Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
Super 5 Devil

Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Bericht door Super 5 Devil » 05 mei 2016, 11:54

Sinds gisteren heb ik een tsjilpend geluid bij het linker achterwiel opgemerkt. Ik kan me niet heugen, dat ik het eerder gehoord heb. Het speelde al vanaf ik de auto startte in de garage.
Het geluid is snelheidsafhankelijk, niet toerenafhankelijk. Hoe harder ik rij, hoe minder duidelijk het wordt. Rij ik tegen de 20 km/h dan hoor ik het heel duidelijk, bij elke rotatie van het wiel. Bij bochten verergert het zeker niet. Een keer hard remmen met de pedaalrem of handrem maakt geen verschil.
Het geluid klinkt een beetje pingelend, tsjilpend, ratelend, krakend en metaalachtig.
Ik heb nog niet het wiel eraf gehad, maar in welke richting moet ik dit probleem zoeken? Wiellager of remschoenen misschien? Moet ik iets smeren misschien?
Tips zijn welkom.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Re: Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Bericht door Super 5 Devil » 05 mei 2016, 12:01

Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 05 mei 2016, 12:10

Het wil wel eens gebeuren dat de voorste remschoen gekanteld raakt.
Bij de voorwielen worden de schoenen door de schotelveertjes (F39-13, 14 & 20) tegen de ankerplaat gedrukt, en bij de achterwielen doet de handremhevel hetzelfde voor de achterste schoen. Maar de voorste kan kantelen en dan komt dat bochtje halverwege tegen de wielbouten op de trommel aan.
Alleen geeft dat normaal gesproken een gebonk, geen getjilp.

Je kunt dit gebonk voorkomen door na de montage van de remschoenen de onderkant van de schoen met een schroevendraaier zoveel mogelijk naar buiten te duwen/trekken. Dan heeft die daar al minder kantelmogelijkheid. Een veel gebruikte truc is om met een 8mm boor door het gat in de remschoen een gat in de ankerplaat erachter te boren en dan ook zo'n schotelveer te monteren.

Bok de achterwielen eens op en luister of je wat hoort bij gewoon draaien aan het wiel. Als er een veertje is gebroken of er iets anders tussen of los zit, zal dat eerder piepen en schuren dan dat het bonkt.

En hey, 't is mei: misschien heb je wel een vogelnestje bij de schokbreker... :shock:

rondjerijder

Bericht door rondjerijder » 12 mei 2016, 10:37

Pas maar op !!!

Afbeelding

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 12 mei 2016, 21:34

Zeker nog te vroeg voor krekels?

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 29 aug 2016, 14:27

Hoi, gisteren tijdens het rijden nog eens goed op het geluid gelet. Het lijkt erop dat het met rechtdoor rijden vooral tsjilpt, bij elke omwenteling van het wiel. Bij het nemen van rotondes stopt het geluid even bij het verlaten van de rotonde, dus bij het verplaatsen van het gewicht van het ene naar het andere wiel. Het geluid gaat daarna verder, dus zowel bij rechtuit, linkerbocht en rechterbocht.
Ik heb de wieldop er afgehaald toen hij stilstond en hem opgekrikt. Het wiel draait vrij rond, zonder gekke geluiden. Schuurt niet, of loopt niet aan.
Als ik het wiel echter vastpak en de auto in en uit beweeg, dus haaks op de schokbreker, dan hoor ik het getsjilp/gekraak wel. Ook onbelast dus. Het wiel heeft niets of heel erg weinig speling.

Waar kan ik aan denken? Remdelen/schokbreker/wiellager?
Iemand een idee?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 29 aug 2016, 14:42

Als je aan het wiel trekt en duwt, dan trek je eigenlijk aan alles tot en met de bevestiging van de Dreiecklenker.
Haal de velg eens eraf en luister of het getsjilp van voor of achter de ankerplaat komt. Hoe beter je het geluid kunt lokaliseren, des te minder hoef je te gokken.
Maar als ik toch een gokje moet wagen; een keerring staat droog en bij belasting piept die om vet. Als dat zo is zou ik maar snel de lagers een kwak vers vet geven, voordat die droog lopen.

Super5Devil

Bericht door Super5Devil » 30 sep 2016, 13:39

Inmiddels is het een soort van gebonk geworden, dus denk dat het een wiellager is. Is dit gemakkelijk zelf te doen, of laat ik het doen door een garage?

ruton
moderator

Bericht door ruton » 30 sep 2016, 13:59

Trek de trommel eens los. Ik gok op wat ik hierboven op 5 mei al postte.

Haiko
moderator

Bericht door Haiko » 02 okt 2016, 12:24

Super5Devil schreef:Inmiddels is het een soort van gebonk geworden, dus denk dat het een wiellager is. Is dit gemakkelijk zelf te doen, of laat ik het doen door een garage?
Dit is makkelijk zelf te doen... of als je het niet vertrouwd laat het ff door iemand doen die ervaring heeft. ;)

Een garage zou ik het niet laten doen. :|
Trabant 601, HP750 anhänger
IFA Service Noord, onderhoud aan Trabant, Wartburg en Barkas B1000 in Friesland en omgeving

Plaats reactie