Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Lekke knalpot? Nieuwe schokdempers nodig? Vraag hier hoe je het oplost !
eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Re: Tsjilpend geluid linkerachterwiel

Bericht door eeuwige_student » 02 okt 2016, 14:51

Er is ooit eens een hele novelle in de trabantkrant gepubliceerd over hoe je dit zelf kan doen. Akahankelijk van de leeftijd van de auto, is een naaftrekker het enige speciale gereedschap wat je nodig hebt. Maar ik zou ook eerst eens kijken naar de remmen.

ruton
moderator

Bericht door ruton » 02 okt 2016, 15:16

Als ik naar die jeugdzonde mag verwijzen...

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 02 okt 2016, 17:29

Dat mag :-)

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 02 okt 2016, 17:42

Als het idd het wiellager is en je gaat hem vervangen, doe dan ook gelijk de andere kant. Meestal zijn die dingen in paren vervangen (als ze nog origineel zijn sowieso) en slijten ze dus allebij ongeveer even veel. Heb je de ene net vervangen begint volgende week de andere vogelgeluiden te maken, kun je weer opnieuw beginnen ;)
Daarom, even beide kanten tegelijk doen.
Persoonlijk zou ik ze trouwens alle 4 tegelijk doen. Kost even wat meer tijd en geld maar dan weet je ook dat je voorlopig weer vooruit kan.
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

jshuiting

Bericht door jshuiting » 02 okt 2016, 20:48

En bekijk de buitenste lagerschaal ook goed, deze moet mooi zilver zijn en niet blauw/zwart of bekrast.
Eerst piepen en dan bonken lijkt er namelijk op dat de buitenste lagerschaal meedraait, en vervolgens genoeg metaal wegslijt om rond te slaan in de naaf.

Heb dit laatst zelf nog gehad, was redelijk simpel op te lossen door wat latoenkoper bij de lagers tussen te slaan samen met een drup groene loctite.

Zelfde kan overigens ook gebeuren met de as stomp zelf, maar hier moet dan gewoon een nieuwe voor gemonteerd worden.
Viertakt sind zwei zu viel!

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 23 okt 2016, 19:03

Ik heb de trommel er vandaag afgehaald met een trommeltrekker (de conische) en daarbij heb ik eerst het kleine schroefje vergeten los te maken, waardoor de naaf ook gedeeltelijk meegekomen is.
Na het schroefje los gemaakt te hebben kon ik de trommel er zo vanaf halen en eens kijken hoe het zat. Eigenlijk zat alles goed van de remdelen, zoals ik kan beoordelen. Gruwelijk vettig en vies, dat wel.
Nu is het zo, dat ik de naaf er met geen mogelijkheid afkrijg. Deze zit nu met de voorkant gelijk met de asstomp. Ik kan tussen de naaf en de bremsbacken doorkijken en dan zie ik dat het kogellager aan de naaf zit. Volgens mij was dat niet de bedoeling.
De naaf gaat geen kant op, niet vooruit en niet teruguit.
Hoe ga ik dit aanpakken? Heetstoken met een brander? WD40? Rammen met een rubberhamer?
Graag wat meer informatie.
Ik heb geen speling op de wiellagers kunnen ontdekken, maar toen ik een en ander los had, wilde ik meteen even de remmen bekijken. Daarom heb ik alles toch opengemaakt.
De oorzaak van het bonken was waarschijnlijk de asmoer (maat 36) die losgelopen was. Ik heb de wielmoeren wel nagetrokken pas, maar niet de asmoer bekeken. Nu staat mijn auto dus nog op de Kippvorrichtung te wachten tot ik het zaakje weer in elkaar gezet heb... Graag hulp.
Trammelantje?... Okay, maar wel een auto met historie!

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 23 okt 2016, 19:06

Het tsjilpen was voor zover ik kan beoordelen een aanlopende remschoen in de trommel, welke dus kennelijk niet helemaal mooi rond is of gelijk ingesleten.

Trabantenaar
Contacteer:

Bericht door Trabantenaar » 23 okt 2016, 19:12

Ja maar nu je de naaf deels uit je lagers hebt getrokken kun je beter je lagers vervangen.
9 van de 10 lagers gaat kapot bij het demonteren dus ook als het eruit is gegaan en terug wordt geslagen...

Naaf krijg je er alleen met een naaftrekker uit. (of met hamers en veel geweld)
Dubbel zo taktisch...

Mijn andere hobby: http://www.pobresh.com

eeuwige_student
moderator
Contacteer:

Bericht door eeuwige_student » 23 okt 2016, 19:17

Lees ik nu goed dat je voor conische assen heb? Dan zitten de lagers niet aan de naaf vast. Als de wielmoer los zat, zou het kunnen zijn dat de naaf op de asstomp heeft zitten te werken waardoor het er nu lastig afgaat.

Als je voor tripode assen heb, dan zit het lager soms wel vast aan de naaf. De as zit er dan wel los in. In dat geval helpt een beetje kracht meestal wel. Denk hierbij aan een rubbere hamer, of als er ruimte is, een breekijzer waarmee je kracht zet tussen de naaf en het lagerhuis. Dit type gaat normaal los zonder naaftrekker.

Verder weer ik niet welk klein schroefje je was vergeten. Als je het schroefje bedoelt aan de remtrommel, dan maakt dat weinig uit. Nogmaal kan je de naaf en trommel er tegelijk afhalen en hoef je dat niet los te maken.

Maar als je een plaatje bij je praatje hebt, maakt het 't wel makkelijker.

Super 5 Devil

Bericht door Super 5 Devil » 23 okt 2016, 20:57

Gaat om de conische trommel trekker, die grote dus. Ik heb cilindrische naaf en het gaat om achterzijde, niet voor. Het schroefje is dat wat naaf en trommel vastmaakt.
Ik krijg de naaf met die grote trekker en niet af.

Plaats reactie