Het grote 13" banden- en velgendraadje

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton » 24 apr 2018, 18:32

Haiko schreef:
eeuwige_student schreef:Maar dat is ook wat ik bedoel. De ouderdom is de kwaal, het slijten is slechts bijzaak. De paar trabanten die echt veel rijden zijn dan uitzondering. Het merk en de samenstelling van het rubber zijn dan weer belangrijker.
Ouderdom en weinig rijden.... zag tijdens het bijvullen tot 2,5bar dat mijn 4 nieuw uitziende bandjes uit 2000 zijn...
Met die luchtdruk is ook een nieuwe band keihard.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 24 apr 2018, 18:54

ruton schreef:
Haiko schreef:Ouderdom en weinig rijden.... zag tijdens het bijvullen tot 2,5bar dat mijn 4 nieuw uitziende bandjes uit 2000 zijn...
Met die luchtdruk is ook een nieuwe band keihard.
Ik heb 2 bar in de bandjes zitten. Das ruim voldoende (0,2 bar over het advies uit de documentatie)
Zelfs in mn daily zit er maar 2,3 bar.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2018, 17:09

Vandaag nieuwe banden laten monteren. Ik ben gegaan voor de Falken Sincera SN832 Ecorun die in het begin van het topic al eens genoemd werden.
Ondanks dat dit ontwerp al langere tijd bestaat (betreffende post kwam uit 2015) is het pas geleden in de autobandentest van de anwb als beste uit de test gekomen.
Aangezien in een test van 2014 ook al een erg goeie resultaten van deze band stonden en het profiel nog best universeel uitziet, heb ik maar een paar euro per band extra geïnvesteerd.
Ik was eerst van plan de Achilles 122 te monteren.

Bandenmaat 155/70/13. Dus een cm meer grip :P Vooral vanwege het vermogen wat er in komt, is het wel handig om een goeie bandenmaat te hebben die daarbij beter past. (155/70/13 is zelfs te vinden op polo's tot 1999 met 75pk)

Vergelijkend met de pneumant p72 (145/80/13) die eronder zaten een wereld van verschil. Ik merk vooral dat de wangen een stuk stugger zijn, wat het bochtgedrag ten goede komt.
Banden zijn echter wel wat lawaaiiger dan de vorige, maar dat zal mede door de nieuwigheid komen. Maar grip is een heel stuk vooruit gegaan. Maar ik heb nog niet veel meer gereden dan de 15 a 20km vanaf de bandenboer.

Wel iets om op te letten: Volgens de bandenboer zou je bij de Trabantvelgen eigenlijk binnenbanden moeten gebruiken. Zelfs de velgen van mijn 1.1 hebben de benodigde randjes niet.
Aangezien de vorige banden ook niet leeg liepen zonder binnenbanden (want na het vervangen van 1 van de ventielen vorig jaar, liep die ene band ook niet meer leeg) hebben we ze nu ook zonder binnenbanden gemonteerd. Maar indien nodig kunnen die nog altijd gemonteerd worden.

Daarnaast zouden binnenbanden geen probleem mogen zijn met nieuwe banden. Hij heeft me een diagonaalband laten zien waar binnenbanden in hadden gezeten en die dezelfde binnenstructuur hadden als de banden die nu gemonteerd zijn. Het is dus een fabeltje dat het niet zou kunnen.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton » 18 mei 2018, 17:40

Die Falken 832 in de ANWB zomerbandentest 2018 heeft wel een maat 175/65 R14T.

Dat heeft vooral een praktische reden. De duurtest wordt door wegenwachtauto's gereden en dan zit je aan bepaalde modellen auto's en hun bandenmaten vast.

Wat is de DOT van je nieuwe sloffen?

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2018, 17:47

0318 Dus c.a. 4 maanden oud, En dat via een internetshop omdat mn eigen bandenboer ze niet zelf kon leveren. (dan waren ze trouwens ook niet veel jonger geweest) Ze zijn ook netjes allemaal van dezelfde fabrieksvestiging voor zover ik kon zien.

Wat betreft die bandenmaat: ja je zal natuurlijk altijd wat verschillen merken met betrekking tot die bandentesten, komt weinig voor dat ze jou specifieke bandenmaat testen, tenzij je toevallig een auto hebt die een vrij generieke maat gebruikt. Maar je kunt er wel een hoop aan afleiden. Daarnaast blijft het bandenlabel gelijk, dus mag je eigenlijk hetzelfde verwachten.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2018, 22:15

En de bijbehorende profielfoto.
Afbeelding
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
eeuwige_student
moderator
Berichten: 4162
Lid geworden op: 18 nov 2010, 13:23
Locatie: Herten
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door eeuwige_student » 18 mei 2018, 22:42

De velgen zijn voor tubeless banden, dus binnenbanden zou ik niet aanraden. Los daarvan zijn de moderne banden niet glad van binnen, wat gevaarlijk is voor een binnenband.

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 18 mei 2018, 22:56

eeuwige_student schreef:De velgen zijn voor tubeless banden, dus binnenbanden zou ik niet aanraden. Los daarvan zijn de moderne banden niet glad van binnen, wat gevaarlijk is voor een binnenband.
1. volgens de bandenboer niet. De randen (humps) om de banden tegen te houden ontbreken zei die. Vond het ook al vreemd, aangezien het reservewiel ongebruikt is (de originele haren zaten er nog op) en uit 1993. En ook die is tubeless. Het is echter wel te zien aan het velgbed als je dat vergelijkt met andre velgen.

2. oude banden zijn ook niet glad van binnen. Dat is juist waarom ik het gevraagd heb en wat hij liet zien. Hij gaf aan dat binnenbanden gewoon in moderne buitenbanden kunnen zonder problemen.
De man doet alleen banden, velgen en uitlijnen en verder niks. Dan ga je er toch van uit dattie het bij het rechte eind heeft?
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Gebruikersavatar
ruton
moderator
Berichten: 4273
Lid geworden op: 12 nov 2010, 18:01
Locatie: Westelijke Mijnstreek

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door ruton » 19 mei 2018, 00:51

O, maar dat kan net zo'n welles-nietes-onderwerp worden als welke bougies, welke olie, Sparvergaser of Blockvergaser...

Gebruikersavatar
Trabantenaar
Berichten: 1580
Lid geworden op: 13 jul 2011, 22:45
Locatie: Echt
Contacteer:

Re: Het grote 13" banden- en velgendraadje

Bericht door Trabantenaar » 19 mei 2018, 00:55

Dat denk ik dus ook :lol:
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

Plaats reactie