naven terug vast zetten

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 20 mei 2013, 19:54

het zal vast aan mij liggen, maar kon het zo niet vinden op het forum, en zelfs in het whims niet (maar daar zal mijn duits te slecht voor zijn)

ik ben druk bezig om mijn trabantje weer apk klaar te maken. ben intussen bij de remmen aangekomen.
alle cilinders vervangen, remschoenen en trommels waren nog zo goed als nieuw. maar ik moet de naven er natuurlijk weer terug op zetten.

op hoevel nm moeten deze vast?

ik begreep dat er 2 soorten zijn, conische en rechte. ik heb de rechte, ik neem aan dat de conische een ander soort lager hebben, dus wellicht ook een ander aanhaalmoment?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: naven terug vast zetten

Bericht door Haiko » 20 mei 2013, 20:09

Achsen
Achsmuttern M 24x1,5 80 157...196 NM 16...20 kpm
Radmuttern M 12x1,5 80 63,8...73,6 NM 6,5...7,5 kpm
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 20 mei 2013, 20:25

top, bedankt!
kan ik woensdag mooi de remmen en onderstel verder afmaken, is er weer iets van het lijstje af :D

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 20 mei 2013, 22:09

oh uhm, en welke maat dop was dat?
(weet nog van los halen dat ik de goeie dop niet had.....) dan haal ik die even
36 ofzo?

Gebruikersavatar
Haiko
moderator
Berichten: 4193
Lid geworden op: 12 nov 2010, 17:35
Locatie: Oudehorne, Fryslân

Re: naven terug vast zetten

Bericht door Haiko » 20 mei 2013, 23:46

meende inderdaad SW36,
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naven terug vast zetten

Bericht door ruton » 21 mei 2013, 11:17

De conische naven hebben een moer 36 met borgblik voor en achter.
De cilindrische naven (tripode-aandrijfas) hebben voor een 32 kraagmoer.

Lagers zijn bij de conische assen 6206C2 . Cilindrische aandrijfassen hebben een groot dubbellager (KU 34 x 64 x37 2 RSR).

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 21 mei 2013, 11:42

ruton schreef: De cilindrische naven (tripode-aandrijfas) hebben voor een 32 kraagmoer.
kan het zijn dat die achter wel gewoon 36 hebben? (of is achter altijd cilindrisch?)

voor is al wat langer geleden, en ben ik zaterdag vergeten te kijken.

naaf kwam er eigenlijk zo af, en zag er niets conisch aan, zat wel een nok op de as tap om te zorgen dat hij er maar op 1 manier op terug kan.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4198
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naven terug vast zetten

Bericht door ruton » 21 mei 2013, 12:33

Achter is bij de tweetakttrabant altijd 36, maar in april 1983 werden de conische assen cilindrisch.
Zoek anders eens op plaatjes: "Radantrieb, Radnabe Trabant"

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 21 mei 2013, 12:50

duidelijk, thnx

ga het nog even na kijken, is een 87-er, dus verwacht dan idd gewoon cilindrisch, voor kwamen ze ook zo los (wist alleen niet meer of ik daar toen wel of niet de juiste dop voor had)

morgen lekker dagje vrij, dus dan ff dop halen, en boel in elkaar zetten.
(hopelijk nog een begin maken aan de hoofdremcilinder)

tijs
Berichten: 492
Lid geworden op: 15 nov 2011, 12:07
Locatie: geldrop (bij eindhoven)

Re: naven terug vast zetten

Bericht door tijs » 25 mei 2013, 21:48

waren inderdaad 4 cilinderische, achter 36 en voor 32,
kon nog even lekker beidehand doen bij de automaterialenzaak

- goeie morgen, ik heb een dop 36 nodig
+ die heb ik niet wij hebben maar tot 32, voor 36 moet je meer naar de vrachtwagen handel..
- vrachtwagen handel? voor 36?
+ ja, dat komt toch nooit voor op een personen auto?
- kan je zo 2 auto series noemen waar het op zit..
+ nou, laat maar horen..
- een landrover, want daar leen ik het wel vaker..
+ ja, hallo, dat zijn ook onderhand vrachtwagens...
- tja, maar ik zoek hem voor mijn trabantje
+ uuuh, tja.. toch hebben we hem niet.
- geeft niet, zoek wel even verder, doe maar 2x 21/5 lampjes voor de aanhanger dan ;-)

remcilinders allemaal vervangen, en de naven mooi met 180nm vast gezet. ben benieuwd, heb zoon vermoeder dat links achter wel heeeeel vast zat, luchtsleutel had er geen zin in, moest echt wringijzer met lange pijp bij komen kijken... agja, als ie herrie maakt kan die altijd nog vervangen worden..

Plaats reactie