Binnenband of niet?

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Plaats reactie
Trabi1967

Binnenband of niet?

Bericht door Trabi1967 » 05 apr 2012, 20:11

Hallo,

tot nu toe rijd ik nog rond met moderne velgen (zonder ring) op mijn Trabant uit 1967. De velgen met ring die er origineel onder moeten heb ik al een heel tijdje geleden gekocht, maar nu zijn ze bijna klaar zodat ik de banden kan laten overzetten.
Nu heb ik ooit ergens gelezen dat de oude velgen met ring een binnenband moeten hebben, is dit echt zo?? En kan dit dan ook in combinatie met tubeless banden? En als laatste waar kan ik zo'n binnenbanden vinden?

mvg

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Binnenband of niet?

Bericht door eeuwige_student » 05 apr 2012, 20:47

De oude velgen hebben geen "rand" in de velg zitten waar de band achter blijft zitten. Vandaar dat ze officieel met binnenband gereden moeten worden. Iedere bandenboer heeft ze liggen. Volgens mij zijn er echter hele volksstammen die tubeless op oude velgen rijden. Het kan wel, er is alleen een risico dat het fout gaat.

Trabi1967

Bericht door Trabi1967 » 05 apr 2012, 21:30

Ok, het is dus best om er een binnenband in te laten zetten. Dus hopen dat ze ergens op voorraad zijn...

En dan de volgende vraag: ik heb nu tubeless banden en was van plan deze te laten overzetten op de 'nieuwe' velgen, is het een probleem om een tubeless buitenband te gebruiken in combinatie met een binnenband of moet het ook een buitenband speciaal voor binnenband nemen (als dat nog bestaat)?

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 05 apr 2012, 21:36

Nee hoor, een binnenband past ook in een tubeless buitenband! (zo ga ik dat strax ook doen met mijn nieuwe oude velgjes)
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 05 apr 2012, 21:46

Klopt helemaal. Bij tubeless banden worden ook wel binnenbanden gebruikt als ze lek zijn en het lek niet met een prop valt te dichten. Vandaar dat iedere bandenhandel er wel heeft liggen.

Trabi1967

Bericht door Trabi1967 » 05 apr 2012, 21:48

Ok, bedankt voor de hulp!

Ik zal blij zijn als de velgen onder mijn Trabi staan, het zal veel mooier zijn!

ruton
moderator

Bericht door ruton » 06 apr 2012, 01:28

Ik rij al minstens vijftien jaar met oude ringvelgen en binnenbanden.
Verschillende typen buitenband gehad. Het enige dat ooit mis is gegaan, een snel leeglopende band, kwam doordat de binnenband te groot was en zich ergens dubbel moest vouwen. Op die vouw ontstond een lek.

Een binnenband kan te groot zijn door productie (maat) of omdat die is uitgelubberd vanwege ooit te ver opgepompt, bijvoorbeeld wanneer die als zwemband is gebruikt.

Voordat je de ventielen erin zet, kun je (met een heel smal trechtertje) wat talkpoeder in de binnenband doen. En voordat je de binnenband monteert kan even de buitenkant inwrijven met talkpoeder ook geen kwaad. Het zijn immers net billetjes.

Plaats reactie