn wat klem zit) rechtsachter te vervangen of moet je ze altijd, net als banden, twee aan twee wisselen? Of juist alle 4 tegelijk?
Het hydraulisch systeem moet toch los, gezien de HBZ lek is, dus ontluchten etc moet ik toch.
Sowieso ga ik natuurlijk kijken hoe alles erbij staat, zodat ik niet over een half jaar weer wat tegen ga komen.
Is het loskrijgen van de remtrommels een beetje te doen zonder trommeltrekker of niet? Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik nog geen tijd heb gezien dit te testen.
Hoe ga ik te werk? Eerst de remvloeistof eraf en dan de HBZ of eerst de RBZs vervangen of maakt dat niets uit.
Maakt het hierbij veel uit welk merk en RBZ ik heb? Zijn de goedkope net zo goed als de dure of waar zit hem het verschil in? Graag tips, want ik doe het liever in een keer goed.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

ruton
moderator

Re: Remmen vervangen: alles of deels?

Bericht door ruton » 30 jan 2012, 03:04

Eigenlijk maakt het niet uit, zolang de remvertraging voldoende is en het verschil tussen links en rechts per as niet te groot is.
Volgorde van montage is niet zo'n punt.
Als je àlles gaat doen, kun je remolie op siliconebasis overwegen. Ben je meteen van dat hygroscopische gedoe dat je bij Dot4 hebt af.

Het zal niet de eerste keer zijn dat alles door goed nieuw spul (dus geen hongaarse troep) is vervangen, alles ook goed gemonteerd en toch trekt het naar een kant. In dat geval kun je een minder goede remschoen aan de goede kant monteren en eens kijken wat dat doet voor de gelijkheid.

Maar voor je daar aan toe bent, moet je de boel eerst los krijgen.
Als de naaf een kraag heeft, heb je de oude conische assen en kom je niet onder een trekker uit.
Vanaf april 1983 zit er een cilindrische asstomp in en met een beetje geluk kun je die zo met band en al eraf trekken.
Het staat allemaal in WHIMS 6.4.3.
Als je geen trekker hebt, rij je naar iemand die er wel een heeft, dan maak je daar de boel vlot en dan krijg je het thuis ook wel los.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 30 jan 2012, 10:35

Als je toch vervangen moet, doe alles dan inderdaad in 1x en pak alles aan nu je er toch bij moet.

Ontluchten doe ik met een Ezibleed van Midlock.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 30 jan 2012, 20:35

Ik zal het wel aanraden om alles per as te vervangen. Ten eerste is de kans op remverschil dan veel kleiner. Ten tweede zijn de onderdelen aan de andere kant meestal even oud, dus even twijfelachtig van kwaliteit.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 31 jan 2012, 17:41

Kan iemand mij vertellen waar ik de goede delen krijg en waar de Hongaarse imitaties? Dat wordt namelijk niet overal vermeld. Zijn Trabi-teile.de, Trabantwelt.de, LDM-Tuning.de, okay??
Of kan iemand mij wat merken noemen van wat goed is? Ik zie namelijk vaak PEX terugkomen en de remcilinders met de gele en rode dopjes erop. Hoe herken ik de Hongaarse knoei?

Bedankt voor de zinvolle reacties! De WHIMS van 1990 heb ik en een oudere dus ik moet dat wel kunnen vinden denk ik.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 31 jan 2012, 17:54

LDM staat bij mij hoog aangeschreven.

Ik zelf haal ze via de Vereniging. heb ik ze snel in huis (vanavond moet ik zelf ook een set voor de voorkan ophalen)

reviseren kun je als je weet wat en hoe ook zelf doen. remcupjes kosten 1 euro.
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 31 jan 2012, 18:06

A. ik weet niet hoe.
B. ik heb geen hoonapparaat.
C. ...

Maar wat kost e.e.a. bij jou? Misschien kan ik jou wat mee laten nemen anders of mag dat niet van de vereniging?
Hoop dat iemand me plaatjes of namen van goed en slecht spul kan laten zien.
PEX zie ik nog wel eens voorbij komen. Is dat iets?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 31 jan 2012, 18:12

Ik wil ze wel voor je reviseren als je dat zou willen. Stuur dan maar even een Pbtje.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 31 jan 2012, 20:04

Mijn ervaringen met opgehoonde remcilinders zijn niet super. De levensduur is aanzienlijk korter dan bij nieuwe. Daarnaast maak je feitelijk een overmaat cilinder, waarin een standaard maat cupje komt. Nu zijn de afwijkingen in de maat wel beperkt, maar toch.

PEX heb ik goede ervaringen mee. Ik ben vergeten uit welk land ze komen, maar het is in ieder geval niet de bekende goedkope hongaarse troep. Anders zou je er kunnen nemen van Até, maar die zijn volgens mij wel duurder.

mel

Bericht door mel » 31 jan 2012, 22:25

WAT EEN VRAAG: Remmen vervangen: alles of deels?

Het onderstaande is overigens ECHT goed bedoeld: maar mijn eerste gedacht (sorry hoor .....): DAAR heb je er WEER eentje .....

Ik ga eens even naar de remmen kijken ..... :o

Ben je eigenlijk monteur ? Weet je wat je gaat doen of doe je maar wat ... Ik heb dit in de afgelopen 25 jaar echt iedere keer zo vaak (fout) zien gaan.

Ga eerst eens even bij een vergevorderde Trabant sleutelaar kijken...

Zelf honen is af te raden, dat heb je al kunnen lezen.

Er waren er hier ook wel eens members die "zelf wel ff" met een schuurpapiertje de roest verwijderden....

De PEX en andere remcilinders zijn in principe allemaal even goed of even slecht...

Wat vergeten wordt is dat ze al in hun doosje roesten en dat (samen met de preserveer olie) moet eerst verwijderd worden (wat vaak niet gebeurt) :shock:

Dat moet er "blauw vet" op van ATE ... heb je dat al gekocht ?

Bedenk dat de remmen bepalen of je wel of niet op een gegeven moment tegen een boom of vrachtauto eindigt als het

niet goed gemonteerdbleek...

Weet je eigenlijk het verschil tussen de rechter en de linker remcilinders .... is ook een leuke vraag toch ?

Succes !
Bijlagen
ATEvet.jpg

Plaats reactie