Rem en wiellagerrevisie

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Hendricus0251

Rem en wiellagerrevisie

Bericht door Hendricus0251 » 24 jun 2012, 17:19

Nadat mijn kruk as aan diggelen ging van de motor die ik bij Theo heb gekocht, kon ik bij Andries een motor plus versnellingsbak en carburateur kopen voor 90 euro
toen ik thuis kwam heb het uitlaat spruitstuk verwijderd en zag een zuiger met twee zuigerveren
heb toen de cilinders van het motorblok van Theo overgezet naar dat van Andries.
Die kruk as was versleten, maar niet kapot, dus mijn Trabantje tuft weer....
Wel wou ik alle problemen nu eens rigoureus aan pakken.
heb bij Trabantwelt een gereviseerd motorblok gekocht, een set van PEX voor het gehele remsysteem, dus remcilinders, remschoenen, rem leidingen, en alle boutjes nippeltjes etc, en 8 nieuwe wiellagers, en 4 olie keringen..
Ik wil dus niet alleen de remmen reviseren, maar ook alle wiel lagers van mijn Trabant.
Het vervelende is dat er voor wielen op zitten die je met het koetje( zo noem je die trekker aldus Theo..)kunt los trekken,en achter zit er een of twee wielen die met de grote trekker los getrokken moeten worden..
Kan ik zo achteloos die wielen eraf trekken, of zijn er dingen waar je bij moet opletten..
Moet ik die nieuwe remcilinders in vetten met remcuppenvet, die blauwe tube speciaalvet voor remcilinders, en remklauwen.
doe dit wel bij mijn MZ remmen als ik die uit elkaar haal..
Volgende week een week vakantie opgenomen om hem helemaal op te knappen..
als alles klaar is moet i denk ik weer kei goed zijn...
en ohh ja nog tips voor het inrijden van mijn nieuwe motor...

groetjes allen
Henk de Graaf

Hendricus0251

Re: Rem en wiellagerrevisie

Bericht door Hendricus0251 » 29 jun 2012, 21:47

Ik heb inmiddels de spullen binnen gekregen van Trabantwelt uit zwickauw.
De motor word zonder koppelings plaat en drukgroep geleverd, dus had ik een nieuwe koppeling bestelt, dus plaat druykgroep en druklager.
ook zit de onstekings beker waar de zender van de electronische ontsteking in zit of de kontaktpuntjes er niet op.
een ook geen careberateurs pakking en uitlaat pakking.
Bij theo in soest heb ik die geregeld..bedankt man..,.
Ik heb de koppelings plaat en drukgroep gemonteerd, en daarbij de oude boutjes van het blok van theo gebruikt.
ook heb ik daar de onstekings beker gedemonteeerd , en opgeknapt, en het borg handeltje weer gangbaar gemaakt met WD 40.
De beplaating heb ik met een spuitbus zwarte verf behandeld zodat het weer een beetje nieuw lijkt.
Morgen de wielen kompleet demonteren..
heb de nodige info mee gekregen van Theo, en die wielen moeten er kompleet met aandrijf as enzo uit..
Anders zit je te rotzooien , en zo gaat het veel makkelijker aldus Theo.
dus doe ik dat ook...
op de foto zie je het blok van Trabantwelt.
ook op de foto de opgeknapte ontstekings beker.
het blok met de ene cilinder is het het blok van theo met vast gelopen bigend lager.
het blok met de twee cilinders is het blok van andries, en die loopt nog...
ik hou jullie op de hoogte

groetjes henk
Bijlagen
FILE0015.JPG
Ontstekings beker
(18.21 KiB) Nog niet gedownload
FILE0016.JPG
Motorblok van theo met kapotte bigend lager
(21.11 KiB) Nog niet gedownload
FILE0018.JPG
motorblok van andries
(22.34 KiB) Nog niet gedownload
Laatst gewijzigd door Hendricus0251 op 29 jun 2012, 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 29 jun 2012, 21:52

Ik zie geen foto's!

fransh

Bericht door fransh » 02 jul 2012, 20:49

eeuwige_student schreef:Ik zie geen foto's!
ik wel als ik op de file klik.
Frans

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 jul 2012, 20:56

Die stonden er echter nog niet toen mijn opmerking er kwam.

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 02 jul 2012, 21:55

Vervangen voorwiel lagers en remcilinders, en inbouwen nieuw motorblok.
Ik ben vanaf Donderdag bezig geweest met het vervangen van de voorwiel lagers.
Ik heb eerst bij Theo de nodige informatie ingewonnen, en careberateurpakkingen en uitlaat pakkingen opgehaald.
Ik heb goed geluisterd naar zijn adviesen en ben daar mee aan de gang gegaan.
Ik heb eerst voorkant van de auto op twee bokken gezet, en toen de wielen gedemonteerd.
Hiervoor gebruik ik een wieltrekker die bekent staat als het koetje, de kleine dus.
Ik ben begonnen aan de rechterkant van de auto, en heb eerst de remelidingen gedemonteerd, en afgekoppeld.
Toen heb ik de triangel plaat aan het chassis kant losgehaald(bij de naaf blijft i dus zitten).
Daarna heb de bevestegings bout uit het bladveer gedeelte losgehaald en verweiderd.
Dan kun je het hele wiel met aandrijf as en naaf uit de versnellings bak trekken.
Hiermee ben ik naar mijn schuurgegaan , en verder gegaan met de boel te demonteren.
Ik heb de olie kering verweiderd, en heb het zegel borg veertje losgemaakt.
Toen heb ik met een 1kg duidse bank hamer de aandrijf as uit de naaf geslagen.
Dit moet voorzichtig , anders sloop je de schroefdraad van de wielas.
na enige tijd komt die as uit de naaf, en zit het achterste lager op de as, en het voorste lager in de behuizing.
met een bak benzine ben ik alles eerst gaan reinigen, en heb daarna het lager in de behuizing eruit geslagen.
Hiergebruik in een slagpen voor die ik op mijn werk hebrijk op Hilti beton ankers vast in het beton te slaan.
Die is zo dik dat zowel op de binneste lager, als het buitenste lager schaal rust.
door voorzichtig te slaan en de pen rond het lager te verplaatsen tik je hem er zo uit.
let goed op hoe alle plaatjes ende veer heb gezeten.
In hetb reparatuur boek van trabant, en op de website van LDM tuning is een doorsne tekening te vinden, het is goed die eerst goed te bestuderen.
als alles eruit is maak je de veertjes en plaatjes goed schoon.
daarna moet het lager van de aandrijf as eruit.
Het beste gaat dat met een lang beninge polie trekker, maar omdat ik die niet had, heb ik met de punt zijde van de duidse bank hamer voorzigtig op de binnen ring van het lager geslagen.
steeds een klap links en dan weer rechts, en met een beetje beleid tik je die er zo van de as af.
Om het nieuwe lager weer op die as te monteren, moet die worden verwarmt tot ongeveer 100 graden.
Dit kun je kontroleren door je vinger in een beker met water te dompelen , een een druppel op de lagerschaal laten vallen.
of zoals ik het deed invetten met wiel lagervet, en als dat gaat stinken en roken is i aardig op temperatuur.
Dan sla je met een passende holpijp via de binnenste ring dat lager er weer op.
Het lager in de naaf moet je monteren door het lagerhuis met een brander te verwarmen.
dan valt het lager er zo in.
Daarna borg je het lager met de zegelveering en monteer je een nieuwe olie kering.
Voordat de aandrijf as met lager weer word gemonteerd vul je ruimte op met wiel lager vet.
ik heb eerlijk gezegt het lager met de aandrijf as koud in de behuizing getikt door weer die achterkant van de hilti slag pen te gebruiken.
Dit moet uiters voorzichtig omdat je lager anders sloopt.
je mag dus onder geen voorwaarde de lagerkooi raken, want dan is i overleden.
als de boel weer in elkaar staat ga ik de vet nippels doorsmeren.
Toen ben ik aan de vervanging van de remcilinders begonnen.
het is goed opletten hoe alles gemonteerd zit alvorens met met de demontage begint.
ik heb alles losgenomen, en toen alles schoon gemaakt.
De remcilinders waren uit een set van PEX, en op aanraden van Theo heb met een perslucht compressor de cuppies eruit geblazen, en deze ingevet met blauw remcuppnevet, en weer gemonteerd.
daarna heb ik die met bijgeleverde inbus boutjes op de schets plaat gemonteerd.
toen heb ik de remolie leiding gemonteerd.
Die past niet lekker en die moet je heelvoorzichtig op maat buigen.
let op dat je de bochten niet plat buigt..
daarna ben ik het zelfstel mechaniekje gaan monteren.
er zitten 8 van die mechaniekjes in een kompleete set.
4met een lange pen, en 4 met een iets kortere.
Die met de iets kortere moet je gebruiken in de voorwielen.
Die met de iets langere in het achter wiel.
let goed op dus....
het is goed de weking eerst goed te kontroleren voordat men de remschoenen monteerd.
het ronde penetje moet wel naar buiten gedrukt kunnen worden , maar niet naar binnen.
Dit is het zelf stel principe , dat de remschoenen niet te ver van de trommel af terug gedrukt worden door de remveren.
het is even hannesen als je voor het eerst hiermee bezig bent, en heb geloof ik de boel wel 4 keer uitelkaar gehaald voordat alles korreckt gemonteerd zit.
Daarna kan de boel weer in het chassis gemonteerd worden.
met een bipode bak zoasl ik dus heb zitten aan het einde van de aandrijf as twee recht hoekjes.
ja recht hoekjes en geen vierkantjes.
de smalle kant moet naar voren gericht staan , anders krijg je de aandrijf as niet in de bak geschoven.
Ik ben de vorige keer hier 3 uur mee bezig geweest vordat het stuivertje ging vallen, je bent dus gewaarschuwd...hihi..
Ik heb alles weer terug gemonteerd , en denieuwe meegeleverde remleidingen gemonteerd.
Dit is een dag , dus 10 uur werk.
de ander kant ging veel sneller omdat ik toen het kunstje door had.
met behulp van arie een vriend van me heb de remmen ontlucht, en daarna de motor gemonteerd.
die loopt als een naai machintje.
voor de montage heb ik eerst een halve liter tweetakt olie in het krukas gedeelte gegoten via het careberateur spuitstuk.
Door tijdens het gieten de krukas door de draaien komt het in beide compartimenten terecht.
dan gaat i flink roken tijdens de eerste start, maar dat moet ook, krijgt lekkere smering...
wat het inrijden van de motor betreft, heb ik Trabantwelt opgebelt.
die adviseren mij de eerste 2000km niet harder dan 80km per uur.
en de eerste 1000km bij een helling of zware tegenwind niet harder dan 70km per uur.
smeren doe je heb de eerste 2000km 1 op 33, daarna voorzichtig afbouwen tot 1 op 50.
zo nu de achter wielen nog.
Ik ben mij er van bewust dat bij het monteren van de lagers niet geheel volgens het boekje is gegaan, maar had ff geen andere opties.
als er te veel spanning op die lagers staat door verkeerde montage kan ik gewoon over 10.000km weer opnieuw beginnen.
zo is dat nu eenmaal.
Ik dank verder theo van het trabant team voor alle adviesen , en telefonische hulp...
Ik heb daar heel veel aan gehad.
en ohh ja Andreis je dynamo is geweldig...
word vervolgd.
groetjes henk

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 jul 2012, 22:26

Het werken met opgewarmde lagers (en gekoelde asstompen) is wel een zeer gedateerde methode en bij moderne gesloten lagers, die toch echt de voorkeur hebben niet aan te raden. Een passende pijp die alleen de binnenste lagering raakt en koud monteren werkt veel makkelijker en voorkom je problemen met het verkeerd opwarmen / afkoelen van de lagers.

Verder moet je heel voorzichtig zijn met het terug steken van de assen in de versnellingsbak. Indien je ze net een tikje te ver erin doet, raakt de kelk lek. en kan de de bak gaan vervangen omdat de versnellingsbakolie door de kelk eruit gaat komen.

mel

Bericht door mel » 03 jul 2012, 14:34

Nieuwe voortrein delen montere (bak+assen+Gelencke) is veel eenvoudiger en rendabeler !

Hendricus0251

Bericht door Hendricus0251 » 03 jul 2012, 19:45

Bedankt voor alle tips.
Ik heb inmiddels mij de gehele dag bezig gehouden met het vervangen van de achterwiel lagers.
en die waren allemaal totaal verrot.
Ik heb voor beide wielen de trabant kantelinrichting gebruikt.
Dit werkt een stuk makkelijker.
wel is het een gehannes om de auto op te takelen en neer te laten zakken zonder dat de hef inrichting de lak raakt.
Ik heb het wiel gedementeerd, enn daarna heb ik de naaf getrokken , met een zelf gemaakte wiel trekker , die ik eerst ff op mijn werk in elkaar heb gelast.
nadat de naaf was verweiderd was het een roest bende , en heb ik alles schoongemaakt, en ontroest.
ik heb het olie keeringetje verweiderd, en heb daarna de wiel as eruit geslagen, wat appel en eitje is.
De lager behuizing heb ik goed schoon gemaakt en van veel wiel lager vet voor zien.
aan de as die ik eruit had geslagen zat een wiel lager.
die heb ik met een polie trekkertje van de as gehaald.
de as heb ik schoon gemaakt , een beetje ingevet, en met behulp van mijn zelf gemaakte wiel trekker, heb ik dat lager op zijn plek getikt.
mijn wiel trekker is gemaakt van U profiel, en die leg je dan met de kop zijn kant naar boven, en daarna het lager erop, en walla je tikt de as er zo in ...
Daarna heb ik het voorste lager ingevet met wiel lager vet, en die op zijn plek getikt.
met de zeger ring veertje heb ik de zaak weer geborgd.
toen heb ik de as met achter lager in zijn behuizing getikt, nadat ik die eerst met wiel lager vet had gevult.
daarna ben ik begonnen met het vervangen van de rem cilinders en rem schoenen etc
Ik heb even zitten hannesen , om de oude remslang van het T stuk af te krijgen, daar dit zat vast gerot.
slechts bij een wiel is het mij gelukt deze slang te verniewen.
om de andere slang te vernieuwen , moet ik een nieuw T stuk hebben.
De oude slang was nog in prima staat dus laat ik deze even zitten.
het is even een puzzel hoe het hand rem mechaniek werkt, maar na enig proberen kreg ik alles toch inelkaar.
Ook hier geld weer bij het monteren van de remcilinders eerst deze inwendig van remcilender vet te voorzien.
in totaal ben ik 3 uur per wiel bezig geweest.
Morgen laat ik de wiel moeren op moment aan trekken.
200 Newton meter.
in totaal ben ik nu 7 dagen bezig geweest met de opknapbeurt van mijn trabant.
een nieuwe motor, en alle remmen vervangen, en ook alle wiel lagers.
Ik heb de eerste meters gereden, en wat is die motor doodstil....als i loopt.
als een zonnetje.
Het effeckt van de nieuwe wiel lagers vool je metteen in je stuur.
die trilt bij een bi pode bak.
dat is nu voor 100% verdwenen.
Ook trekt de auto niet meer naar rechts als je boven op je rem gaat staan , en hij remt veel beter.
een hele hoop werk, wat absoluut zijn vruchten heeft afgeworpen.
Ik heb de dag waarde van mijn trabant weer even verdubbeld...
Theo nog bedankt voor de tips ....daar heb je echt wat aan.
groetrjes allen.

ErikvG

Bericht door ErikvG » 04 jul 2012, 11:48

Ik vind dit een hele prestatie!
Mooi verslag maar wel jammer dat je zo lekker bezig was dat je geen foto's hebt gemaakt...
Valves! Who needs Valves?

Plaats reactie