naar rechts trekken bij remmen?

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
rondjerijder
Berichten: 346
Lid geworden op: 29 apr 2016, 18:38
Locatie: Groninger Veenkoloniën

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door rondjerijder » 10 okt 2016, 21:02

Oja, spuit een wd 40 op een glasplaat, zie vervolgens hoe snel het verdampt en wat er aan vettige substantie overblijft........

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1525
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door Trabantenaar » 10 okt 2016, 21:14

rondjerijder schreef:Oja, spuit een wd 40 op een glasplaat, zie vervolgens hoe snel het verdampt en wat er aan vettige substantie overblijft........
Remvoeringen zijn geen gladde glasplaat maar poreus oppervlak waar het in kan trekken en het dus niet verdampt :roll:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
GertjanT
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 jun 2011, 14:48
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door GertjanT » 11 okt 2016, 10:56

rondjerijder schreef:Hier staan 4 auto's met trommels rondom, hoe goed je ze ook afstelt, ze zijn nooit zo mooi te krijgen als schijfremmen.
Mijn Trabant had voor 1% en achter 2% verschil, wat eigenlijk te verwaarlozen is en toch verneem ik wat trekken bij het remmen.
Als je de slangen vernieuwd zou het een verbetering moeten geven die toelaatbaar is en anders zou je wat moeten klooien met vet. [ik gebruik hiervoor wd 40 maar vet wil ook.
Eigenlijk te gek voor woorden dat je een goede rem minder moet laten werken om maar een gelijk resultaat te krijgen.
Mijn Hanomag heeft altijd een heel geklooi nodig om ze redelijk gelijk te laten remmen voor de keuring en idd hier ook al met wd 40 bezig geweest. Ik was daarom ook aangenaam verrast door de remmen van de Trabant, zo slecht zijn die nog niet hoor maar het blijven trommeltjes natuurlijk.
Waarom ik wd 40 gebruik is dat ik tijdens de keuring even kan "bijwerken" met een vleugje er op te spuiten terwijl het in elkaar blijft zitten. Dit was voor mij de methode om 3 assige opleggers die net waren voorzien van nieuwe remmerij erdoor te jassen, het enige verschil is dat er hierbij op een rollenbank word getest en je het tijdens het testen kon "bijwerken".
Klooien met vet of WD40 is natuurlijk waanzin. Met de goede merken van schoenen, slangen en cilinders is perfect rechtuit remmen met een Trabant mogelijk, waarbij je de strepen op het asfalt zet. Dat het af en toe net niet helemaal perfect te krijgen is: oke, maar dat valt allemaal ruim binnen de RDW-marges.

(Overigens zit h'm het trekken bij jou w.s. niet in die 2%, maar in het moment van aangrijpen.)

Gebruikersavatar
michiel01
Berichten: 299
Lid geworden op: 12 dec 2011, 21:51
Locatie: Meppel

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door michiel01 » 11 okt 2016, 15:09

Kan zoals eerder gezegd in de na stellers zitten waardoor de remzuiger een grotere weg moet afleggen naar de remschoen.
Daardoor grijpt de een eerder aan als de ander waardoor je een scheef remmende auto krijgt.
Rookworst zonder R is ookworst.

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst » 11 okt 2016, 18:23

Volgens de keurmeester was het remverschil 60%. Als je rechtuit rijd en hard remt lijkt het inderdaad of de ene rem veel later begint met remmen (naar rechts trekken)
Ik heb ook een tip gehad om de remcilinders zo te monteren dat ze stekend remmen ten opzichte van de draairichting van het wiel? Moet dat ook echt? Want bij mij is dat namelijk niet het geval. En ik kan de remcilinders niet 180grade omdraaien.

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4197
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door ruton » 11 okt 2016, 18:29

Heb jij rechtsvoor soms een linkerankerplaat met linker cilinders?
Tijd voor een foto.
De rechtercilinders hebben ter herkenning een stuk uit de kont gefreesd:
Afbeelding Afbeelding
Dit omdat de gleuf waar de onderkant van de remschoen in steekt, niet recht is maar schuin, en daarom links en rechts verschillend.
Afbeelding

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door eeuwige_student » 11 okt 2016, 20:07

Er zijn al remcilinders die niet zijn gefreesd in de handel. Daarbij moet je dan alleen kijken naar de wijze waarop het zitvlak is geslepen.

Maar 60% is heel veel, daar moet een oorzaak achter zitten!

thijsverhulst
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 aug 2014, 19:11

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door thijsverhulst » 11 okt 2016, 22:05

Dat zal ik eens nakijken van die remcilinders. Ik begin te vermoeden dat er in het verleden dingen vervangen zijn of uitgewisseld zonder kennis van zaken. Wel een beetje jammer dat ik nu met de zooi zit haha

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1525
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door Trabantenaar » 11 okt 2016, 23:54

thijsverhulst schreef:Dat zal ik eens nakijken van die remcilinders. Ik begin te vermoeden dat er in het verleden dingen vervangen zijn of uitgewisseld zonder kennis van zaken. Wel een beetje jammer dat ik nu met de zooi zit haha
Ik heb nog nooit een auto gehad waar dat NIET zo was... zelfs dealeronderhouden...
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4132
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: naar rechts trekken bij remmen?

Bericht door eeuwige_student » 12 okt 2016, 20:27

Plaats eens wat foto's. Dan kunnen we hier meekijken.

Plaats reactie