Pagina 1 van 1

Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 03 mei 2012, 18:55
door Haiko
Ik heb vanwege het verre inveren mijn Limo achterveren vervangen door een set van een Kombi. Ik heb ook een 38mm Sturz gemonteerd, maar met de Kombiveren staat de auto achter iets hoger en de wielen minder scheef...

Veert een Kombi veer minder in dan een Limo variant?

(ik heb het over schroefveren)

Re: Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 03 mei 2012, 18:57
door ruton
Haiko schreef: Ik heb ook een 38mm Sturz gemonteerd,
Heb je wel een vergunning voor dat boordgeschut?

De kombiblad veer is gemaakt voor een zwaardere belasting. Ik meen dat die twee veerbladen meer heeft.
Er zijn kombirijders die standaard een massa-equivalent van een zak cement achterin hebben liggen zodat het achterin/achteraan niet zo stuitert.
Bij de schroefveer zal de kombiveer dan ook wel een stuk stugger zijn.

Re: Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 30 jul 2012, 21:14
door Haiko
Moet zeggen sinds ik die Kombiveren eronder heb zitten, de bandjes bij drempels niet meer tegen de spatbordranden zijn gekomen... nu is het meer de voordemper/tussenpijp die het moet ontgelden... :mrgreen:

Re: Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 31 jul 2012, 10:52
door Erik
Er zit verschil in de achterveren van kombi en limo, ook bij schroefveren.

De dempers zijn bij Kombi en Limo gelijk. Alleen de veren zijn sterker bij de kombi, namelijk 12 mm draaktdikte. Bij de limo veren is dit 10 mm. Sterkere veren, betkent een stuggere vering, waardoor de kombi minder lijkt te veren.
Er zijn verschillende tolerantiegroepen, aangegeven met kleurcodes. Bruin en Oranje zijn voor kombi, waarbij bruin de sterkste zijn. Blauw en Geel zijn voor Limo.

Daarnaast zijn er nog 2 verschillende aansluitingen (in ieder geval bij kombi). Een met platte bovenkant van de demper en de andere met gevormde bovenkant.

Re: Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 31 jul 2012, 11:12
door Haiko
Nadeel is wel vaak dat de kleurcode niet meer zichtbaar is...

Re: Limo vs Kombi veren...

Geplaatst: 31 jul 2012, 12:21
door p60k
Af fabriek werden kubels ook met andere bladveren uitgevoerd. (weet ff niet of het om Civil, grenz of forst kubels ging, meest voro de handliggend is grenz uitvoering.)