Remtrommels willen niet meer passen

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
ruton
moderator

Re: Remtrommels willen niet meer passen

Bericht door ruton » 03 mar 2012, 15:42

• 1 Handremkabel los
  • 2 Ontnuchtingsnippel los
  • 3 Autom.Nachstellung op binnenste stand
  • 4 Remschoenen naar binnen duwen en over de nachstellungspinnetjes doen en tegen de ankerplaat aanduwen.
  • 5 Federteller op de voorste remschoen monteren. De Federteller (veerschotels) duwen de remschoen tegen de ankerplaat. Ze zijn af fabriek alleen op de vooras gemonteerd, maar als je van achter een snelheidsafhankelijk gebonk hoort, is het meestal een voorste remschoen aan de achteras die gekanteld is en de wielbouten tegen zich aan krijgt. De achterste remschoen wordt door de handremhevel wel naar achteren getrokken. Je moet voor de montage wel een gat van 8 mm in de ankerplaat boren. In e remschoen zit al een passend gat dat je als mal kunt gebruiken. E.e.a. kont niet op de millimeter precies aan.
  • 6 Remschoenen ontvetten, voor de laatse keer aanduwen.
  • 7 Trommel ontvetten en erop.
  • 8 Remcilinder ontluchten.
  • 9 Handremkabel weer vast (zal minder strak kunnen dan voor de klus omdat de schoenen dikker zijn.)
  • 10 Wielkast en band op beschadigingen nazien (je kunt er nu toch goed bij) en velg monteren.
  • 11 Proefrit door degene die de remmen heeft gemonteerd.

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 03 mar 2012, 16:09

natuurlijk mag je de sleutel lenen
bel me maar
marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 04 mar 2012, 00:01

Heinkeltje gaf aan dat het wellicht zo is dat mijn remtrommels nog niet zo ver zijn uitgesleten en de bremsbelag op de nieuwe remschoenen gewoon te dik is en ik dus voor andere remschoenen moet gaan kijken die ietsjes dunner zijn. Ik denk dat hij hier wel eens gelijk in kan hebben, want ze zijn inderdaad dikker dan de oude. De oude plaats ik niet terug vanwege een afgebroken stuk beslag en een flink ingescheurde zowel over de lengte van van het aanloopvlak zeg maar als een lengtescheur die vanaf de zijkant zichtbaar is.
Op zoek naar nieuwe dus!

Ruton, de tips neem ik mee! Wellicht probeer ik het nog een keertje met deze, maar ik ben bang dat ze gewoon te groot zijn. Die gaan de schuur dan maar in tot ze wel passen de volgende keer dat er nieuwe bremsbacken op komen. :)
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

heinkeltje

Bericht door heinkeltje » 04 mar 2012, 01:02

meet ze eens exakt op met een schuifmaat.
De oude en de nieuwe.
en meet ook eens de trommel op.
Een groete schuifmaat hebben wij op het werk liggen (snijders)
Kom maar gewoon langs bij snijders meet ik hem wel voor je op.
Misschien heb je wel een vrije dag ofzo om langs te komen, dan weet je het ook zeker.
Ook zou het kunnen dat je verschillende diktes bremsbelag kunt bestellen,de mannen en vrouwen van het forum weten dat zeker wel.
En vraag meteen even wat te doen met de remmennastellers (ontvetten en of inspuiten met koperspray) of een betere tip.
Marcel
mijn vrouw is bij ons het jongste van de oldtimers,maar kost het meest qua onderhoud.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mar 2012, 01:46

heinkeltje schreef:En vraag meteen even wat te doen met de remmennastellers (ontvetten en of inspuiten met koperspray) of een betere tip.
Ik geef ze altijd een likje kopervet, maar ik ben er genoeg tegengekomen die hartstikke droog stonden en ook prima functioneerden.
Hier geldt beter te weinig vet dan teveel.

Ook een optie: trommels laten uitdraaien. Idealiter pak je daar een stel oudjes vol rillen voor, die krijgen dan een tweede leven.

Een tussenoplossing is een oude en een nieuwe remschoen monteren.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 04 mar 2012, 23:05

Ik lees net op de Spaetbremser website het volgende bij de bremsbacken die je daar kan bestellen:

Hinweis bei Montagschwierigkeiten: Ab und zu kommt es vor, dass nach der Montage der Bremsbacken die Bremstrommel schwer oder garnicht zu montieren ist. Das war bereits zu DDR-Zeiten so. Bitte kontrollieren ob die Nachsteller ganz zurück sind, die Backen mittig ausgerichtet, Backen und Federn korrekt montiert und das Handbremsseil (nur bei Hinterachse) gelockert ist. Ist wirklich alles richtig und die Trommel geht immernoch schwer drauf, dann kürzt man den Belagträger einfach ein bis zwei Millimeter. Dazu am abgerundeten Ende des Belagträgers (gegenüber des Radzylinders) ein wenig wegfeilen oder schleifen.

Wat wordt hier precies afgeschuurd of weggevijld? Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Is dit de moeite waard om te proberen of moet ik gewoon ergens iets dunnere remschoenen halen?
Iemand een idee waar ik deze kan krijgen. Liefst een beetje betrouwbaar spul.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mar 2012, 23:15

Super 5 Devil schreef: Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Andersom. Het is het uiteinde van de remschoen dat in het rubbertje verdwijnt en tegen de remcup zit.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 04 mar 2012, 23:23

ruton schreef:
Super 5 Devil schreef: Is dat nu het uiteinde waarmee de remcilinder tegen de remschoen drukt?
Andersom. Het is het uiteinde van de remschoen dat in het rubbertje verdwijnt en tegen de remcup zit.
We bedoelen hetzelfde, ik heb het inderdaad verkeerd omschreven. Maar het is het uiteinde van de bremsbacken dus. Dat bedoelde ik. Gaat dit een mogelijk uit te proberen iets zijn of haal ik me gewoon een nieuw setje voor achter (en mogelijk voor)?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 04 mar 2012, 23:39

Als het echt zo'n stom idee zou zijn, dan had Spätbremser het niet voorgesteld of weer van de webstek gehaald.
Maar monteer eerst eens een oude en een nieuwe schoen, en kijk hoe dat bevalt.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 04 mar 2012, 23:40

Nou, ik denk dat ik dan nog niet genoeg win. Het scheelt echt behoorlijk wat, met wat ik nog nodig heb aan ruimte.
Maar het is zeker het proberen waard. Ik laat jullie wel weten of het wat gegeven heeft.

Plaats reactie