Remtrommels willen niet meer passen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
heinkeltje

Re: Remtrommels willen niet meer passen

Bericht door heinkeltje » 26 feb 2012, 22:38

ik denk dat dat prima gaat lukken door de klinknagel te plaatsen en daarna aan de cillindriche zijde ook eerst plat te slaan.
daarna met een koudbeitel het kruis erin slaan.
Wel goed ondersteunen aan de achterzijde op een aanbeeld of op het aanbeeld van de bankschroef.
Dit is een beitel die speciaal geschikt is om metaal te bewerken.
verkrijgbaar in meerdere maten.
Dus hoefd niet duurder te zijn dan 10 euro
bij de betere doe het zelfwinkel te koop.
Een schroevendraaier lijkt me daarvoor niet hard genoeg.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 26 feb 2012, 22:44

Het enige wat ik niet meer zeker weet, maar volgens mij is de losse set, die je dus nog zelf in elkaar moet zetten, zo'n typisch voorbeeld van hongaarse zelfmoord remschoenen, waarbij er al gevallen bekend zijn dat de voering in het geheel los komt te zitten of in brokken uit elkaar valt. Maar ja, zeker weten doe ik het niet meer!

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 26 feb 2012, 22:53

ik heb destijds er ook voor gekozen om een reeds voorgemonteerde set te kopen.
terwijl ik zelf een metaalbewerker ben die nog regelmatig een klinknagel bewerkt.
Ik weet namelijk wat er allemaal fout kan gaan met zoon klinknageltje.
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 26 feb 2012, 23:00

De remschoenen die ik koop hebben standaard geen klinknagel of handrembeugel eraan, dus koop ik een losse klinknagel en zet gewoon de handrembeugel over op de nieuwe remschoen. Heeft niets met hongaarse zelfmoord-schoenen te maken.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 26 feb 2012, 23:21

ik vindt hongaarse goulasch heel lekker.
Maar niet wanneer ik hem uit een trabant moet krabben,die tegen een boom geparkeerd staat.
De remmen zijn een serieuze zaak,laten we dit zo houden aub.
marcel

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 26 feb 2012, 23:21

Zijn van Pex zag ik, dus Duits. Ik probeer ze toch te gebruiken, want heb ze nu toch liggen he.
Ik zal de tips van Haiko eens gaan uitproberen om zelf de klinknagel erin te meppen.
De cilinders zijn volgens mij inderdaad nauwelijks in de ankerplaat te bewegen, dus daar moet ik het niet halen. Ik zal het zaakje eens een tikje met de hamer geven. Ik zal er wat hout tussen doen om niets te beschadigen.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 26 feb 2012, 23:32

Tikje met de hamer? Ze zijn gewoon met de hand naar boven/onder te bewegen hoor.
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

ruton
moderator

Bericht door ruton » 27 feb 2012, 02:11

• Cilindrische as, dus geen half maantje dat schuin kan verschuiven en zo blokkeren zoals bij de conische asstomp.
  • Duw de remschoenen samen nadat je de ontluchtingsnippel een slag hebt los gedraaid.
  • De originele remschoenen hadden 4 mm beslag, de vervanging is vaak 5 mm omdat men er van uit gaat dat de trommel intussen ook ver genoeg is uitgesleten, danwel opnieuw is uitgedraaid.
  • Monteer het eens met een ontspannen handremkabel (dus de kabel losgedraaid bij de hevel) en daarna stel je die weer opnieuw af.
  • Buiten de boven/onder-verschuiving is er ook een links/rechtsverschuiving mogelijk.

mel

Bericht door mel » 27 feb 2012, 16:06

Toch altijd de handremkabel helemaal ontstpannen .....ieder beetje speling helpt ... ;)

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 03 mar 2012, 15:20

Pfff... nou met veel gefriemel en geduld heb ik aan een zijde (linksachter) de trommel er weer op. De handrem heb ik inderdaad behoorlijk wat lossen moeten zetten en toen wilde het wel.
De rechterkant heb ik net vernieuwd, maar ik heb toch maar een oude korte veer terug gezet aan de onderzijde, omdat de nieuwe veelste veel kracht kostte om aan te trekken.
Nu lijkt het erop dat de handrem continu aangetrokken blijft zitten, terwijl ik hem al heel veel speling heb gegeven.
Het lijkt alsof de handrem de boosdoener is waardoor de trommel rechtsachter nu niet meer wil passen.
Ik zie er al tegenop om voor aan de slag te gaan haha!! :)

@Marcel (Heinkeltje): ik heb je de verkeerde grootte ringsleutel mee teruggeven. Maatje 32 is niet de juist om de centrale moer aan te draaien (wel voor de trommelabzieher). Kan ik de andere ringsleutel ook nog een keer lenen?
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Plaats reactie